Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Forskningshandboken
- 13Tabeller och figurer
- 15Tack
- 17Inledning
- Del I Strategier
- 20Vad är en forskningsstrategi?
- 21Vilken strategi ska väljas?
- 23Kvantitativ forskning eller kvalitativ forskning
- 26Forskningsparadigm
- 129Surveyundersökningar
- 29Vad är en surveyundersökning?
- 30Typer av surveyundersökningar
- 38Undersökningspopulationen
- 40Svarsfrekvens
- 41Hur uppnå en hög svarsfrekvens?
- 45Snedvridning på grund av uteblivna svar
- 48Vilken typ ska väljas?
- 50Webbaserade surveyundersökningar: några praktiska råd
- 53Surveyundersökningar på Facebook: ett exempel
- 53Fördelar med surveyundersökningar
- 54Nackdelar med surveyundersökningar
- 56Vidare läsning
- 257Urval
- 57Representativa urval och explorativa urval
- 58Att göra urval: sannolikhetsurval och icke-sannolikhetsurval
- 60Urvalsram
- 61Tekniker för sannolikhetsurval
- 66Tekniker för icke-sannolikhetsurval
- 72Urvalets storlek
- 79Urvalsfel och snedvridning av urvalet
- 81Vilken urvalsteknik bör användas?
- 82Fördelar med urval
- 83Nackdelar med urval
- 84Vidare läsning
- 385Fallstudier
- 85Vad är ett fall?
- 86Vad utmärker fallstudien?
- 88Syftet med en fallstudie
- 89Att välja ett fall
- 93Går det att generalisera utifrån en fallstudie?
- 96Fördelar med fallstudier
- 97Nackdelar med fallstudier
- 98Vidare läsning
- 4101Experiment
- 101Vad är ett experiment
- 102När ska man använda experiment?
- 103Typer av experiment
- 105Experiment som inbegriper människor – observatörseffekten
- 108Orsaksförhållanden och variabler
- 109Att använda kontroll
- 110Kontrollgrupper
- 112Blindtester
- 112Design: äkta experiment och kvasiexperiment
- 115Fördelar med experiment
- 116Nackdelar med experiment
- 117Vidare läsning
- 5119Etnografi
- 119Vad är etnografi?
- 120Typer av etnografi
- 122Livet på internet
- 122Livshistoria som ”personlig etnografi”
- 123Datainsamling i fältarbetets miljöer
- 125Beskrivning och teori
- 127Reflexivitet: etnograferna som delaktiga i den värld de försöker beskriva
- 128Att placera forskarens ”jag” i den etnografiska forskningen
- 130Fördelar med etnografi
- 131Nackdelar med etnografi
- 132Vidare läsning
- 6135Livsloppsperspektiv
- 135Vad är ett livsloppsperspektiv?
- 136Typer av livsloppsperspektiv
- 137Livsstadier
- 140Livshändelser
- 142Livsresan
- 142Personliga redogörelser
- 143Historiska data
- 144Longitudinella studier
- 145Sekundärkällor
- 146Multipla datakällor
- 146Val och begränsningar
- 147Exempel på livsloppsforskning
- 150Fördelar med livsloppsperspektivet
- 151Nackdelar med livsloppsperspektivet
- 151Vidare läsning
- 7153Grundad teori
- 153Vad är grundad teori?
- 155När är det lämpligt med grundad teori?
- 157Att påbörja forskning med grundad teori
- 157Teoretiskt urval: valet av platser för fältarbete
- 159Forskningens slutförande (teoretisk mättnad)
- 160Metoder för datainsamling
- 160Analys av data
- 163Att redogöra för analysprocessen
- 163Teorier och grundad forskning
- 165Utvecklingslinjer i grundad teori
- 167Fördelar med grundad teori
- 169Nackdelar med grundad teori
- 171Vidare läsning
- 8173Aktionsforskning
- 173Vad är aktionsforskning?
- 174Praktisk forskning
- 175Deltagarinvolvering
- 175Förändring
- 176Professionell självutveckling
- 176En cyklisk forskningsprocess
- 177Deltagande och delaktighet i forskningsprocessen
- 178Frigörande aktionsforskning
- 179Att genomföra aktionsforskning
- 182Generaliserbarhet och aktionsforskning
- 182Insideskunskap och reflexivitet
- 183Fördelar med aktionsforskning
- 184Nackdelar med aktionsforskning
- 185Vidare läsning
- 9187Fenomenologi
- 187Vad är en fenomenologisk infallsvinkel?
- 188Erfarenhet
- 188Vardagsvärlden
- 189Att se saker genom andras ögon
- 189Den sociala verklighetskonstruktionen
- 190Multipla verkligheter
- 191Att genomföra fenomenologisk forskning
- 194Olika typer av fenomenologi: bakomliggande essenser eller faktiska erfarenheter
- 197Fördelar med fenomenologi
- 198Nackdelar med fenomenologi
- 199Vidare läsning
- 10201Systematisk forskningsöversikt
- 201Vad är en systematisk forskningsöversikt?
- 202Nyttan med en systematisk forskningsöversikt
- 203Forskningsproblem som är lämpliga för en systematisk forskningsöversikt
- 204Kvalitativ forskning och systematiska forskningsöversikter
- 204Att genomföra en systematisk forskningsöversikt
- 214Viktiga frågor beträffande systematiska forskningsöversikter
- 215Fördelar med systematiska forskningsöversikter
- 216Nackdelar med systematiska forskningsöversikter
- 216Vidare läsning
- 11219Metodkombination
- 219Vad innebär tillvägagångssättet metodkombination?
