Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Professionell marknadsföring

Skickas följande arbetsdag

Professionell marknadsföring

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Professionell marknadsföring är en grundläggande bok inom marknadsföringsområdet. Med utgångspunkt i frågeställningen ”Vad gör marknadsförare?” identifieras och utvecklas en rad olika perspektiv på ämnet. Författarna behandlar bland annat marknads­föringens roll i företag och samhälle, samt marknads­föringens olika aktörer. Samtidigt fokuserar de på hur man som marknadsförare kan tänka och agera i olika situationer, till exempel beroende på om man är verksam på företagsmarknader eller konsume...

Professionell marknadsföring är en grundläggande bok inom marknadsföringsområdet. Med utgångspunkt i frågeställningen ”Vad gör marknadsförare?” identifieras och utvecklas en rad olika perspektiv på ämnet. Författarna behandlar bland annat marknads­föringens roll i företag och samhälle, samt marknads­föringens olika aktörer. Samtidigt fokuserar de på hur man som marknadsförare kan tänka och agera i olika situationer, till exempel beroende på om man är verksam på företagsmarknader eller konsumentmarknader, om man marknadsför varor eller tjänster, eller om man agerar internationellt. Förutom ständigt aktuella ämnen, såsom segmentering, positio­nering, marknadsundersökningar och köpbeteenden, tas också en rad specialteman upp. Dessa omfattar bland annat att förstå kundvärde, relationsmarknadsföring, key account management, produktplacering, marknadsföring och postmodernism, etik i marknadsföring, kundvård, social marknadsföring och elektronisk handel. Genomgående kombineras resonemang, baserade på forskning och författarnas erfarenheter, med illustrativa exempel från marknadsföringens teori och praktik. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med nya forskningsrön. Framväxande företeelser som sociala medier och webbaserad marknadsföring behandlas och integreras i sitt sammanhang. Författarna har också tillfört nya aktuella exempel.

