Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kvalitetsarbete och analys

- för lärande i skola och förskola
Skickas följande arbetsdag

Kvalitet uppstår i pedagogers dagliga möten med barn och elever. Det är utgångspunkten för den här boken som visar hur man kan arbeta med kvalitetsutveckling av skola och förskola. När kvalitet definieras utifrån det pedagogiska vardagsarbetet hamnar den professionella kunskapsbildningen i centrum för kvalitetsarbetet, inte processen av att följa upp resultat i förhållande till externt formulerade mål. För pedagoger och skolledare handlar det om att göra analyser av undervisningen och lärand...

Kvalitet uppstår i pedagogers dagliga möten med barn och elever. Det är utgångspunkten för den här boken som visar hur man kan arbeta med kvalitetsutveckling av skola och förskola. När kvalitet definieras utifrån det pedagogiska vardagsarbetet hamnar den professionella kunskapsbildningen i centrum för kvalitetsarbetet, inte processen av att följa upp resultat i förhållande till externt formulerade mål. För pedagoger och skolledare handlar det om att göra analyser av undervisningen och lärandet på den egna skolan eller förskolan. Boken utgår ifrån relevant teori och innehåller dessutom en mängd konkreta fallbeskrivningar. Den riktar sig till pedagoger, skolledare, förvaltning och politiker.

    • Förord
    • Inledning
      • 1
        21
        Kvalitetsarbete, ledning och styrning
        • 21
          Den vetenskapliga kunskapsbildningen
        • 23
          Myndighetsperspektiv
        • 25
          Politiska ställningstaganden
        • 27
          Från uppföljning och utvärdering till kvalitetsarbete
        • 29
          Vad är kvalitet?
        • 29
          Helhet och delar
        • 31
          Vem avgör vad som är kvalitet?
        • 33
          En skolas helhetsidé som utgångspunkt för kvalitetsarbetet
        • 34
          Helhetsidéns kvalitet
      • 2
        35
        Kvalitetsarbete och kvalitetssäkring
        • 37
          Kvalitet och effektivitet
        • 38
          Kvalitetssäkring
        • 38
          Resultat som kvalitetsmått
        • 39
          Måluppfyllelse
        • 40
          Betyg och meritpoäng som kvalitetsmått
        • 43
          Progression som resultatmått
        • 45
          Hur bedömer man progression?
        • 50
          Kundnöjdhet som kvalitetsmått
        • 52
          Process som kvalitetsmått
      • 3
        55
        Kvalitetsutveckling
        • 57
          Analys av samband mellan process och resultat
        • 60
          Analys av samband mellan bakgrundsvariabler och resultat
        • 62
          Analys och kvalitetsutveckling
        • 63
          Fas 1: Att upptäcka, förstå och formulera problemet
        • 64
          Fas 2: Underlag för kunskapsbildningen
        • 64
          Fas 3: Att se mönster i variationen
        • 66
          Fas 4: Från mönster till lärdomar och slutsatser
        • 67
          Fas 5: Att testa lärdomar i vardagsverksamheten
        • 67
          Att använda sig av andras kunskap
        • 67
          Ett analyserande förhållningssätt i vardagen
        • 68
          Fallgropar vid analysarbete
        • 70
          Två olika perspektiv på utvecklingsprocesser
        • 71
          Implementering
        • 73
          Gemensam kunskapsbildning
        • 75
          Dynamisk kvalitet
      • 4
        77
        Modell för systematiskt kvalitetsarbete på skolnivå
        • 79
          Vardagens pedagogiska frågor
        • 79
          Arbetsorganisation respektive utvecklingsorganisation
        • 82
          Samverkan mellan arbets- och utvecklingsorganisation
        • 83
          Helhetsidén
        • 85
          Helhetsidéns kvalitet
        • 91
          Helhetsidéns betydelse för kvalitetsutvecklingen
        • 97
          Att förverkliga helhetsidén i vardagspraktiken
      • 5
        99
        Utvecklingsorganisationen
        • 100
          Utvecklingsorganisation och kvalitetsutveckling
        • 101
          Lärgrupper som bas för kunskapsbildningen
        • 109
          Lärande i lärledargruppen
        • 109
          Spridning av lärgruppernas lärdomar
        • 109
          Lärledarträffar
        • 110
          Lärstämma
        • 110
          Pedagogiskt caf
        • 111
          Informella samtal
        • 111
          Dokumentation av kvalitetsarbete
        • 112
          Sammanfattning av VISKA-modellen
      • 6
        115
        Kvalitetsarbete och analys på skolor
        • 116
          Falkenbergs förskolor Område centrum-öst
        • 121
          Grundskolan
        • 125
          Forskande skolor i Sundsvall
        • 134
          Gymnasiet
      • 7
        143
        Ledningsnivå
        • 144
          Distans och närhet
        • 145
          Förvaltningsinsatser
        • 145
          Vänersborg
        • 153
          Politikernivå
        • 155
          Kommunala och statliga mål
        • 156
          Politiska utvecklingsinitiativ
        • 158
          Resultatambitioner
        • 158
          Analys på den politiska nivån
        • 160
          Dialog
        • 162
          Misstro – tilltro
      • 8
        173
        Avslutande kapitel
        • 174
          Hela uppdraget
        • 175
          Kvalitet
        • 176
          Kvalitetssäkring respektive kvalitetsutveckling
        • 177
          Intern kvalitetssäkring
        • 178
          Extern kvalitetssäkring
        • 178
          Intern kvalitetsutveckling
        • 179
          Extern kvalitetsutveckling
        • 179
          Skolinitierat kvalitetsarbete
        • 180
          Professionsbaserat kvalitetsarbete
        • 180
          Lärandebaserat ledarskap
        • 181
          Process och resultat
        • 182
          Konsekvenser för förvaltningsnivån
        • 182
          Konsekvenser för den politiska huvudmannanivån
    • 183
      Slutord
    • 185
      Bilaga A
    • 189
      Bilaga B
    • 195
      Referenser

Med forskningsbaserade erfarenheter är boken både teoretisk och praktisk och innehåller många konkreta exempel och verktyg att inspireras och ta hjälp av. Denna viktiga bok vänder sig till både förskola och skola och bör läsas av pedagoger, skolledare, förvaltningsledare och politiker.

Information

Författare:
Hans-Åke Scherp Gun-Britt Scherp
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144106731
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
38930-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
198

Författare

Hans-Åke Scherp

Hans-Åke Scherp är docent i pedagogik med särskild inriktning mot skolutveckling och ledarskap. Han har varit vetenskaplig ledare under 10 år för e...

 ;