
Kvalitetsarbete och analys
- för lärande i skola och förskola
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 121Kvalitetsarbete, ledning och styrning
- 21Den vetenskapliga kunskapsbildningen
- 23Myndighetsperspektiv
- 25Politiska ställningstaganden
- 27Från uppföljning och utvärdering till kvalitetsarbete
- 29Vad är kvalitet?
- 29Helhet och delar
- 31Vem avgör vad som är kvalitet?
- 33En skolas helhetsidé som utgångspunkt för kvalitetsarbetet
- 34Helhetsidéns kvalitet
- 235Kvalitetsarbete och kvalitetssäkring
- 37Kvalitet och effektivitet
- 38Kvalitetssäkring
- 38Resultat som kvalitetsmått
- 39Måluppfyllelse
- 40Betyg och meritpoäng som kvalitetsmått
- 43Progression som resultatmått
- 45Hur bedömer man progression?
- 50Kundnöjdhet som kvalitetsmått
- 52Process som kvalitetsmått
- 355Kvalitetsutveckling
- 57Analys av samband mellan process och resultat
- 60Analys av samband mellan bakgrundsvariabler och resultat
- 62Analys och kvalitetsutveckling
- 63Fas 1: Att upptäcka, förstå och formulera problemet
- 64Fas 2: Underlag för kunskapsbildningen
- 64Fas 3: Att se mönster i variationen
- 66Fas 4: Från mönster till lärdomar och slutsatser
- 67Fas 5: Att testa lärdomar i vardagsverksamheten
- 67Att använda sig av andras kunskap
- 67Ett analyserande förhållningssätt i vardagen
- 68Fallgropar vid analysarbete
- 70Två olika perspektiv på utvecklingsprocesser
- 71Implementering
- 73Gemensam kunskapsbildning
- 75Dynamisk kvalitet
- 477Modell för systematiskt kvalitetsarbete på skolnivå
- 79Vardagens pedagogiska frågor
- 79Arbetsorganisation respektive utvecklingsorganisation
- 82Samverkan mellan arbets- och utvecklingsorganisation
- 83Helhetsidén
- 85Helhetsidéns kvalitet
- 91Helhetsidéns betydelse för kvalitetsutvecklingen
- 97Att förverkliga helhetsidén i vardagspraktiken
- 599Utvecklingsorganisationen
- 100Utvecklingsorganisation och kvalitetsutveckling
- 101Lärgrupper som bas för kunskapsbildningen
- 109Lärande i lärledargruppen
- 109Spridning av lärgruppernas lärdomar
- 109Lärledarträffar
- 110Lärstämma
- 110Pedagogiskt caf
- 111Informella samtal
- 111Dokumentation av kvalitetsarbete
- 112Sammanfattning av VISKA-modellen
- 6115Kvalitetsarbete och analys på skolor
- 116Falkenbergs förskolor Område centrum-öst
- 121Grundskolan
- 125Forskande skolor i Sundsvall
- 134Gymnasiet
- 7143Ledningsnivå
- 144Distans och närhet
- 145Förvaltningsinsatser
- 145Vänersborg
- 153Politikernivå
- 155Kommunala och statliga mål
- 156Politiska utvecklingsinitiativ
- 158Resultatambitioner
- 158Analys på den politiska nivån
- 160Dialog
- 162Misstro – tilltro
- 8173Avslutande kapitel
- 174Hela uppdraget
- 175Kvalitet
- 176Kvalitetssäkring respektive kvalitetsutveckling
- 177Intern kvalitetssäkring
- 178Extern kvalitetssäkring
- 178Intern kvalitetsutveckling
- 179Extern kvalitetsutveckling
- 179Skolinitierat kvalitetsarbete
- 180Professionsbaserat kvalitetsarbete
- 180Lärandebaserat ledarskap
- 181Process och resultat
- 182Konsekvenser för förvaltningsnivån
- 182Konsekvenser för den politiska huvudmannanivån
- 183Slutord
- 185Bilaga A
- 189Bilaga B
- 195Referenser
Med forskningsbaserade erfarenheter är boken både teoretisk och praktisk och innehåller många konkreta exempel och verktyg att inspireras och ta hjälp av. Denna viktiga bok vänder sig till både förskola och skola och bör läsas av pedagoger, skolledare, förvaltningsledare och politiker.
Information
- Författare:
- Hans-Åke Scherp Gun-Britt Scherp
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144106731
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 38930-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 198