Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Introduktion till compliance

Skickas följande arbetsdag

Introduktion till compliance

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En hållbar verksamhet kräver regelefterlevnad och en sund riskkultur för att risker ska kunna hanteras och compliancemål kunna nås. Men hur får man människor och organisationer att följa gällande regelverk och företagets värderingar och etikkoder? Som ett resultat av ökande regulatoriska krav samt kund- och intressentkrav ökar också kraven på intern styrning och kontroll. Ofta hör man dock talas om organisationer som är nedtyngda av regelverk och överdriven formalisering, eller som utmärks av...

En hållbar verksamhet kräver regelefterlevnad och en sund riskkultur för att risker ska kunna hanteras och compliancemål kunna nås. Men hur får man människor och organisationer att följa gällande regelverk och företagets värderingar och etikkoder? Som ett resultat av ökande regulatoriska krav samt kund- och intressentkrav ökar också kraven på intern styrning och kontroll. Ofta hör man dock talas om organisationer som är nedtyngda av regelverk och överdriven formalisering, eller som utmärks av aningslöst risktagande, där såväl regelverk som organisationens legitima värderingar åsidosätts. Complianceprocesser i organisationer är en relativt ny företeelse som vuxit fram under ett par tre årtionden globalt och under betydligt kortare tid än så i Sverige. I denna bok redogör författarna för framväxten av en complianceprofession, samt hur processerna för regelefterlevnad utformas, används och följs upp i företag och organisationer. Detta är den första breda läroboken om compliance i företag och organisationer i Sverige. Boken riktar sig till studenter på högskolenivå, ledare i organisationer, samt specialister inom compliance, risk­hantering, internrevision, governance, intern styrning och kontroll.

