Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

LÄS!

Nycklar till en god läsundervisning
Skickas följande arbetsdag

LÄS!

Nycklar till en god läsundervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolans uppdrag kring läsning är så mycket större än att lära elever att avkoda ord; det handlar om att forma dem till läsare för livet – att väcka engagemang, skapa meningsfulla läsupplevelser och bygga en stark läsidentitet. Denna bok visar hur en balanserad läsundervisning kan utformas där tekniska färdigheter (phonics) samspelar med engagerande läsupplevelser. Med stöd av bokens nycklar till en god läsundervisning får du verktyg för att utveckla elever som kan, vill och väljer att läsa – ...

Skolans uppdrag kring läsning är så mycket större än att lära elever att avkoda ord; det handlar om att forma dem till läsare för livet – att väcka engagemang, skapa meningsfulla läsupplevelser och bygga en stark läsidentitet. Denna bok visar hur en balanserad läsundervisning kan utformas där tekniska färdigheter (phonics) samspelar med engagerande läsupplevelser. Med stöd av bokens nycklar till en god läsundervisning får du verktyg för att utveckla elever som kan, vill och väljer att läsa – varje dag. Läs! Nycklar till en god undervisning riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet. Boken ingår i serien Lärarpraxis – en serie böcker med konkret, praktiskt stöd för att utveckla en god undervisning.

Förord7

1. Läs! Nycklar till en god undervisning11

Balans i läsundervisningen13

Varför är en god läsundervisning viktig?15

Vad är en läsare?21

Vad innebär läskrisen för skolan?23

Vad vill vi bidra med i denna bok?27

2. Främja en positiv läsidentitet29

Vad är läsidentitet?33

Kan lärare och skolan påverka elevers läsidentitet?38

Läslust och läsengagemang41

Hur påverkar lärarens egen läsidentitet eleverna?46

Synliggör elevernas läsidentitet52

Vad är klokt för mig att göra nu?57

Reflektionsfrågor59

3. Lär elever läsa61

Steg 1: Lek med språkljud66

Steg 2: Ljudanalys och ljudsyntes71

Steg 3: Fonem–grafem-koppling76

Steg 4: Ljuda och avkoda82

Steg 5: Läs! Läs! Läs!87

Läsning och skrivning går hand i hand94

Genuina läsupplevelser och läsläror98

Bjud in elever i den litterära världen103

Högläsning är nyckeln till litteraturen110

Vad är klokt för mig att göra nu?129

Reflektionsfrågor130

4. Skapa meningsfulla läsupplevelser131

Meningsfulla läsupplevelser134

Vilka texter läser vi?137

Yta eller djup?150

Elevinflytande och autonomi155

Eleverna och världen159

Hur meningsfull är din läsundervisning?164

Vad är klokt för mig att göra nu?168

Reflektionsfrågor169

5. Läs tillsammans171

Skapa ett gott samtalsklimat175

Snabba och effektiva textsamtal181

Djupare bok- och textsamtal194

Kreativ läsning och multimodalt lärande224

Gemensam läsning av ämnesspecifika texter236

Vad är klokt för mig att göra nu?247

Reflektionsfrågor249

6. Forma en läsande gemenskap251

Läsande förebilder256

Skapa rum för läsning266

Skapa tid för att läsa276

Besök bibliotek280

Stöd eleverna att välja litteratur288

Bygg gemenskap genom högläsning295

Dela läsupplevelser med varandra300

Uppmuntra läsning utanför skolan309

Vad är klokt för mig att göra nu?314

Reflektionsfrågor315

7. Bli en läsande skola317

Skolledarens roll321

Bilda ett läsråd325

Formulera en läsutvecklingsplan329

Skapa läslistor i ämnesgrupper332

Implementera RTI-modellen338

Samarbeta med hemmet349

Kontakta läsfrämjande organisationer352

Vad är klokt för oss att göra nu?357

Reflektionsfrågor358

8. Sammanfattning: Läs för livet!361

Nycklar till en god läsundervisning367

Reflektionsfrågor368

Uppdrag369

Referenser och vidare läsning375

Aktivitetsregister381

Information

Författare:
Niclas Fohlin Jennie Wilson
Illustratör:
Hanna Burnesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190457
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47766-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
382

Författare

Niclas Fohlin

Niclas Fohlin, pedagogisk utvecklingsledare, har grundskollärar- och specialpedagogexamen samt jobbat inom förskola och skola som pedagog och speci...

Jennie Wilson

Jennie Wilson är legitimerad grundskollärare. Hon har arbetat flera år som klasslärare och förstelärare i kooperativt lärande. Ända sedan sin studi...

