Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kvalitativ forskning från start till mål

Skickas följande arbetsdag

Kvalitativ metod är ett begrepp som rymmer en mosaik av metoder för kvalitativ forskning. Den här boken är en praktisk vägledning för alla som planerar för eller arbetar med en kvalitativ studie. Boken presenterar metoder för att bedriva kvalitativ forskning, med många konkreta exempel från sociologi, statsvetenskap, socialantropologi, psykologi, ledarskap och organisation, socialt arbete, hälsovård och pedagogik. Utmärkande för Kvalitativ forskning från start till mål är en praktisk syn på h...

Kvalitativ metod är ett begrepp som rymmer en mosaik av metoder för kvalitativ forskning. Den här boken är en praktisk vägledning för alla som planerar för eller arbetar med en kvalitativ studie. Boken presenterar metoder för att bedriva kvalitativ forskning, med många konkreta exempel från sociologi, statsvetenskap, socialantropologi, psykologi, ledarskap och organisation, socialt arbete, hälsovård och pedagogik. Utmärkande för Kvalitativ forskning från start till mål är en praktisk syn på hur kvalitativa undersökningar bedrivs och en icke-dogmatisk inställning till kvalitativ forskning. Den redogör för olika delmoment i forskningsprocessen, som att få tillgång till en fältmiljö, att genomföra intervjuer och observationer och att dokumentera fältdata. Vidare diskuteras olika strategier för att sammanställa och tolka material utförligt, liksom att dra slutsatser och att presentera resultat av kvalitativa undersökningar. Varje kapitel avslutas med en konkret övning. Boken vänder sig till studenter inom samhälls- och beteende­vetenskapliga ämnen.

    • 7
      Förord
        • 7
          Boken
        • 8
          Författaren
        • 9
          Bokens disposition
        • 10
          Tack
  • DEL I ATT FÖRSTÅ KVALITATIV FORSKNING
    • 15
      KAPITEL 1 Vad är kvalitativ forskning
        • 1.1
          15
          Tjusningen med kvalitativ forskning: ett panorama över forskningsteman
        • 1.2
          18
          Utmärkande för kvalitativ forskning
        • 1.3
          23
          Den kvalitativa forskningens mångfasetterade värld
        • 1.4
          31
          Att göra en kvalitativ studie tillförlitlig och trovärdig
    • 37
      KAPITEL 2 Att rusta sig för att bedriva kvalitativ forskning
        • 2.1
          37
          Kompetenser för att bedriva kvalitativ forskning
        • 2.2
          42
          Att organisera fältarbetet
        • 2.3
          46
          Övning
        • 2.4
          48
          Vetenskapliga normer och forskningsetik
    • 53
      KAPITEL 3 Att påbörja en forskningsstudie
        • 3.1
          56
          Att påbörja en kvalitativ studie genom att ta ställning till tre punkter
        • 3.2
          65
          Genomgång av den vetenskapliga litteraturen
        • 3.3
          70
          Närmare utmejsling av en ny kvalitativ studie
  • DEL II ATT BEDRIVA KVALITATIV FORSKNING
    • 81
      KAPITEL 4 Val vid utformningen av kvalitativa forskningsstudier
        • 4.1
          82
          Val 1: Börja uppläggningen när studien påbörjas (eller inte
        • 4.2
          83
          Val 2: Åtgärder för att stärka studiens validitet (eller inte
        • 4.3
          87
          Val 3: Klargörande av datainsamlingsenheternas komplexitet (eller inte
        • 4.4
          92
          Val 4: Göra urval (eller inte
        • 4.5
          96
          Val 5: Införliva begrepp och teorier i en studie (eller inte
        • 4.6
          99
          Val 6: På ett tidigt stadium planera (eller inte) att få feedback från deltagarna
        • 4.7
          101
          Val 7: Generalisera studiens rön (eller inte
        • 4.8
          105
          Val 8: Förbereda ett forskningsprotokoll (eller inte
    • 113
      KAPITEL 5 Fältarbete
        • 5.1
          114
          Att arbeta på fältet
        • 5.2
          117
          Att få och behålla tillgång till fältet
        • 5.3
          120
          Att sköta relationerna på fältet
        • 5.4
          124
          Deltagande observation
        • 5.5
          128
          Besök på fältplatser
    • 133
      KAPITEL 6 Datainsamlingsmetoder
        • 6.1
          133
          Vad är data
        • 6.2
          134
          Introduktion till fyra typer av datainsamling
        • 6.3
          136
          Intervjuer
        • 6.4
          146
          Observation
        • 6.5
          150
          Insamling och undersökning
        • 6.6
          152
          Känslointryck
        • 6.7
          153
          Önskvärda procedurer som gäller för alla slag av datainsamling
    • 157
      KAPITEL 7 Dokumentering av data
        • 7.1
          158
          Vad som ska dokumenteras
        • 7.2
          163
          Anteckningar under fältarbete
        • 7.3
          168
          Genomgång av fältanteckningar
        • 7.4
          172
          Dokumentering av data i andra former än skrift
        • 7.5
          176
          En personlig dagbok
    • 179
      KAPITEL 8 Analys av kvalitativa data I
        • Sammanställning, demontering och remontering
        • 8.1
          180
          Översikt över faserna i analysen
        • 8.2
          184
          Sammanställning av en ordnad mängd data
        • 8.3
          188
          Demontering av data
        • 8.4
          192
          Remontering av data
    • 203
      KAPITEL 9 Analys av kvalitativa data II
        • Tolkning och slutledning
        • 9.1
          204
          Tolkning
        • 9.2
          205
          Typer av tolkning
        • 9.3
          218
          Slutsatser
  • DEL III ATT PRESENTERA RESULTATEN AV KVALITATIV FORSKNING
    • 227
      KAPITEL 10 Presentation av kvalitativa data
        • 10.1
          228
          Narrativa data om deltagarna i en kvalitativ studie
        • 10.2
          234
          Tabeller, diagram och figurer
        • 10.3
          239
          Visningsbilder till muntlig presentation
    • 247
      KAPITEL 11 Framställning av forskningen för att förmedla den till andra
        • 11.1
          249
          Vetenskaplig framställning: Allmänna råd
        • 11.2
          254
          Framställning av kvalitativ forskning
        • 11.3
          257
          Presentation av ditt assertiva jag
        • 11.4
          261
          Presentation av ditt reflexiva jag
        • 11.5
          265
          Omarbetning av framställningen
  • DEL IV ATT TA KVALITATIV FORSKNING ETT STEG LÄNGRE
    • 273
      KAPITEL 12 Breddning av utmaningen i att bedriva kvalitativ forskning
        • 12.1
          274
          Kvalitativ forskning som del av samhällsvetenskapen
        • 12.2
          278
          En pågående diskussion
        • 12.3
          280
          Det hoppingivande och problematiska med blandade metoder
        • 12.4
          283
          Att gå vidare
    • 289
      Appendix
    • 293
      Ordlista över specialtermer inom kvalitativ forskning
    • 301
      Litteratur
    • 321
      Sakregister

Information

Författare:
Robert K Yin
Översättare:
Joachim Retzlaff
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144078304
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
35900-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
324

Författare

Robert K Yin

Robert K. Yin har en omfattande erfarenhet av att leda och arbeta i kvalitativa forskningsprojekt. Han har skrivit ett flertal böcker och artiklar,...

 ;