Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Resultatanalys i skolan

Resultatanalys i skolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
1 Introduktion 11
Syfte och målgrupp 14
Bokens kapitel 16
2 Skolutveckling och resultatansvar 19
Förutsättningar och lokalt ansvar 22
Krav på systematiskt kvalitetsarbete 26
Sammanfattning 28
3 Resultatanalys för skolutveckling 31
Utgångspunkter 32
Vad är resultatanalys? 32
Utvärderingsfokus 33
Analysmodell 35
Tre kvalitetsdimensioner 36
Systematisk analys 39
Synliggör resultat! 39
Använd olika underlag! 42
Formulera frågor och gör bedömningar! 45
Sammanfattning inför fortsättningen 48
Att vända blicken 50
Yttre och inre faktorer 51
Undervisningen i fokus 54
Utveckling på vetenskaplig grund 58
Lärande exempel 59
Självvärdering 62
Förutsättningar för självvärdering 65
Reflekterande praktiker 65
Lärare som kvalitetsutvecklare 67
Professionalitet 69
Utmaningar i processanalysen 72
Skolan som lärande organisation 75
Skolkultur och förbättringsarbete 78
Kulturanalys 81
Sammanfattning 82
4 Att leda resultatanalys och skolutveckling 85
Rektorsrollen i en decentraliserad skola 87
Behov av stärkt pedagogiskt ledarskap 89
Vad är pedagogiskt ledarskap? 92
Ledarstrategier 94
Leda systematiskt kvalitetsarbete 97
Rektorsrollen i praktiken 100
Rektors ledarhandlingar 101
Anpassa ledarskapet 102
Hävda det nationella uppdraget 105
Leda lärares lärande 109
Det kommunala perspektivet 114
Följa upp och stödja pedagogiskt ledarskap 115
Att skapa delaktighet och struktur 117
Det gemensamma ansvaret 118
Dialog för utveckling 121
Sammanfattning 124
5 Resultatanalys i praktiken 127
Om att ta vara på erfarenheter 129
Exempel 1. Grundskola 130
Kommentar till exemplet 135
Tidig uppföljning och tidigt stöd 136
Exempel 2. Grundskola 137
Kommentar till exemplet 141
Om att värdera avsikter och utfall 143
Exempel 3. Vuxenutbildningsenhet 143
Kommentar till exemplet 146
Om att utgå från forskning om skolresultat 149
Exempel 4. Gymnasieskola 150
Kommentar till exemplet 154
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 155
Sammanfattning 159
6 Dilemman och möjligheter 161
Produktionens och utvecklingens logik 162
Från mätbart till märkbart 164
De färdiga konceptens dilemma 166
Några avslutande ord 168
Litteratur 171
Sakregister 183
Boken är utan tvekan mycket givande, håller hög kvalitet i ett aktuellt område och rekommenderas starkt. Riktar sig mot rektorer, huvudmän men passar lika bra i händerna på lärare.
Information
- Författare:
- Jonas Österberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144124001
- Utgivningsår:
- 2014
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 37294-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 185
Information
- Författare:
- Jonas Österberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181899
- Utgivningsår:
- 2014
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 37294-SB02
- Upplaga:
- Andra