Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Forskningshandboken

För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Skickas följande arbetsdag

Forskningshandboken ger en lättillgänglig och innehållsrik intro­duktion till grunderna i samhällsforskning. Här presenteras de huvudsakliga infallsvinklarna och tillvägagångssätten vid samhällsforskning och de metoder som forskare vanligtvis använder i samhälls­vetenskaperna. Boken är utmärkt för förstagångsforskaren som söker vägledning i de frågor som bör övervägas och de fallgropar som bör undvikas när man tar itu med forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Boken ger: • en tydlig o...

Forskningshandboken ger en lättillgänglig och innehållsrik intro­duktion till grunderna i samhällsforskning. Här presenteras de huvudsakliga infallsvinklarna och tillvägagångssätten vid samhällsforskning och de metoder som forskare vanligtvis använder i samhälls­vetenskaperna. Boken är utmärkt för förstagångsforskaren som söker vägledning i de frågor som bör övervägas och de fallgropar som bör undvikas när man tar itu med forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Boken ger: • en tydlig och lättbegriplig introduktion till metoder för datainsamling och dataanalys • förklaringar till och råd om de viktiga beslut som forskare måste fatta • en mängd oumbärliga checklistor. Denna fjärde svenska upplaga är kraftigt omarbetad och innehåller nya kapitel om livsloppsperspektiv och litteraturöversikter. Dessutom är kapitlet om kvantitativa data uppdaterat och utökat.