- 220Nyttan med att använda metodkombination
- 221Utformningen av metodkombination
- 226Triangulering vid metodkombination
- 231Divergerande data
- 232Pragmatism och metodkombination
- 234Ett nytt tillvägagångssätt i forskning?
- 236Fördelar med metodkombination
- 237Nackdelar med metodkombination
- 238Vidare läsning
- Del II Metoder för datainsamling
- 240Att välja metod – en fråga om rätt sak på rätt plats
- 241Godkännande av forskningen
- 242Pilotstudie
- 12243Frågeformulär
- 243Vad är ett frågeformulär?
- 244När är det lämpligt att använda ett frågeformulär?
- 244Självadministrerade frågeformulär
- 245Framgångsrika frågeformulär
- 248Frågeformulärets längd
- 249Utmattning vid frågeformulär
- 250Respondenternas motivation
- 251Viktiga delar i ett frågeformulär
- 254Utformning av frågorna
- 257Olika typer av frågor
- 261Webbaserade frågeformulär
- 264Fördelar med frågeformulär
- 265Nackdelar med frågeformulär
- 266Vidare läsning
- 13267Intervjuer
- 267Vad är en forskningsintervju?
- 268När är det lämpligt att använda intervjuer?
- 268Intervjuernas struktur
- 270Personliga intervjuer
- 270Gruppintervjuer
- 271Fokusgrupper
- 273Experternas uppfattning: delfimetoden
- 277Intervjuareffekten
- 278Färdigheter vid intervjuer ansikte mot ansikte
- 281Att genomföra en intervju ansikte mot ansikte
- 284Upptagning av intervjun
- 286Internetbaserade intervjuer
- 290Hur vet man om informanten talar sanning?
- 292Fördelar med intervjuer
- 293Nackdelar med intervjuer
- 294Vidare läsning
- 14297Observation
- 297Vad är observationsforskning?
- 298Perception och minne
- 299Systematisk observation
- 299Observationsscheman
- 302Urval och observation
- 303Att bibehålla miljöns naturlighet
- 304Exempel på ett observationsschema
- 305Fördelar med systematisk observation
- 306Nackdelar med systematisk observation
- 307Vidare läsning
- 308Deltagande observation
- 309Typer av deltagande
- 309Exempel: deltagande i den normala miljön
- 310Fältarbete
- 312Forskningsetik
- 312Jag, identitet och deltagande observation
- 315Fältarbetets risker
- 317Fördelar med deltagande observation
- 317Nackdelar med deltagande observation
- 319Vidare läsning
- 15321Dokument
- 321Vad är dokumentär forskning?
- 322Dokumentära datakällor
- 325Tillgång till dokumentära källor
- 328Dokumentära källors trovärdighet
- 332Bildbaserad forskning
- 333Att använda ”skapade” bilder
- 335Att använda ”hittade” bilder
- 338Fördelar med forskning baserad på dokument
- 339Nackdelar med forskning baserad på dokument
- 339Vidare läsning
- Del III Analys av data
- 342Beskrivning
- 342Förklaring
- 343Tolkning
- 344Processen att analysera data
- 16345Kvantitativa data
- 345Att använda kvantitativa data
- 346Källor till kvantitativa data
- 346Typer av kvantitativa data: nominaldata, ordinaldata, intervalldata och kvotdata
- 350Hur mycket data?
- 351Att analysera en variabel
- 360Likertskalan
- 365Att analysera två variabler
- 376Presentation av data med hjälp av tabeller och diagram
- 385Kvaliteten i data: validitet och tillförlitlighet
- 388Fördelar med att använda kvantitativa data
- 389Nackdelar med att använda kvantitativa data
- 390Vidare läsning
- 17393Kvalitativa data
- 393Typer av kvalitativa data (ord och bilder)
- 394Källor till kvalitativa data
- 394Att förbereda kvalitativa data för analys
- 395Transkribering av ljudinspelade intervjuer
- 398Datorstödd analys av kvalitativa data
- 400Analys av samtal och text
- 402Innehållsanalys
- 404Grundad teori
- 407Diskursanalys
- 410Samtalsanalys
- 411Narrativ analys
- 412Analys av bildbaserade data
- 415Presentation av data
- 419Kvaliteten i data: validitet och tillförlitlighet
- 426Fördelar med kvalitativ analys
- 427Nackdelar med kvalitativ analys
- 428Vidare läsning
- Del IV Kontext
- 18433Forskningsetik
- 433Etikprövning
- 434Forskning som kräver etikprövning
- 436Koder för forskningsetik
- 438Forskningsetiska huvudprinciper
- 446Formulär för skriftligt samtycke
- 449Datasäkerhet
- 452Etik och forskning via internet
- 457Forskningsetik under hela forskningsprocessen
- 458Vidare läsning
- 19461Forskningsrapporten
Information
- Författare:
- Martyn Denscombe
- Översättare:
- Per Larson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144122885
- Utgivningsår:
- 2000
- Revisionsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 7197-04
- Upplaga:
- Fjärde
- Sidantal:
- 508