Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Marknadsföring för alla sinnen

Skickas följande arbetsdag

Marknadsföring för alla sinnen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I den här boken beskrivs sinnesmarknadsföring, digitalisering och nya tekniska lösningar för produkter, varumärken och servicemiljöer, i fysiska såväl som digitala sammanhang. Författarna diskuterar även etik och moral samt framtida trender, såsom artificiell intelligens, ur ett sinnesmarknadsföringsperspektiv. Känner du hur information och budskap av alla de slag kryper allt närmare? In under skinnet och upp i ansiktet utan att vi kan värja oss? I takt med digitaliseringens framfart förändr...

I den här boken beskrivs sinnesmarknadsföring, digitalisering och nya tekniska lösningar för produkter, varumärken och servicemiljöer, i fysiska såväl som digitala sammanhang. Författarna diskuterar även etik och moral samt framtida trender, såsom artificiell intelligens, ur ett sinnesmarknadsföringsperspektiv. Känner du hur information och budskap av alla de slag kryper allt närmare? In under skinnet och upp i ansiktet utan att vi kan värja oss? I takt med digitaliseringens framfart förändras marknadsföringen av produkter, varumärken och servicemiljöer. De mänskliga sinnenas roll att samla in och tolka information kompletteras alltmer av teknik när vi konsumerar varor och tjänster. För varje dag som går tillkommer ny teknik i vår vardag, nya sensorer som kommer allt närmare våra fysiska kroppar, och vi blir alltmer uppkopplade, på gott och ont. Tanken med boken är att föra samman två etablerade områden – mänskliga sinnen och digitala tekniker – ur ett marknadsföringsperspektiv. Studenter och praktiker placerar sig allt oftare och mer medvetet i spänningsfältet mellan sinnena och det digitala. Denna skärningspunkt är inte alltid enkel att fånga, men när det lyckas är det värt besväret!

Förord     7

Inledning     9

Sinnena i en digitaliserad värld     9

Bokens disposition     11

 

Del ISinnena och det digitala ur ett marknads­förings­perspektiv

1Angränsande områden och en teoretisk karta     17

Varumärken     18

Servicemiljö     21

Konsumentpsykologi     23

Tjänstelogik     25

Upplevelser     27

Teoretisk karta     30

 

2Sinnen och marknadsföring     35

De fem sinnena     36

Sinnenas betydelse för människan     44

Sinnesmarknadsföring     50

 

3Digitaliseringens effekter och tekniska lösningar     63

Digitaliseringens effekter på konsument och företag     64

Interaktion med hjälp av sensorer, data och robotar     67

Plattformar, crowdsourcing och kanaler     77

Att mäta känslor och attityder     84

 

Del IISinnes­marknads­föringens möjligheter och utmaningar

4Produkter i en värld av sinnen     91

Vad är en produkt egentligen?     91

En upplevelsebaserad produkt     96

Produkter i digitala sammanhang     102

 

5Varumärken som upp­levelse­baserade entiteter     113

Ett verktyg för att väcka känslor och minnen     113

Att skapa ett upplevelse­baserat varumärke     122

Varumärken i en digital era     130

 

6Att navigera i en servicemiljö     135

En servicemiljös begränsningar och påverkan     135

En multisensorisk servicemiljö     140

När servicemiljön blir digital     145

 

Del IIIEtik och moral och framtida trender

7Etik och moral     159

Sinnesmarknadsföring, en oroande utveckling?     160

Fria val, existerar det?     167

En moralisk kompass     173

 

8Framtida trender – AI och spelifiering     181

Maskininlärning och AI i marknadsföring     182

Sinnesmarknadsföring + AI = <3     190

Spelifiering, en kommande trend?     198

 

Avslutning     205

Referenser     207

Bildkällor     219

Register     221

Information

Författare:
Andreas Eklund Miralem Helmefalk
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137247
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40819-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
223

Författare

Andreas Eklund

Andreas Aldogan Eklund är adjunkt på University of Wisconsin La Crosse och universitetslektor på Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Andreas undervi...

Miralem Helmefalk

Miralem Helmefalk är universitetslektor och bedriver undervisning och forskning på Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hans forskningsområden och in...

 ;

I den här boken beskrivs sinnesmarknadsföring, digitalisering och nya tekniska lösningar för produkter, varumärken och servicemiljöer, i fysiska såväl som digitala sammanhang. Författarna diskuterar även etik och moral samt framtida trender, såsom artificiell intelligens, ur ett sinnesmarknadsföringsperspektiv. Känner du hur information och budskap av alla de slag kryper allt närmare? In under skinnet och upp i ansiktet utan att vi kan värja oss? I takt med digitaliseringens framfart förändr...

I den här boken beskrivs sinnesmarknadsföring, digitalisering och nya tekniska lösningar för produkter, varumärken och servicemiljöer, i fysiska såväl som digitala sammanhang. Författarna diskuterar även etik och moral samt framtida trender, såsom artificiell intelligens, ur ett sinnesmarknadsföringsperspektiv. Känner du hur information och budskap av alla de slag kryper allt närmare? In under skinnet och upp i ansiktet utan att vi kan värja oss? I takt med digitaliseringens framfart förändras marknadsföringen av produkter, varumärken och servicemiljöer. De mänskliga sinnenas roll att samla in och tolka information kompletteras alltmer av teknik när vi konsumerar varor och tjänster. För varje dag som går tillkommer ny teknik i vår vardag, nya sensorer som kommer allt närmare våra fysiska kroppar, och vi blir alltmer uppkopplade, på gott och ont. Tanken med boken är att föra samman två etablerade områden – mänskliga sinnen och digitala tekniker – ur ett marknadsföringsperspektiv. Studenter och praktiker placerar sig allt oftare och mer medvetet i spänningsfältet mellan sinnena och det digitala. Denna skärningspunkt är inte alltid enkel att fånga, men när det lyckas är det värt besväret!

Information

Författare:
Andreas Eklund Miralem Helmefalk
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189307
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40819-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Andreas Eklund

Andreas Aldogan Eklund är adjunkt på University of Wisconsin La Crosse och universitetslektor på Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Andreas undervi...

Miralem Helmefalk

Miralem Helmefalk är universitetslektor och bedriver undervisning och forskning på Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hans forskningsområden och in...

 ;