Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Leda skola med tillit

Leda skola med tillit
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarnas tack 13
Förord 15
Författarpresentation 17
Del I
IKontrollkultur kontra tillitskultur
1. Inledning 21
Krafter som håller oss kvar på ön 22
Som stöd på väg mot horisonten 23
Den här boken 25
2. Kontroll och den svåra tilliten 27
Manualernas herravälde 29
När procedurer snarare än verksamheten blir huvudsaken 29
Faran med en kontrollkultur 38
3. En resa mot tillit 47
Goda intentioner som slår fel 48
Vår (goda) intention 48
Misstaget 49
Hur misstag kan leda till lärdom 51
Att driva förändring och utveckling med tillit 53
När förhållningssätt blir vardag 54
Risken med att slå sig till ro 56
Kontroll- och tillitskultur – en jämförelse 57
Hur kulturen påverkar ledarskapet 60
Del II
ITillitsbaserad styrning och ledning
4. Tillit som skolutveckling 65
Tillitsbaserad styrning och ledning – ett ramverk 67
Eleven som utgångspunkt – nätverk och kommunikation 67
Samarbete och kollektivt omdöme 69
Fokus inte på felfinneri utan på lärande 70
Kontroll eller motivation 71
Balans mellan regler och tillit 72
Standardisering kontra behovsanpassning 73
Ledarskap för skolutveckling 76
En undersökande och kunskapsbyggande cykel 76
Kulturens betydelse för tillitsbaserat ledarskap 79
Intelligent och lyhört ledarskap 80
Distribuerat ledarskap 83
Del III
IIIStöd, ramar och förståelse
5. Tillitskultur – arbetssätt, ramar och kollektivt omdöme 87
Några snedsteg 88
Tillit på individnivå 90
Tillit på gruppnivå 92
Tillit på förvaltningsnivå 95
Tillit inom ramarna – med kollektivt omdöme 97
Tillit där de professionella tänjer på ramarna 104
Från organisatoriska arbetssätt till vardag 111
6. Tillit i vardagen – med lösningsfokus 113
Horisonten, omdömet och icke-vetandet 114
Om samtal, tillit och nya lösningar 116
Lösningsorienterat ledarskap i skolan 117
Exempel från elevhälsan 118
Hur man praktiserar lösningsfokus 123
Konsten att ställa frågor 125
Svåra samtal 127
Ledningsmötet 127
7. Tillit genom utveckling – förändrade förståelser 131
Den nuvarande kulturen 131
Att förändra förståelser 134
Förändring som lärande 134
Att föra fram förståelser i ljuset 140
Kollektivt omdöme 145
Förstå dig själv 147
8. Rektorn och förvaltningskontoret 151
Mia Reuterborg
Vem har beslutat det här? 151
Skolans styrkedja, olika typer av beslut och faktiskt handlande 152
Förvaltningskontoret 156
Tillsammansförvaltningen 158
Gemensamt uppdrag – eleverna och utbildningen 158
Professionens kunskap i styrningen 160
Tillitsbaserade arbetssätt 163
Från goda initiativ till en infrastruktur 165
Standardisering och behovsanpassning 170
Minsta gemensamma nämnare och asymmetri 174
Uppföljning och förståelse 174
Mindre uppföljning, mer dialog 177
Ett förvaltningskontor som tar strid för eleverna och kärnverksamheten 179
Vad krävs av oss? 180
9. Hur vi kan gå vidare 183
Det konkreta hur:et 184
Är tillitsbaserad styrning realistisk? 188
Ingredienser som krävs 190
Referenser 191
Bilaga 1 195
Gemensam vision − en process 195
Förberedelser 195
Själva gruppövningen 196
Bilaga 2 198
Lösningsfokus vid medarbetarsamtal 198
Bilaga 3 199
Fem fel-blanketten 199
Information
- Författare:
- Torbjörn Hanö Mia Reuterborg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144158907
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45200-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 200
Information
- Författare:
- Torbjörn Hanö Mia Reuterborg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182520
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45200-SB01
- Upplaga:
- Första