Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Generation Z är framtidshoppet

- som konsumenter, medarbetare och medborgare
Skickas följande arbetsdag

Samhället påverkar nya generationer – och nya generationer påverkar samhällsutvecklingen. Ett utmärkt sätt att lära känna samhället och de förändringar som pågår där är att lära känna nya generationer i rollerna som konsumenter, medarbetare och medborgare. De flesta av oss påverkas, både privat och i arbetslivet, av hur unga människor tänker och agerar. Hur de unga tas emot och får komma till tals i olika sammanhang har stor betydelse för hur organisationer och samhället i stort utvecklas. I...

Samhället påverkar nya generationer – och nya generationer påverkar samhällsutvecklingen. Ett utmärkt sätt att lära känna samhället och de förändringar som pågår där är att lära känna nya generationer i rollerna som konsumenter, medarbetare och medborgare. De flesta av oss påverkas, både privat och i arbetslivet, av hur unga människor tänker och agerar. Hur de unga tas emot och får komma till tals i olika sammanhang har stor betydelse för hur organisationer och samhället i stort utvecklas. I den här boken beskrivs olika generationer och deras karaktärsdrag, med fokus på Generation Z, födda 1995–2010. Generationsskillnader och generationsbeteende får genomslag på fyra nivåer: individ, arbetsmarknad, konsumentmarknad och samhälle.

Förord 7

01 / Varför studera Generation Z och andra generationer? 11

Hur kan vi förstå människor genom ett generationsperspektiv? 12

En ny generation – problem eller vitalisering? 15

Olika generationer och deras karaktärsdrag 25

Generationsskillnader och generationsbeteende 27

Generationer på fyra nivåer 41

Vad kan vi veta om framtiden? 47

 

02 / Generation Z-­samhället 49

Valmöjligheter och individualism 50

Händelser som påverkat Generation Z 53

Relationen mellan generationer 54

Varumärken och estetisering 63

Ökad konkurrens, digitalisering och upplysta konsumenter 66

Nytt medielandskap: individualiserade informationsflöden och världsbilder 73

Urbanisering 79

 

03 / Generation Z – hur är de egentligen? 81

Kraftig välfärdsökning 82

Mångfald och polarisering 82

Gärna företagare 83

Sociala nätverk självklar kanal som effektiviserar 85

Lägre integritetsgränser? 85

Feedback självklart för Generation Z 87

Förlängd ungdomstid och adolescens 87

Populärkulturen påverkar 88

Förverkliga sig själv – en självklarhet? 90

I ständig kontakt med omgivningen 91

 

04 / Generation Z – arbete och karriär93

Förändrad syn på arbete och karriär 94

Gigekonomin 100

Generation Z på jobbet 106

Vad förväntar sig medarbetare av arbetsgivare? 114

Matcha arbetsgivare och medarbetare 119

Personalomsättning – princip och verklighet 126

Arbetsgivar–medarbetar-relationscykeln 128

 

05 / Dra fördel av att lära känna och integrera Generation Z 137

Utveckling förutsätter rätt personer 139

Människorna – den viktigaste kommunikationskanalen 141

Arbetsgivarvarumärket i varumärkessamhället 142

Yrken förändras – matchning viktigare än någonsin 149

Arbetsmarknaden alltmer integrerad i konsumtionssamhället 151

Avslutande ord 152

 

Appendix 155

Noter 163

Referenser 169

Register 179

Generation Z är framtidshoppet är både lärorik och underhållande, i bästa fall skulle flera generationer läsa den tillsammans.

Information

Författare:
Anders Parment
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144177168
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46930-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
181

Författare

Anders Parment

Anders Parment är verksam som forskare och universitetslektor vid Stockholms universitet. Han är även prisbelönt och uppskattad föreläsare och rådg...

 ;