        • Förord
  • Del 1 Marknadsföringens grunder
      • 1
        15
        KAPITEL 1  Vad är marknadsföring och vad gör marknadsförare?
        • 1.1
          16
          Marknadsföring och företagets marknadsenhet
        • 1.2
          24
          Marknadsföring som en process bestående av gapöverbryggande strategiska beslut och operationella aktiviteter
        • 1.3
          28
          Marknadsföring och kommunikation mellan företagets enheter
        • 1.4
          34
          Marknadsföring och externa aktörer
        • 1.5
          38
          Marknadsföringssituationer
        • 1.6
          43
          Definition av marknadsföring
        • 1.7
          47
          Översikt över boken
      • 2
        51
        KAPITEL 2  Företaget, marknaden och företagets marknadsplan
        • 2.1
          51
          Företag som värdeskapande system
        • 2.2
          59
          Marknaden
        • 2.3
          68
          Marknadsplanering
        • 2.4
          88
          Avslutning
      • 3
        89
        KAPITEL 3  Kundvärde, marknadsstrategier och operativt marknadsföringsarbete
        • 3.1
          89
          Att förstå kundvärde i ett specifikt sammanhang
        • 3.2
          93
          Värdeekvation och olika slags värden
        • 3.3
          94
          Affärs-, marknads- och marknadsföringsstrategier
        • 3.4
          100
          Strategiskt och operativt marknadsföringsarbete
        • 3.5
          102
          Avslutning
  • Del 2 Konsumentmarknadsföring
      • 4
        107
        KAPITEL 4  Konsumentmarknadens karakteristika och aktörer
        • 4.1
          107
          Konsumentmarknadens karakteristika
        • 4.2
          108
          Distributionskedjans aktörer
        • 4.3
          111
          Köpprocessens aktörer
        • 4.4
          113
          Andra intressenter
        • 4.5
          114
          Avslutning
      • 5
        117
        KAPITEL 5  Konsumentbeteende
        • 5.1
          117
          Uppvisade beteenden – köpsituationer och konsumenters köpprocess
        • 5.2
          123
          Förklaringar till konsumenters köpbeteende
        • 5.3
          130
          Konsumentbeteende och marknadsföring
        • 5.4
          137
          Avslutning
      • 6
        139
        KAPITEL 6  Marknadssegmentering och fokusering
        • 6.1
          139
          Marknadssegmentering som sortering och prioritering
        • 6.2
          144
          Segmentering som en dynamisk process
        • 6.3
          145
          Principer för segmentering
        • 6.4
          156
          Fokusering – val av marknadssegment
        • 6.5
          158
          Avslutning
      • 7
        159
        KAPITEL 7  Positionering och konsument­marknads­föringens konkurrensmedel
        • 7.1
          159
          Introduktion till positionering
        • 7.2
          166
          Varumärke, image och företagsidentitet
        • 7.3
          171
          Företagets konkurrensmedelsmix
        • 7.4
          172
          Konkurrensmedlet produkt
        • 7.5
          184
          Konkurrensmedlet pris
        • 7.6
          190
          Konkurrensmedlet plats
        • 7.7
          202
          Konkurrensmedlet påverkan
        • 7.8
          222
          Kundvård – ett femte konkurrensmedel
        • 7.9
          227
          Avslutning
      • 8
        229
        KAPITEL 8  Konsumentmarknads­undersökningar
        • 8.1
          229
          Typer av marknadsundersökningar och undersökningsfrågor
        • 8.2
          234
          Utveckling av undersökningsplan
        • 8.3
          236
          Informationsinsamling
        • 8.4
          248
          Bearbetning och tolkning av information
        • 8.5
          250
          Rapportering
        • 8.6
          251
          Avslutning
      • 9
        253
        KAPITEL 9  Trender inom konsumentmarknadsföring
        • 9.1
          253
          Ämnets utveckling – makrotrender
        • 9.2
          255
          Relationsmarknadsföring på konsumentmarknader
        • 9.3
          257
          Etik och konsumentmarknadsföring
        • 9.4
          261
          Hållbar utveckling inklusive delningsekonomin
        • 9.5
          262
          Diversity marketing
        • 9.6
          264
          Den postmoderna konsumenten
        • 9.7
          268
          Upplevelseinriktad och emotionsladdad marknadsföring
        • 9.8
          270
          Social marknadsföring
        • 9.9
          272
          Avslutning
  • Del 3 Marknadsföring mot företag
      • 10
        275
        KAPITEL 10  Företagsmarknadens karakteristika och aktörer
        • 275
          Kapitlets struktur
        • 10.1
          276
          Marknadsföring mot företag – några utgångspunkter
        • 10.2
          277
          Företagsmarknader som fåtalsmarknader
        • 10.3
          281
          Individualisering av marknadsföring
        • 10.4
          285
          Relationer och interaktionsprocessers karakteristika
        • 10.5
          292
          Att förstå kund–leverantörsrelationer
        • 10.6
          299
          Avslutning
      • 11
        301
        KAPITEL 11  Företagsmarknaden som nätverk
        • 11.1
          301
          Inbäddade relationer
        • 11.2
          308
          Triadanalys – ett första steg vid analyser av nätverk
        • 11.3
          312
          En modell för systematisk analys av nätverksstrukturer
        • 11.4
          324
          Förändringsprocesser i nätverk
        • 11.5
          329
          Strategiutveckling och strategiskt agerande i marknadsnätverk
        • 11.6
          347
          Avslutning
      • 12
        349
        KAPITEL 12  Företags inköpsbeteende
        • 12.1
          349
          Företags inköpsprocess och -strategi
        • 12.2
          359
          Kundens inköpssituation – en modell över påverkande faktorer och samband mellan dessa
        • 12.3
          377
          Att påverka ett företags inköpsbeteende
        • 12.4
          383
          Avslutning
      • 13
        385
        KAPITEL 13  Att prioritera, välja och hantera kunder
        • 13.1
          385
          Begränsnings- och hanteringsproblem
        • 13.2
          395
          Organisering av marknadsföring och försäljning – en förutsättning för kundhantering
        • 13.3
          405
          Marknadskanaler – en viktig resurs
        • 13.4
          407
          Kundportföljer – ett sätt att organisera kundgrupper
        • 13.5
          413
          Innan kunden blivit kund – hur etableras nya kunder?
        • 13.6
          422
          Den nyblivna kunden – analys av okänd kund
        • 13.7
          428
          Den etablerade kundrelationen
        • 13.8
          445
          Att avveckla kunder
        • 13.9
          450
          Avslutning
      • 14
        451
        KAPITEL 14  Övriga konkurrensmedel vid företagsmarknadsföring
        • 14.1
          451
          Positionering och varumärkesbyggande på företagsmarknader
        • 14.2
          456
          Marknadsmixen vid marknadsföring mot företag
  • 14.3
    464
    Andra konkurrensmedel på företagsmarknader
        • 14.4
          471
          Avslutning
      • 15
        473
        KAPITEL 15  Analys av företagsmarknader
        • 15.1
          473
          Företaget och nätverket – hur väl passar de ihop?
        • 15.2
          476
          Kundrelationer
        • 15.3
          480
          Erbjudandet
        • 15.4
          482
          Avslutning
      • 16
        483
        KAPITEL 16  Förhandlingar
        • 483
          Förhandlingens sammanhang
        • 16.1
          484
          Typer av förhandlingar
        • 16.2
          486
          Förhandling som process
        • 16.3
          490
          Förhandlare och förhandlingsbeteende
        • 16.4
          492
          Förhandlingstaktik
        • 16.5
          495
          Avslutning
      • 17
        497
        KAPITEL 17  Trender inom företagsmarknadsföring
        • 17.1
          497
          Digitalisering och globalisering
        • 17.2
          498
          Hållbarhet
  • Del 4 Tre perspektiv på marknadsföring
      • 18
        503
        KAPITEL 18  Marknadsföring av tjänster
        • 18.1
          503
          Tjänster och tjänsteföretag
        • 18.2
          514
          Det ”typiska” serviceföretaget
        • 18.3
          521
          Det ”typiska” kunskapsföretaget
        • 18.4
          526
          En jämförelse av marknadsföringsproblem i tjänste- och i varuproducerande företag
        • 18.5
          533
          Avslutning
      • 19
        535
        KAPITEL 19  Internationell marknadsföring
        • 19.1
          536
          Skillnader mellan nationell och internationell marknadsföring
        • 19.2
          545
          Planerad internationalisering och den strukturerade affärsprocessen
        • 19.3
          558
          Framväxande internationalisering
        • 19.4
          561
          Avslutning
      • 20
        563
        KAPITEL 20  Intern marknadsföring
        • 20.1
          564
          Intern marknadsföring som överbryggande av gap: interna kunder och interna marknader
        • 20.2
          567
          Några praktiska exempel på intern marknadsföring
        • 20.3
          571
          Intern marknadsföring vid förändringsarbete
        • 20.4
          574
          Avslutning
        • 75
          Avslutning
    • 77
      Referenser
    • 89
      Sakregister

