Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Resultatanalys i skolan

Skickas följande arbetsdag

Resultatanalys i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varje skola har ett ansvar för sina resultat och har möjlighet att utveckla verksamheten så att de förbättras. Vägen framåt är att utvärdera sin verksamhet och att få dessa utvärderingar att komma till nytta i det lokala utvecklingsarbetet. Författaren visar på möjliga sätt för den enskilda skolan att utifrån sina behov nå förbättrade resultat inom ramen för gällande styrsystem. I centrum står resultatanalysen. • Vad är resultatanalys och varför är den så viktig för en skolas utveckling? •...

Varje skola har ett ansvar för sina resultat och har möjlighet att utveckla verksamheten så att de förbättras. Vägen framåt är att utvärdera sin verksamhet och att få dessa utvärderingar att komma till nytta i det lokala utvecklingsarbetet. Författaren visar på möjliga sätt för den enskilda skolan att utifrån sina behov nå förbättrade resultat inom ramen för gällande styrsystem. I centrum står resultatanalysen. • Vad är resultatanalys och varför är den så viktig för en skolas utveckling? • Vad innebär det att leda systematiskt förbättringsarbete och hur kan ett sådant ledarskap se ut? • Hur kan resultatanalys och kvalitetsförbättringar genomföras i praktiken? • Vilka problem och möjligheter finns det i arbetet med resultatanalys och kvalitetsförbättringar? Utmärkande för resonemangen är de många lärande exemplen. Den andra upplagan av boken innehåller uppdateringar utifrån gällande styrdokument. I övrigt har texten omarbetats utifrån aktuell forskning och lärande exempel har lagts till. Boken vänder sig till framför allt rektorer, förvaltningstjänstemän med ansvar för skolutveckling samt lärare som behöver skaffa sig en medveten hållning till skolans resultat och utveckling.

1 Introduktion 11

Syfte och målgrupp 14

Bokens kapitel 16

 

2 Skolutveckling och resultatansvar 19

Förutsättningar och lokalt ansvar  22

Krav på systematiskt kvalitetsarbete 26

Sammanfattning 28

 

3 Resultatanalys förskolutveckling 31

Utgångspunkter 32

Vad är resultatanalys? 32

Utvärderingsfokus  33

Analysmodell 35

Tre kvalitetsdimensioner  36

Systematisk analys 39

Synliggör resultat! 39

Använd olika underlag!  42

Formulera frågor och gör bedömningar!  45

Sammanfattning inför fortsättningen 48

Att vända blicken 50

Yttre och inre faktorer 51

Undervisningen i fokus 54

Utveckling på vetenskaplig grund 58

Lärande exempel  59

Självvärdering 62

Förutsättningar för självvärdering 65

Reflekterande praktiker 65

Lärare som kvalitetsutvecklare 67

Professionalitet 69

Utmaningar i processanalysen  72

Skolan som lärande organisation 75

Skolkultur och förbättringsarbete 78

Kulturanalys 81

Sammanfattning 82

 

4 Att leda resultatanalys och skolutveckling 85

Rektorsrollen i en decentraliserad skola 87

Behov av stärkt pedagogiskt ledarskap 89

Vad är pedagogiskt ledarskap? 92

Ledarstrategier 94

Leda systematiskt kvalitetsarbete 97

Rektorsrollen i praktiken 100

Rektors ledarhandlingar 101

Anpassa ledarskapet 102

Hävda det nationella uppdraget  105

Leda lärares lärande  109

Det kommunala perspektivet 114

Följa upp och stödja pedagogiskt ledarskap  115

Att skapa delaktighet och struktur 117

Det gemensamma ansvaret  118

Dialog för utveckling 121

Sammanfattning 124

 

5 Resultatanalys i praktiken 127

Om att ta vara på erfarenheter 129

Exempel 1. Grundskola 130

Kommentar till exemplet 135

Tidig uppföljning och tidigt stöd 136

Exempel 2. Grundskola  137

Kommentar till exemplet 141

Om att värdera avsikter och utfall 143

Exempel 3. Vuxenutbildningsenhet 143

Kommentar till exemplet 146

Om att utgå från forskning om skolresultat 149

Exempel 4. Gymnasieskola 150

Kommentar till exemplet 154

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet  155

Sammanfattning 159

6 Dilemman och möjligheter 161

Produktionens och utvecklingens logik 162

Från mätbart till märkbart 164

De färdiga konceptens dilemma 166

Några avslutande ord  168

Litteratur 171

Sakregister 183

Boken är utan tvekan mycket givande, håller hög kvalitet i ett aktuellt område och rekommenderas starkt. Riktar sig mot rektorer, huvudmän men passar lika bra i händerna på lärare.

Information

Författare:
Jonas Österberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124001
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
37294-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
185

Författare

Jonas Österberg

Jonas Österberg är pol. mag. och planeringsledare vid grundskoleförvaltningen i Göteborg stad. Han har tidigare varit undervisningsråd vid Skolverk...

 ;

Varje skola har ett ansvar för sina resultat och har möjlighet att utveckla verksamheten så att de förbättras. Vägen framåt är att utvärdera sin verksamhet och att få dessa utvärderingar att komma till nytta i det lokala utvecklingsarbetet. Författaren visar på möjliga sätt för den enskilda skolan att utifrån sina behov nå förbättrade resultat inom ramen för gällande styrsystem. I centrum står resultatanalysen. • Vad är resultatanalys och varför är den så viktig för en skolas utveckling? •...

Varje skola har ett ansvar för sina resultat och har möjlighet att utveckla verksamheten så att de förbättras. Vägen framåt är att utvärdera sin verksamhet och att få dessa utvärderingar att komma till nytta i det lokala utvecklingsarbetet. Författaren visar på möjliga sätt för den enskilda skolan att utifrån sina behov nå förbättrade resultat inom ramen för gällande styrsystem. I centrum står resultatanalysen. • Vad är resultatanalys och varför är den så viktig för en skolas utveckling? • Vad innebär det att leda systematiskt förbättringsarbete och hur kan ett sådant ledarskap se ut? • Hur kan resultatanalys och kvalitetsförbättringar genomföras i praktiken? • Vilka problem och möjligheter finns det i arbetet med resultatanalys och kvalitetsförbättringar? Utmärkande för resonemangen är de många lärande exemplen. Den andra upplagan av boken innehåller uppdateringar utifrån gällande styrdokument. I övrigt har texten omarbetats utifrån aktuell forskning och lärande exempel har lagts till. Boken vänder sig till framför allt rektorer, förvaltningstjänstemän med ansvar för skolutveckling samt lärare som behöver skaffa sig en medveten hållning till skolans resultat och utveckling.

Information

Författare:
Jonas Österberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181899
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
37294-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Jonas Österberg

Jonas Österberg är pol. mag. och planeringsledare vid grundskoleförvaltningen i Göteborg stad. Han har tidigare varit undervisningsråd vid Skolverk...

 ;