    • 13
      Tabeller och figurer
    • 15
      Tack
    • 17
      Inledning
  • Del I Strategier
        • 20
          Vad är en forskningsstrategi?
        • 21
          Vilken strategi ska väljas?
        • 23
          Kvantitativ forskning eller kvalitativ forskning
        • 26
          Forskningsparadigm
      • 1
        29
        Surveyundersökningar
        • 29
          Vad är en surveyundersökning?
        • 30
          Typer av surveyundersökningar
        • 38
          Undersökningspopulationen
        • 40
          Svarsfrekvens
        • 41
          Hur uppnå en hög svarsfrekvens?
        • 45
          Snedvridning på grund av uteblivna svar
        • 48
          Vilken typ ska väljas?
        • 50
          Webbaserade surveyundersökningar: några praktiska råd
        • 53
          Surveyundersökningar på Facebook: ett exempel
        • 53
          Fördelar med surveyundersökningar
        • 54
          Nackdelar med surveyundersökningar
        • 56
          Vidare läsning
      • 2
        57
        Urval
        • 57
          Representativa urval och explorativa urval
        • 58
          Att göra urval: sannolikhetsurval och icke-sannolikhetsurval
        • 60
          Urvalsram
        • 61
          Tekniker för sannolikhetsurval
        • 66
          Tekniker för icke-sannolikhetsurval
        • 72
          Urvalets storlek
        • 79
          Urvalsfel och snedvridning av urvalet
        • 81
          Vilken urvalsteknik bör användas?
        • 82
          Fördelar med urval
        • 83
          Nackdelar med urval
        • 84
          Vidare läsning
      • 3
        85
        Fallstudier
        • 85
          Vad är ett fall?
        • 86
          Vad utmärker fallstudien?
        • 88
          Syftet med en fallstudie
        • 89
          Att välja ett fall
        • 93
          Går det att generalisera utifrån en fallstudie?
        • 96
          Fördelar med fallstudier
        • 97
          Nackdelar med fallstudier
        • 98
          Vidare läsning
      • 4
        101
        Experiment
        • 101
          Vad är ett experiment
        • 102
          När ska man använda experiment?
        • 103
          Typer av experiment
        • 105
          Experiment som inbegriper människor – observatörseffekten
        • 108
          Orsaksförhållanden och variabler
        • 109
          Att använda kontroll
        • 110
          Kontrollgrupper
        • 112
          Blindtester
        • 112
          Design: äkta experiment och kvasiexperiment
        • 115
          Fördelar med experiment
        • 116
          Nackdelar med experiment
        • 117
          Vidare läsning
      • 5
        119
        Etnografi
        • 119
          Vad är etnografi?
        • 120
          Typer av etnografi
        • 122
          Livet på internet
        • 122
          Livshistoria som ”personlig etnografi”
        • 123
          Datainsamling i fältarbetets miljöer
        • 125
          Beskrivning och teori
        • 127
          Reflexivitet: etnograferna som delaktiga i den värld de försöker beskriva
        • 128
          Att placera forskarens ”jag” i den etnografiska forskningen
        • 130
          Fördelar med etnografi
        • 131
          Nackdelar med etnografi
        • 132
          Vidare läsning
      • 6
        135
        Livsloppsperspektiv
        • 135
          Vad är ett livsloppsperspektiv?
        • 136
          Typer av livsloppsperspektiv
        • 137
          Livsstadier
        • 140
          Livshändelser
        • 142
          Livsresan
        • 142
          Personliga redogörelser
        • 143
          Historiska data
        • 144
          Longitudinella studier
        • 145
          Sekundärkällor
        • 146
          Multipla datakällor
        • 146
          Val och begränsningar
        • 147
          Exempel på livsloppsforskning
        • 150
          Fördelar med livsloppsperspektivet
        • 151
          Nackdelar med livsloppsperspektivet
        • 151
          Vidare läsning
      • 7
        153
        Grundad teori
        • 153
          Vad är grundad teori?
        • 155
          När är det lämpligt med grundad teori?
        • 157
          Att påbörja forskning med grundad teori
        • 157
          Teoretiskt urval: valet av platser för fältarbete
        • 159
          Forskningens slutförande (teoretisk mättnad)
        • 160
          Metoder för datainsamling
        • 160
          Analys av data
        • 163
          Att redogöra för analysprocessen
        • 163
          Teorier och grundad forskning
        • 165
          Utvecklingslinjer i grundad teori
        • 167
          Fördelar med grundad teori
        • 169
          Nackdelar med grundad teori
        • 171
          Vidare läsning
      • 8
        173
        Aktionsforskning
        • 173
          Vad är aktionsforskning?
        • 174
          Praktisk forskning
        • 175
          Deltagarinvolvering
        • 175
          Förändring
        • 176
          Professionell självutveckling
        • 176
          En cyklisk forskningsprocess
        • 177
          Deltagande och delaktighet i forskningsprocessen
        • 178
          Frigörande aktionsforskning
        • 179
          Att genomföra aktionsforskning
        • 182
          Generaliserbarhet och aktionsforskning
        • 182
          Insideskunskap och reflexivitet
        • 183
          Fördelar med aktionsforskning
        • 184
          Nackdelar med aktionsforskning
        • 185
          Vidare läsning
      • 9
        187
        Fenomenologi
        • 187
          Vad är en fenomenologisk infallsvinkel?
        • 188
          Erfarenhet
        • 188
          Vardagsvärlden
        • 189
          Att se saker genom andras ögon
        • 189
          Den sociala verklighetskonstruktionen
        • 190
          Multipla verkligheter
        • 191
          Att genomföra fenomenologisk forskning
        • 194
          Olika typer av fenomenologi: bakomliggande essenser eller faktiska erfarenheter
        • 197
          Fördelar med fenomenologi
        • 198
          Nackdelar med fenomenologi
        • 199
          Vidare läsning
      • 10
        201
        Systematisk forskningsöversikt
        • 201
          Vad är en systematisk forskningsöversikt?
        • 202
          Nyttan med en systematisk forskningsöversikt
        • 203
          Forskningsproblem som är lämpliga för en systematisk forskningsöversikt
        • 204
          Kvalitativ forskning och systematiska forskningsöversikter
        • 204
          Att genomföra en systematisk forskningsöversikt
        • 214
          Viktiga frågor beträffande systematiska forskningsöversikter
        • 215
          Fördelar med systematiska forskningsöversikter
        • 216
          Nackdelar med systematiska forskningsöversikter
        • 216
          Vidare läsning
