Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Forskningsmetodikens grunder

Att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Skickas följande arbetsdag

Forskningsmetodikens grunder

Att planera, genomföra och rapportera en undersökning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Runa Patel och Bo Davidson har mångårig erfarenhet av att undervisa i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet. Forskningsmetodikens grunder - Att Planera, Genomföra Och Rapportera En Undersökning Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller geno...

Runa Patel och Bo Davidson har mångårig erfarenhet av att undervisa i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet. Forskningsmetodikens grunder - Att Planera, Genomföra Och Rapportera En Undersökning Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för att samla information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning. Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi. I denna femte upplaga har texten uppdaterats vad gäller samtida vetenskapliga förhållningssätt, distinktionen mellan kvantitativ respektive kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar samt insamling och bearbetning av information.

    • 9
      Förord
    • 9
      Förord till femte upplagan
      • 1
        11
        Introduktion
        • 11
          Vad menas med problem?
        • 12
          Utvecklingsarbete, utredning och forskning
        • 15
          Disposition
      • 2
        17
        Vad är vetenskap?
        • 17
          Filosofi, metavetenskap och vetenskap
        • 21
          Tre centrala termer
          • 22
            Begrepp
          • 23
            Hypotes
          • 24
            Teori
        • 26
          Relationen mellan teori och empiri
        • 29
          Vetenskapliga förhållningssätt
          • 30
            Positivism
          • 32
            Hermeneutik
          • 35
            Empirinära forskningsansatser
          • 39
            Övriga samtida vetenskapliga förhållningssätt
          • 46
            Sammanfattande kommentarer
        • 47
          Att läsa vidare
      • 3
        49
        Forsknings­processen
        • 51
          Om kvantitativ och kvalitativ forskning
        • 58
          Vad ska studeras?
          • 58
            Identifiering av problemområdet
          • 60
            Att söka och gå igenom litteratur
          • 66
            Innehållet i litteraturgenomgången
          • 67
            Problemformulering, syfte och frågeställningar
        • 71
          Hur ska undersökningen genomföras?
          • 72
            Frågeställningens betydelse
          • 74
            Olika typer av undersökningar
        • 81
          Förberedelser och genomförande
        • 83
          Forskningsetiska aspekter
        • 86
          Att läsa vidare
      • 4
        87
        Tekniker för att samla information
        • 87
          Dokument
        • 90
          Dagböcker
        • 94
          Intervju och enkät
          • 95
            Anonymitet och konfidentialitet
          • 98
            Frågornas grad av standardisering och strukturering
          • 99
            Frågornas ordning och formulering
          • 102
            Frågor med fasta svarsalternativ
          • 104
            Kvalitativa intervjuer
          • 110
            Gruppintervju och fokusgrupp
          • 111
            Förberedelser
        • 113
          Attitydformulär
        • 116
          Observation
          • 119
            Olika typer av observationer
          • 125
            Observatörens förhållningssätt
        • 128
          Osäkerhet vid insamlandet av information i kvantitativa studier
          • 129
            Att veta vad vi undersöker
          • 131
            Tillförlitlighet
        • 133
          Kvalitet i kvalitativa studier
        • 138
          Att läsa vidare
      • 5
        139
        Bearbetning av insamlad information
        • 139
          Kvantitativ bearbetning
          • 140
            Några grundläggande begrepp
          • 142
            Tabeller och grafisk framställning
        • 150
          Kvalitativ bearbetning
          • 150
            Arbetssätt vid kvalitativ bearbetning
          • 153
            Ett exempel
        • 157
          Att läsa vidare
      • 6
        159
        Rapportering och granskning
        • 160
          Rapportens delar
          • 162
            Litteraturgenomgång
          • 163
            Metodbeskrivning
          • 165
            Resultatbeskrivning
          • 167
            Diskussion
        • 168
          Sätt att skriva och hänvisa
        • 176
          Granskningen
          • 177
            Vanlig procedur vid seminarierna
          • 177
            Förslag till granskning
        • 180
          Att läsa vidare
    • 181
      Sakregister

Information

Författare:
Runa Patel Bo Davidson
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144126050
Utgivningsår:
1991
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
3095-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
184

Författare

Runa Patel

Runa Patel har mångårig erfarenhet av undervisning i forskningsmetodik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

Bo Davidson

Bo Davidson har mångårig erfarenhet av undervisning i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

 ;

Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare beha...

Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för att samla information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning. Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom till exempel vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi. I denna femte upplaga har texten uppdaterats vad gäller samtida vetenskapliga förhållningssätt, distinktionen mellan kvantitativ respektive kvalitativ forskning, olika typer av undersökningar samt insamling och bearbetning av information.

Information

Författare:
Runa Patel Bo Davidson
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144163345
Utgivningsår:
1991
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
3095-SB05
Upplaga:
Femte

Författare

Runa Patel

Runa Patel har mångårig erfarenhet av undervisning i forskningsmetodik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

Bo Davidson

Bo Davidson har mångårig erfarenhet av undervisning i forskningsmetodik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

 ;