Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Entreprenörskap

Från tanke till handling
Skickas följande arbetsdag

Entreprenörskap

Från tanke till handling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Idag är det många som vill starta företag. De förändringar vi ser i samhället ger upphov till nya affärsidéer. Samtidigt är det få individer som försöker förverkliga sina idéer eftersom det är få individer som vet hur man gör. Denna bok vill råda bot på detta. Läsaren får kunskap om, och förståelse för, processen att etablera ett nytt företag. Med utgångspunkt i kunskapen om den entreprenöriella processen kombineras teori och praktik. Dessutom stimuleras läsaren till att utveckla sin egen idé...

Idag är det många som vill starta företag. De förändringar vi ser i samhället ger upphov till nya affärsidéer. Samtidigt är det få individer som försöker förverkliga sina idéer eftersom det är få individer som vet hur man gör. Denna bok vill råda bot på detta. Läsaren får kunskap om, och förståelse för, processen att etablera ett nytt företag. Med utgångspunkt i kunskapen om den entreprenöriella processen kombineras teori och praktik. Dessutom stimuleras läsaren till att utveckla sin egen idé genom olika handlings- och reflektionsuppgifter. Boken avslutas med ett antal exempel där entreprenörer beskriver sin resa från idé till verksamt företag och berättar om sina erfarenheter.

Förord 9

 

                      1 Entreprenörskap 11

Vad är entreprenörskap? 12

Entreprenörskapets betydelse 15

Entreprenörskapets karaktär 17

Den entreprenöriella processen 29

Den röda tråden … 35

 

                      2 Idéer och affärsmöjligheter 37

Hur affärsmöjligheter uppstår 38

Förmågan att få bra idéer 40

Välja idéer för utvärdering 49

Skydda idén 50

Den röda tråden … 53

 

                      3 Från affärsmöjlighet till affärsidé 55

Utvärdera en affärsmöjlighet 56

Marknadsperspektivet 57

Individperspektivet 69

Affärsmöjligheten blir en affärsidé 72

Den röda tråden … 73

 

                      4 Utveckla affärsmodellen 75

Affärsmodellen 76

Utveckling av affärsmodellen 85

Samhällsnyttiga affärsmodeller 92

Den röda tråden … 98

 

                      5 Nå ut med erbjudandet 99

Marknadslansering 100

Marknadsföring 100

Välja kunder 103

Köpprocessen 105

Välja marknadskanaler 113

Skapa kontakt med företagskunder 117

Kombinera marknadskanaler 119

Helheten 122

Den röda tråden … 123

 

                      6 Kommunikation och försäljning 125

Kommunikation 126

Lära känna mottagaren 128

Den muntliga kommunikationen 132

Försäljning 137

Affärsplanen – ett sätt att kommunicera 143

Den röda tråden … 147

 

                      7 Prissättning och förhandling 149

Prissättning 150

Ta betalt 159

Förhandling 159

Skriva avtal 163

Den röda tråden … 165

 

                      8 Resurser i nya företag 167

Resursbehovet vid etablering av nya företag 168

Dynamiken i resursbehoven över tid 172

Variationer i resursbehovet 175

Alternativa resursanskaffningsmetoder 178

Den röda tråden … 181

 

                      9 Finansiell planering i nya företag 183

Förutsättningarna för finansiell planering 184

Några ekonomiska begrepp och analyser 185

Uppföljning av de finansiella aktiviteterna 199

Valet av företagsform 199

Den röda tråden … 205

 

                      10 Finansiering av nya företag 207

Hur finansieras nya företag? 208

En förändrad finansiell marknad 212

Utbudet av kapital – en livscykelmodell 214

Olika finansieringskällor 215

Välja finansieringskälla 232

Värdering av företaget 234

Den röda tråden … 237

 

                      11 Laguppställningen i företaget 239

Etableringsteamet 240

Rekrytering av medarbetare 242

Belöningar och andra incitament 245

Effektivt styrelsearbete 246

Entreprenörens sociala nätverk 251

Ledarskap i nystartade företag 254

Konflikter och konfliktlösning 256

Den röda tråden … 258

 

                      12 Entreprenörskap i praktiken 259

Webbaserad verksamhet 260

Teknikbaserad verksamhet 272

Handelsverksamhet med produktion 288

Några avslutande ord 306

Referenser 307

Register 317

Information

Författare:
Hans Landström Marie Löwegren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154770
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44694-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
320

Författare

Hans Landström

Hans Landström är professor emeritus i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet inom forskning och undervisning i entreprenör...

Marie Löwegren

Marie Löwegren är ekonomie doktor och universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet. Hon har lång erfarenhet av att...

 ;

Idag är det många som vill starta företag. De förändringar vi ser i samhället ger upphov till nya affärsidéer. Samtidigt är det få individer som försöker förverkliga sina idéer eftersom det är få individer som vet hur man gör. Denna bok vill råda bot på detta. Läsaren får kunskap om, och förståelse för, processen att etablera ett nytt företag. Med utgångspunkt i kunskapen om den entreprenöriella processen kombineras teori och praktik. Dessutom stimuleras läsaren till att utveckla sin egen idé...

Idag är det många som vill starta företag. De förändringar vi ser i samhället ger upphov till nya affärsidéer. Samtidigt är det få individer som försöker förverkliga sina idéer eftersom det är få individer som vet hur man gör. Denna bok vill råda bot på detta. Läsaren får kunskap om, och förståelse för, processen att etablera ett nytt företag. Med utgångspunkt i kunskapen om den entreprenöriella processen kombineras teori och praktik. Dessutom stimuleras läsaren till att utveckla sin egen idé genom olika handlings- och reflektionsuppgifter. Boken avslutas med ett antal exempel där entreprenörer beskriver sin resa från idé till verksamt företag och berättar om sina erfarenheter.

Information

Författare:
Hans Landström Marie Löwegren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164670
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44694-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hans Landström

Hans Landström är professor emeritus i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet inom forskning och undervisning i entreprenör...

Marie Löwegren

Marie Löwegren är ekonomie doktor och universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet. Hon har lång erfarenhet av att...

 ;