 ;

Skolans uppdrag kring läsning är så mycket större än att lära elever att avkoda ord; det handlar om att forma dem till läsare för livet – att väcka engagemang, skapa meningsfulla läsupplevelser och bygga en stark läsidentitet. Denna bok visar hur en balanserad läsundervisning kan utformas där tekniska färdigheter (phonics) samspelar med engagerande läsupplevelser. Med stöd av bokens nycklar till en god läsundervisning får du verktyg för att utveckla elever som kan, vill och väljer att läsa – ...

Skolans uppdrag kring läsning är så mycket större än att lära elever att avkoda ord; det handlar om att forma dem till läsare för livet – att väcka engagemang, skapa meningsfulla läsupplevelser och bygga en stark läsidentitet. Denna bok visar hur en balanserad läsundervisning kan utformas där tekniska färdigheter (phonics) samspelar med engagerande läsupplevelser. Med stöd av bokens nycklar till en god läsundervisning får du verktyg för att utveckla elever som kan, vill och väljer att läsa – varje dag. Läs! Nycklar till en god undervisning riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet. Boken ingår i serien Lärarpraxis – en serie böcker med konkret, praktiskt stöd för att utveckla en god undervisning.

Förord7

1. Läs! Nycklar till en god undervisning11

Balans i läsundervisningen13

Varför är en god läsundervisning viktig?15

Vad är en läsare?21

Vad innebär läskrisen för skolan?23

Vad vill vi bidra med i denna bok?27

2. Främja en positiv läsidentitet29

Vad är läsidentitet?33

Kan lärare och skolan påverka elevers läsidentitet?38

Läslust och läsengagemang41

Hur påverkar lärarens egen läsidentitet eleverna?46

Synliggör elevernas läsidentitet52

Vad är klokt för mig att göra nu?57

Reflektionsfrågor59

3. Lär elever läsa61

Steg 1: Lek med språkljud66

Steg 2: Ljudanalys och ljudsyntes71

Steg 3: Fonem–grafem-koppling76

Steg 4: Ljuda och avkoda82

Steg 5: Läs! Läs! Läs!87

Läsning och skrivning går hand i hand94

Genuina läsupplevelser och läsläror98

Bjud in elever i den litterära världen103

Högläsning är nyckeln till litteraturen110

Vad är klokt för mig att göra nu?129

Reflektionsfrågor130

4. Skapa meningsfulla läsupplevelser131

Meningsfulla läsupplevelser134

Vilka texter läser vi?137

Yta eller djup?150

Elevinflytande och autonomi155

Eleverna och världen159

Hur meningsfull är din läsundervisning?164

Vad är klokt för mig att göra nu?168

Reflektionsfrågor169

5. Läs tillsammans171

Skapa ett gott samtalsklimat175

Snabba och effektiva textsamtal181

Djupare bok- och textsamtal194

Kreativ läsning och multimodalt lärande224

Gemensam läsning av ämnesspecifika texter236

Vad är klokt för mig att göra nu?247

Reflektionsfrågor249

6. Forma en läsande gemenskap251

Läsande förebilder256

Skapa rum för läsning266

Skapa tid för att läsa276

Besök bibliotek280

Stöd eleverna att välja litteratur288

Bygg gemenskap genom högläsning295

Dela läsupplevelser med varandra300

Uppmuntra läsning utanför skolan309

Vad är klokt för mig att göra nu?314

Reflektionsfrågor315

7. Bli en läsande skola317

Skolledarens roll321

Bilda ett läsråd325

Formulera en läsutvecklingsplan329

Skapa läslistor i ämnesgrupper332

Implementera RTI-modellen338

Samarbeta med hemmet349

Kontakta läsfrämjande organisationer352

Vad är klokt för oss att göra nu?357

Reflektionsfrågor358

8. Sammanfattning: Läs för livet!361

Nycklar till en god läsundervisning367

Reflektionsfrågor368

Uppdrag369

Referenser och vidare läsning375

Aktivitetsregister381

Information

Författare:
Niclas Fohlin Jennie Wilson
Illustratör:
Hanna Burnesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198033
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47766-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Niclas Fohlin

Niclas Fohlin, pedagogisk utvecklingsledare, har grundskollärar- och specialpedagogexamen samt jobbat inom förskola och skola som pedagog och speci...

Jennie Wilson

Jennie Wilson är legitimerad grundskollärare. Hon har arbetat flera år som klasslärare och förstelärare i kooperativt lärande. Ända sedan sin studi...

 ;