Professionell marknadsföring skiljer sig från flertalet böcker inom ämnet genom att den behandlar både konsumentmarknadsföring och marknadsföring mot företag samt hur man marknadsför varor respektive tjänster. I denna aktuella, engagerande och pedagogiska lärobok behandlas de flesta områdena inom marknadsföring.

Information

Författare:
Björn Axelsson Henrik Agndal
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144116778
Utgivningsår:
1996
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
4764-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
608

Författare

Björn Axelsson

Björn Axelsson var professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har lång erfarenhet som lärare, forskare och konsult inom markn...

Henrik Agndal

Henrik Agndal är professor vid Handelshögskolan i Göteborg. Hans huvudsakliga intressen är marknadsföring, ekonomistyrning, inköp och international...

 ;

Professionell marknadsföring är en grundläggande bok inom marknadsföringsområdet. Med utgångspunkt i frågeställningen ”Vad gör marknadsförare?” identifieras och utvecklas en rad olika perspektiv på ämnet. Författarna behandlar bland annat marknadsföringens roll i företag och samhälle, samt marknadsföringens olika aktörer. Samtidigt fokuserar de på hur man som marknadsförare kan tänka och agera i olika situationer, till exempel beroende på om man är verksam på företagsmarknader eller konsument...

Professionell marknadsföring är en grundläggande bok inom marknadsföringsområdet. Med utgångspunkt i frågeställningen ”Vad gör marknadsförare?” identifieras och utvecklas en rad olika perspektiv på ämnet. Författarna behandlar bland annat marknadsföringens roll i företag och samhälle, samt marknadsföringens olika aktörer. Samtidigt fokuserar de på hur man som marknadsförare kan tänka och agera i olika situationer, till exempel beroende på om man är verksam på företagsmarknader eller konsumentmarknader, om man marknadsför varor eller tjänster, eller om man agerar internationellt. Förutom ständigt aktuella ämnen, såsom segmentering, positionering, marknadsundersökningar och köpbeteenden, tas också en rad specialteman upp. Dessa omfattar bland annat att förstå kundvärde, relationsmarknadsföring, key account management, produktplacering, marknadsföring och postmodernism, etik i marknadsföring, kundvård, social marknadsföring och elektronisk handel. Genomgående kombineras resonemang, baserade på forskning och författarnas erfarenheter, med illustrativa exempel från marknadsföringens teori och praktik. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med nya forskningsrön. Framväxande företeelser som sociala medier och webbaserad marknadsföring behandlas och integreras i sitt sammanhang. Författarna har också tillfört nya aktuella exempel.

Information

Författare:
Björn Axelsson Henrik Agndal
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162263
Utgivningsår:
1996
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
4764-SB04
Upplaga:
Fjärde

Författare

Björn Axelsson

Björn Axelsson var professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har lång erfarenhet som lärare, forskare och konsult inom markn...

Henrik Agndal

Henrik Agndal är professor vid Handelshögskolan i Göteborg. Hans huvudsakliga intressen är marknadsföring, ekonomistyrning, inköp och international...

 ;