Förord 9

1 Introduktion 11

Vad är compliance 11

Compliance – interaktionen mellan regler och beteende 11

Definition av compliance 12

Compliancerisk  14

Varför en bok om compliance 16

En era av compliance 17

Intern kontroll och Regelefterlevnad tar större plats 18

Krävande regulatorisk kontext 20

Regelöverträdelser får konsekvenser 21

Kostnader för compliance ökar 22

Nya och förändrade risker 24

Organisationens etik och riskkultur allt viktigare 24

Compliance i organisationer – en ”black box” 26

Bokens struktur och bärande idéer  26

Bokens målgrupp 27

Bokens struktur och innehåll 27

Några bärande idéer och utgångspunkter 28

Sammanfattning 30

2 Bakgrund och framväxt 33

Företagsproblem leder till fokus på regelefterlevnad 33

Företagsproblemen får konsekvenser 34

Redovisningsproblem och oegentligheter 35

Korruption och mutproblematik 36

Penningtvätt och finansiering av terrorism 39

Problem med hantering och skydd av känslig data 40

Företagens roll i samhället utvecklas 42

Organisationer är både ekonomiska och sociala aktörer 42

Compliance som ett skydd av företagets rykte  43

Bolagsstyrning i en era av regelefterlevnad 44

Mer av styrningen kretsar kring regelefterlevnad 45

En complianceprofession etableras 47

Första generationens complianceprogram 48

Första generationens compliance officers  48

Compliance får fäste och etableras 49

Nätverk, organisationer och publikationer skapas  50

Arbetets uppdrag och karaktär utvecklas 51

Typiska riskområden i fokus 51

Ett uppdrag med stort ansvar 53

Utvecklingen av modern compliance 53

Från internpolis till ledningsfunktion 54

Inte längre bara juridik 54

Från regelverk mot organisationskultur 55

Sammanfattning 55

3 Regulatorisk kontext 57

Kort om normgivningshierarki 57

Svenska regler 58

EU-rätten 59

Compliance i finansiell sektor 61

Baselkommittén 62

Den första svenska regleringen 63

Europeiska unionen (EU) 64

Centralt funktionsansvarig inom penningtvättslagstiftningen 69

EU-direktiv om penningtvätt 69

Svensk lag för att förhindra penningtvätt 70

Nya riktlinjer från EBA inom penningtvättsområdet 70

Dataskyddsombud 71

Kort om normgivningen i USA 72

Mot en mer detaljerad normgivning 74

Sammanfattning 75

4 Roll och ansvar 77

Compliancefunktioner och complianceprogram 77

Complianceprogram  78

Utmaningar med compliancearbetet  79

Vad ska efterlevas? 80

Vem är ansvarig för compliance? 80

Etik och regelefterlevnad 85

Varför arbeta med etik och kultur? 85

Etik kontra regelefterlevnad 86

Betydelsen av en integrerad inriktning på organisationens complianceprogram 87

Compliancerollens grundläggande prägel 88

Dubbla lojaliteter 89

Oberoende 90

Samarbete och kommunikation  90

Kontrollfunktion och rådgivningsfunktion  91

Gränsdragning mot andra roller och ansvar 91

Sammanfattning 99

5 Metod och arbetssätt 101

Complianceprogram 101

Varför ett complianceprogram behövs 102

Vad som ingår i ett complianceprogram 104

Compliancefunktionen 116

Riskbedömning och årsplan  117

Kontroll och testning av regelefterlevnad 119

Identifiering, mätning och värdering av risk 123

Informera och utbilda 125

Uttala sig om väsentliga förändringar 126

Rådgivning och stöd 126

Rapportering 130

Övriga uppgifter – ett axplock 133

Sammanfattning 136

6 Lärdomar från complianceprogram 139

Inledning 139

Förklaringar till regelefterlevnad  140

The fraud triangle 143

Hinder mot sund riskkultur och god regelefterlevnad 144

Obalans mellan risktagande och riskkontroll 145

Tystnadskultur och brist på möjligheter att utmana 146

Dåliga eller motsägelsefulla mål och ersättningssystem 147

Dålig ton på toppen från högsta ledningen 148

Den interna arbetsmiljön är inte möjliggörande 149

Vad kännetecknar effektiva complianceprogram?  150

Complianceledning med integritet och starkt mandat 151

Fokus på både värderingar och regler 152

Compliance som en integrerad del i verksamheten 153

Governance som fungerar  154

Fokus på maximalt värdeskapande 155

Optimerad balans mellan storlek och effektivitet  157

Fokus på compliance talent management  158

Sammanfattning 159

7 Sammanfattande reflektioner 161

En profession i utveckling 161

Regelefterlevnad är viktigt men svårt  162

En del av organisationens styrmix  163

Regelefterlevnad måste anpassas till organisationen  163

Referenser 165

Register 173

Information

Författare:
Olof Arwinge Viveka Strangert
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144166544
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46233-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Olof Arwinge

Olof Arwinge är ekon.dr och verksam som rådgivare på KPMG. Olof har arbetat med governance, risk och compliance i nästan 25 år och har skrivit fler...

Viveka Strangert

Viveka Strangert är jur.kand. och har en masterexamen i beslutsstöd och riskanalys. Viveka är ledamot i flera styrelser och verksam som konsult och...

 ;

En hållbar verksamhet kräver regelefterlevnad och en sund riskkultur för att risker ska kunna hanteras och compliancemål kunna nås. Men hur får man människor och organisationer att följa gällande regelverk och företagets värderingar och etikkoder? Som ett resultat av ökande regulatoriska krav samt kund- och intressentkrav ökar också kraven på intern styrning och kontroll. Ofta hör man dock talas om organisationer som är nedtyngda av regelverk och överdriven formalisering, eller som utmärks av...

En hållbar verksamhet kräver regelefterlevnad och en sund riskkultur för att risker ska kunna hanteras och compliancemål kunna nås. Men hur får man människor och organisationer att följa gällande regelverk och företagets värderingar och etikkoder? Som ett resultat av ökande regulatoriska krav samt kund- och intressentkrav ökar också kraven på intern styrning och kontroll. Ofta hör man dock talas om organisationer som är nedtyngda av regelverk och överdriven formalisering, eller som utmärks av aningslöst risktagande, där såväl regelverk som organisationens legitima värderingar åsidosätts. Complianceprocesser i organisationer är en relativt ny företeelse som vuxit fram under ett par tre årtionden globalt och under betydligt kortare tid än så i Sverige. I denna bok redogör författarna för framväxten av en complianceprofession, samt hur processerna för regelefterlevnad utformas, används och följs upp i företag och organisationer. Detta är den första breda läroboken om compliance i företag och organisationer i Sverige. Boken riktar sig till studenter på högskolenivå, ledare i organisationer, samt specialister inom compliance, risk­hantering, internrevision, governance, intern styrning och kontroll.

Information

Författare:
Olof Arwinge Viveka Strangert
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181752
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46233-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Olof Arwinge

Olof Arwinge är ekon.dr och verksam som rådgivare på KPMG. Olof har arbetat med governance, risk och compliance i nästan 25 år och har skrivit fler...

Viveka Strangert

Viveka Strangert är jur.kand. och har en masterexamen i beslutsstöd och riskanalys. Viveka är ledamot i flera styrelser och verksam som konsult och...

 ;