Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kort om marknadsföring

Skickas följande arbetsdag

Kort om marknadsföring

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Marknadsföring har förändrats på ett genomgripande sätt under det senaste decenniet. Kräsna konsumenter översköljs dagligen med erbjudanden. Digitalisering, nya affärsmodeller och ett stort intresse för hållbarhet har ökat marknadsföringens betydelse. Kort om marknadsföring ger en genomgång av etablerade teorier, modeller och begrepp illustrerat med aktuella exempel och case.Detta kopplas till fördjupningar i hållbarhet, platsmarknadsföring, employer branding och marknadskommunikation.I Kort...

Marknadsföring har förändrats på ett genomgripande sätt under det senaste decenniet. Kräsna konsumenter översköljs dagligen med erbjudanden. Digitalisering, nya affärsmodeller och ett stort intresse för hållbarhet har ökat marknadsföringens betydelse. Kort om marknadsföring ger en genomgång av etablerade teorier, modeller och begrepp illustrerat med aktuella exempel och case.Detta kopplas till fördjupningar i hållbarhet, platsmarknadsföring, employer branding och marknadskommunikation.I Kort om marknadsföring ges rikligt med exempel från de allt fler sammanhang där marknadsföring tillämpas: offentlig verksamhet, civilsamhället och politiska partier. Exemplen visar hur marknads­-föring skapar kundvärde och bidrar till lönsamhet.

Förord9

Kapitel 1       Introduktion till marknadsföring11

Vad är marknadsföring?13

Konkurrensfördelar16

Möjligheter och utmaningar 17

Marknadsföringsprocessen22

Marknadsföringskoncept28

Sammanfattning29

Kapitel 2       Omvärldsanalys: den globala och lokala marknadsmiljön31

Omvärldsanalys ger nya affärsmöjligheter33

Makromiljön – den globala marknadsmiljön38

Mikromiljön – den lokala marknadsmiljön50

Marknadskunskap och konsumentinsikter55

Marknadsundersökningar57

Customer relationship management (CRM)65

Sammanfattning66

Kapitel 3       Varumärken69

Varumärkesperspektivets större räckvidd71

Många typer av varumärken74

Vad kännetecknar starka varumärken?78

Varumärkesstrategi79

Varumärkespositionering83

Varumärkets namn84

Varumärkesutvidgning88

Kritik mot varumärkesstrategier och varumärkessamhället90

Sammanfattning92

Kapitel 4       Hållbar marknadsföring och samhällsansvar95

Hållbarhet i ett marknadsföringssammanhang97

Kritik mot marknadsföring99

Hållbar marknadsföring104

Miljö- och konsumentrörelserna107

Defensiva, reaktiva och proaktiva förhållningssätt till hållbarhet108

Hållbar konsumtion109

Sammanfattning111

Kapitel 5       Köpbeteende på konsumentmarknader113

Köp – vad, när och hur?115

Köpbeteende på olika marknader116

Modeller för köpbeteende116

Karaktärsdrag hos köparen som påverkar köpbeteendet118

Köpbeslut och olika typer av köpbeteende134

Köpprocessen138

Köpprocessen för nya produkter144

Kundnöjdhet148

Sammanfattning150

Kapitel 6       Industriell marknadsföring153

Konsumentmarknader och industriella marknader155

Relationsmarknadsföring 159

Köpbeslut på industriella marknader162

Köpprocessen på industriella marknader164

E-handel på industriella marknader170

Institutionella marknader och offentlig sektor170

Sammanfattning172

Kapitel 7       Segmentering och målmarknadsföring175

Segmentering skapar kundvärde och bidrar till lönsamhet177

Segmentering av konsumentmarknader180

Segmentering av industriella marknader188

Effektiv segmentering189

Targeting/målmarknadsföring190

Differentiering och positionering192

Alternativa segmenteringsvariabler196

Segmenteringens styrkor och svagheter200

Sammanfattning201

Kapitel 8       Produkt203

Vad är en produkt?205

Kärnprodukt, verklig produkt och utvidgad produkt206

Klassificering av produkter207

Produktlivscykeln214

Viktiga produktbeslut218

Produktlinjebeslut220

Tjänster223

Sammanfattning227

Kapitel 9       Prissättning229

Prissättningens roll i marknadsmixen231

Prisförändringar – ett effektivt verktyg med risker232

Prissättningsstrategier235

Prissättning av nya produkter241

Prissättning av produktportföljer242

Prisanpassningsstrategier243

Sammanfattning246

Kapitel 10    Marknadskanaler249

Marknadskanaler tillgängliggör erbjudandet – allt viktigare för att nå rätt kunder251

Marknadskanalens struktur252

E-handel257

Nätbutik eller fysisk butik?258

Omnikanaler261

Detaljhandeln: butiker med direkt kundkontakt264

Viktiga beslut kring marknadskanaler268

Internationella marknadskanaler275

Sammanfattning278

Kapitel 11    Marknadskommunikation281

Allt svårare att nå fram283

Integrerad marknadskommunikation287

Marknadskommunikationsprocessen287

Hur mycket ska marknadskommunikationen kosta?294

Cialdinis principer för att påverka mottagaren295

Kommunikationskanaler299

Marknadskommunikationsmixen301

Push- och pull-strategier310

Marknadskommunikation i olika delar av produktlivscykeln311

Sammanfattning312

Kapitel 12    Konkurrensfördelar315

Konkurrensfördelar – resultatet av smart marknadsföring317

Konkurrensfördelar – varför välja just vårt erbjudande?318

Konkurrenssynsätt – interna och externa perspektiv319

Välja rätt konkurrensfördelar320

Globala eller lokala konkurrensfördelar?321

Konkurrentanalys323

Konkurrensstrategier331

Konkurrenspositioner332

Balansera kund- och konkurrentorientering336

Sammanfattning337

Referenser341

Person- och sakregister367

Information

Författare:
Anders Parment
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154299
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38981-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
374

Författare

Anders Parment

Anders Parment är verksam som forskare och universitetslektor vid Stockholms universitet. Han är även prisbelönt och uppskattad föreläsare och rådg...

 ;

Marknadsföring har förändrats på ett genomgripande sätt under det senaste decenniet. Kräsna konsumenter översköljs dagligen med erbjudanden. Digitalisering, nya affärsmodeller och ett stort intresse för hållbarhet har ökat marknadsföringens betydelse. Kort om marknadsföring ger en genomgång av etablerade teorier, modeller och begrepp illustrerat med aktuella exempel och case.Detta kopplas till fördjupningar i hållbarhet, platsmarknadsföring, employer branding och marknadskommunikation.I Kort...

Marknadsföring har förändrats på ett genomgripande sätt under det senaste decenniet. Kräsna konsumenter översköljs dagligen med erbjudanden. Digitalisering, nya affärsmodeller och ett stort intresse för hållbarhet har ökat marknadsföringens betydelse. Kort om marknadsföring ger en genomgång av etablerade teorier, modeller och begrepp illustrerat med aktuella exempel och case.Detta kopplas till fördjupningar i hållbarhet, platsmarknadsföring, employer branding och marknadskommunikation.I Kort om marknadsföring ges rikligt med exempel från de allt fler sammanhang där marknadsföring tillämpas: offentlig verksamhet, civilsamhället och politiska partier. Exemplen visar hur marknads­-föring skapar kundvärde och bidrar till lönsamhet.

Information

Författare:
Anders Parment
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164632
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38981-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Anders Parment

Anders Parment är verksam som forskare och universitetslektor vid Stockholms universitet. Han är även prisbelönt och uppskattad föreläsare och rådg...

 ;