Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

LÄS!

LÄS!
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare
Förord 7
1. Läs! Nycklar till en god undervisning 11
Balans i läsundervisningen 13
Varför är en god läsundervisning viktig? 15
Vad är en läsare? 21
Vad innebär läskrisen för skolan? 23
Vad vill vi bidra med i denna bok? 27
2. Främja en positiv läsidentitet 29
Vad är läsidentitet? 33
Kan lärare och skolan påverka elevers läsidentitet? 38
Läslust och läsengagemang 41
Hur påverkar lärarens egen läsidentitet eleverna? 46
Synliggör elevernas läsidentitet 52
Vad är klokt för mig att göra nu? 57
Reflektionsfrågor 59
3. Lär elever läsa 61
Steg 1: Lek med språkljud 66
Steg 2: Ljudanalys och ljudsyntes 71
Steg 3: Fonem–grafem-koppling 76
Steg 4: Ljuda och avkoda 82
Steg 5: Läs! Läs! Läs! 87
Läsning och skrivning går hand i hand 94
Genuina läsupplevelser och läsläror 98
Bjud in elever i den litterära världen 103
Högläsning är nyckeln till litteraturen 110
Vad är klokt för mig att göra nu? 129
Reflektionsfrågor 130
4. Skapa meningsfulla läsupplevelser 131
Meningsfulla läsupplevelser 134
Vilka texter läser vi? 137
Yta eller djup? 150
Elevinflytande och autonomi 155
Eleverna och världen 159
Hur meningsfull är din läsundervisning? 164
Vad är klokt för mig att göra nu? 168
Reflektionsfrågor 169
5. Läs tillsammans 171
Skapa ett gott samtalsklimat 175
Snabba och effektiva textsamtal 181
Djupare bok- och textsamtal 194
Kreativ läsning och multimodalt lärande 224
Gemensam läsning av ämnesspecifika texter 236
Vad är klokt för mig att göra nu? 247
Reflektionsfrågor 249
6. Forma en läsande gemenskap 251
Läsande förebilder 256
Skapa rum för läsning 266
Skapa tid för att läsa 276
Besök bibliotek 280
Stöd eleverna att välja litteratur 288
Bygg gemenskap genom högläsning 295
Dela läsupplevelser med varandra 300
Uppmuntra läsning utanför skolan 309
Vad är klokt för mig att göra nu? 314
Reflektionsfrågor 315
7. Bli en läsande skola 317
Skolledarens roll 321
Bilda ett läsråd 325
Formulera en läsutvecklingsplan 329
Skapa läslistor i ämnesgrupper 332
Implementera RTI-modellen 338
Samarbeta med hemmet 349
Kontakta läsfrämjande organisationer 352
Vad är klokt för oss att göra nu? 357
Reflektionsfrågor 358
8. Sammanfattning: Läs för livet! 361
Nycklar till en god läsundervisning 367
Reflektionsfrågor 368
Uppdrag 369
Referenser och vidare läsning 375
Aktivitetsregister 381
Information
- Författare:
- Niclas Fohlin Jennie Wilson
- Illustratör:
- Hanna Burnesson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144190457
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47766-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 382
Förord 7
1. Läs! Nycklar till en god undervisning 11
Balans i läsundervisningen 13
Varför är en god läsundervisning viktig? 15
Vad är en läsare? 21
Vad innebär läskrisen för skolan? 23
Vad vill vi bidra med i denna bok? 27
2. Främja en positiv läsidentitet 29
Vad är läsidentitet? 33
Kan lärare och skolan påverka elevers läsidentitet? 38
Läslust och läsengagemang 41
Hur påverkar lärarens egen läsidentitet eleverna? 46
Synliggör elevernas läsidentitet 52
Vad är klokt för mig att göra nu? 57
Reflektionsfrågor 59
3. Lär elever läsa 61
Steg 1: Lek med språkljud 66
Steg 2: Ljudanalys och ljudsyntes 71
Steg 3: Fonem–grafem-koppling 76
Steg 4: Ljuda och avkoda 82
Steg 5: Läs! Läs! Läs! 87
Läsning och skrivning går hand i hand 94
Genuina läsupplevelser och läsläror 98
Bjud in elever i den litterära världen 103
Högläsning är nyckeln till litteraturen 110
Vad är klokt för mig att göra nu? 129
Reflektionsfrågor 130
4. Skapa meningsfulla läsupplevelser 131
Meningsfulla läsupplevelser 134
Vilka texter läser vi? 137
Yta eller djup? 150
Elevinflytande och autonomi 155
Eleverna och världen 159
Hur meningsfull är din läsundervisning? 164
Vad är klokt för mig att göra nu? 168
Reflektionsfrågor 169
5. Läs tillsammans 171
Skapa ett gott samtalsklimat 175
Snabba och effektiva textsamtal 181
Djupare bok- och textsamtal 194
Kreativ läsning och multimodalt lärande 224
Gemensam läsning av ämnesspecifika texter 236
Vad är klokt för mig att göra nu? 247
Reflektionsfrågor 249
6. Forma en läsande gemenskap 251
Läsande förebilder 256
Skapa rum för läsning 266
Skapa tid för att läsa 276
Besök bibliotek 280
Stöd eleverna att välja litteratur 288
Bygg gemenskap genom högläsning 295
Dela läsupplevelser med varandra 300
Uppmuntra läsning utanför skolan 309
Vad är klokt för mig att göra nu? 314
Reflektionsfrågor 315
7. Bli en läsande skola 317
Skolledarens roll 321
Bilda ett läsråd 325
Formulera en läsutvecklingsplan 329
Skapa läslistor i ämnesgrupper 332
Implementera RTI-modellen 338
Samarbeta med hemmet 349
Kontakta läsfrämjande organisationer 352
Vad är klokt för oss att göra nu? 357
Reflektionsfrågor 358
8. Sammanfattning: Läs för livet! 361
Nycklar till en god läsundervisning 367
Reflektionsfrågor 368
Uppdrag 369
Referenser och vidare läsning 375
Aktivitetsregister 381
Information
- Författare:
- Niclas Fohlin Jennie Wilson
- Illustratör:
- Hanna Burnesson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144198033
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47766-SB01
- Upplaga:
- Första