      • 11
        219
        Metodkombination
        • 219
          Vad innebär tillvägagångssättet metodkombination?
        • 220
          Nyttan med att använda metodkombination
        • 221
          Utformningen av metodkombination
        • 226
          Triangulering vid metodkombination
        • 231
          Divergerande data
        • 232
          Pragmatism och metodkombination
        • 234
          Ett nytt tillvägagångssätt i forskning?
        • 236
          Fördelar med metodkombination
        • 237
          Nackdelar med metodkombination
        • 238
          Vidare läsning
  • Del II Metoder för datainsamling
        • 240
          Att välja metod – en fråga om rätt sak på rätt plats
        • 241
          Godkännande av forskningen
        • 242
          Pilotstudie
      • 12
        243
        Frågeformulär
        • 243
          Vad är ett frågeformulär?
        • 244
          När är det lämpligt att använda ett frågeformulär?
        • 244
          Självadministrerade frågeformulär
        • 245
          Framgångsrika frågeformulär
        • 248
          Frågeformulärets längd
        • 249
          Utmattning vid frågeformulär
        • 250
          Respondenternas motivation
        • 251
          Viktiga delar i ett frågeformulär
        • 254
          Utformning av frågorna
        • 257
          Olika typer av frågor
        • 261
          Webbaserade frågeformulär
        • 264
          Fördelar med frågeformulär
        • 265
          Nackdelar med frågeformulär
        • 266
          Vidare läsning
      • 13
        267
        Intervjuer
        • 267
          Vad är en forskningsintervju?
        • 268
          När är det lämpligt att använda intervjuer?
        • 268
          Intervjuernas struktur
        • 270
          Personliga intervjuer
        • 270
          Gruppintervjuer
        • 271
          Fokusgrupper
        • 273
          Experternas uppfattning: delfimetoden
        • 277
          Intervjuareffekten
        • 278
          Färdigheter vid intervjuer ansikte mot ansikte
        • 281
          Att genomföra en intervju ansikte mot ansikte
        • 284
          Upptagning av intervjun
        • 286
          Internetbaserade intervjuer
        • 290
          Hur vet man om informanten talar sanning?
        • 292
          Fördelar med intervjuer
        • 293
          Nackdelar med intervjuer
        • 294
          Vidare läsning
      • 14
        297
        Observation
        • 297
          Vad är observationsforskning?
        • 298
          Perception och minne
        • 299
          Systematisk observation
        • 299
          Observationsscheman
        • 302
          Urval och observation
        • 303
          Att bibehålla miljöns naturlighet
        • 304
          Exempel på ett observationsschema
        • 305
          Fördelar med systematisk observation
        • 306
          Nackdelar med systematisk observation
        • 307
          Vidare läsning
        • 308
          Deltagande observation
        • 309
          Typer av deltagande
        • 309
          Exempel: deltagande i den normala miljön
        • 310
          Fältarbete
        • 312
          Forskningsetik
        • 312
          Jag, identitet och deltagande observation
        • 315
          Fältarbetets risker
        • 317
          Fördelar med deltagande observation
        • 317
          Nackdelar med deltagande observation
        • 319
          Vidare läsning
      • 15
        321
        Dokument
        • 321
          Vad är dokumentär forskning?
        • 322
          Dokumentära datakällor
        • 325
          Tillgång till dokumentära källor
        • 328
          Dokumentära källors trovärdighet
        • 332
          Bildbaserad forskning
        • 333
          Att använda ”skapade” bilder
        • 335
          Att använda ”hittade” bilder
        • 338
          Fördelar med forskning baserad på dokument
        • 339
          Nackdelar med forskning baserad på dokument
        • 339
          Vidare läsning
  • Del III Analys av data
        • 342
          Beskrivning
        • 342
          Förklaring
        • 343
          Tolkning
        • 344
          Processen att analysera data
      • 16
        345
        Kvantitativa data
        • 345
          Att använda kvantitativa data
        • 346
          Källor till kvantitativa data
        • 346
          Typer av kvantitativa data: nominaldata, ordinaldata, intervalldata och kvotdata
        • 350
          Hur mycket data?
        • 351
          Att analysera en variabel
        • 360
          Likertskalan
        • 365
          Att analysera två variabler
        • 376
          Presentation av data med hjälp av tabeller och diagram
        • 385
          Kvaliteten i data: validitet och tillförlitlighet
        • 388
          Fördelar med att använda kvantitativa data
        • 389
          Nackdelar med att använda kvantitativa data
        • 390
          Vidare läsning
      • 17
        393
        Kvalitativa data
        • 393
          Typer av kvalitativa data (ord och bilder)
        • 394
          Källor till kvalitativa data
        • 394
          Att förbereda kvalitativa data för analys
        • 395
          Transkribering av ljudinspelade intervjuer
        • 398
          Datorstödd analys av kvalitativa data
        • 400
          Analys av samtal och text
        • 402
          Innehållsanalys
        • 404
          Grundad teori
        • 407
          Diskursanalys
        • 410
          Samtalsanalys
        • 411
          Narrativ analys
        • 412
          Analys av bildbaserade data
        • 415
          Presentation av data
        • 419
          Kvaliteten i data: validitet och tillförlitlighet
        • 426
          Fördelar med kvalitativ analys
        • 427
          Nackdelar med kvalitativ analys
        • 428
          Vidare läsning
  • Del IV Kontext
      • 18
        433
        Forskningsetik
        • 433
          Etikprövning
        • 434
          Forskning som kräver etikprövning
        • 436
          Koder för forskningsetik
        • 438
          Forskningsetiska huvudprinciper
        • 446
          Formulär för skriftligt samtycke
        • 449
          Datasäkerhet
        • 452
          Etik och forskning via internet
        • 457
          Forskningsetik under hela forskningsprocessen
        • 458
          Vidare läsning
      • 19
        461
        Forskningsrapporten

Information

Författare:
Martyn Denscombe
Översättare:
Per Larson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144122885
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
7197-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
508

Författare

Martyn Denscombe

Martyn Denscombe är professor i social forskning vid Demontfort-universitetet i Leicester, England. Hans nuvarande forskningsprojekt är inriktat på...

 ;