Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Leda skola med tillit

Kollektivt omdöme och lösningsfokus
Skickas följande arbetsdag

Leda skola med tillit

Kollektivt omdöme och lösningsfokus

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Du kan förvänta dig att bli utmanad, kanske till och med provocerad, av den här boken. Den handlar om att leda skola med tillit men är inte skriven för att stryka medhårs. I stället är tillit - och närliggande begrepp såsom distribuerat ledarskap och professionsstyrning - att betrakta som ett ideal, och vägen dit är aldrig spikrak. I Leda skola med tillit bjuder författaren generöst på både misslyckanden och framgångsrika arbetssätt. Tillit framträder här som en seglats mot nya horisonter, f...

Du kan förvänta dig att bli utmanad, kanske till och med provocerad, av den här boken. Den handlar om att leda skola med tillit men är inte skriven för att stryka medhårs. I stället är tillit - och närliggande begrepp såsom distribuerat ledarskap och professionsstyrning - att betrakta som ett ideal, och vägen dit är aldrig spikrak. I Leda skola med tillit bjuder författaren generöst på både misslyckanden och framgångsrika arbetssätt. Tillit framträder här som en seglats mot nya horisonter, filosofiskt och samtidigt väldigt konkret, med exempel från skolutvecklingsprocesser, elevhälsa och olika typer av ledningspraktik. Kollektivt omdöme, lösningsorientering och lärande utgör nyckelbegrepp i sammanhanget ​samt vikten av mod och att ständigt orka utmana sig själv. Leda skola med tillit vänder sig till verksamma inom skola, särskilt rektorer och andra med ledningsuppdrag. “Den här boken är en fascinerande berättelse om utbildningsförvaltningens arbete, men också en fin introduktion till forskningen om tillit och omdöme, styrning och mätning, ledarskap och professionalism.” Ur förordet av Louise Bringselius

Författarnas tack 13

Förord 15

Författarpresentation 17

Del I

IKontrollkultur kontra tillitskultur

1. Inledning     21

Krafter som håller oss kvar på ön     22

Som stöd på väg mot horisonten     23

Den här boken     25

2. Kontroll och den svåra tilliten     27

Manualernas herravälde     29

När procedurer snarare än verksamheten blir huvudsaken     29

Faran med en kontrollkultur     38

3. En resa mot tillit     47

Goda intentioner som slår fel     48

Vår (goda) intention     48

Misstaget     49

Hur misstag kan leda till lärdom     51

Att driva förändring och utveckling med tillit     53

När förhållningssätt blir vardag     54

Risken med att slå sig till ro     56

Kontroll- och tillitskultur – en jämförelse     57

Hur kulturen påverkar ledarskapet     60

Del II

ITillitsbaserad styrning och ledning

4. Tillit som skolutveckling     65

Tillitsbaserad styrning och ledning – ett ramverk     67

Eleven som utgångspunkt – nätverk och kommunikation     67

Samarbete och kollektivt omdöme     69

Fokus inte på felfinneri utan på lärande      70

Kontroll eller motivation     71

Balans mellan regler och tillit      72

Standardisering kontra behovsanpassning      73

Ledarskap för skolutveckling     76

En undersökande och kunskapsbyggande cykel     76

Kulturens betydelse för tillitsbaserat ledarskap     79

Intelligent och lyhört ledarskap     80

Distribuerat ledarskap     83

Del III

IIIStöd, ramar och förståelse

5. Tillitskultur – arbetssätt, ramar och kollektivt omdöme     87

Några snedsteg     88

Tillit på individnivå     90

Tillit på gruppnivå     92

Tillit på förvaltningsnivå     95

Tillit inom ramarna – med kollektivt omdöme     97

Tillit där de professionella tänjer på ramarna     104

Från organisatoriska arbetssätt till vardag     111

6. Tillit i vardagen – med lösningsfokus     113

Horisonten, omdömet och icke-vetandet     114

Om samtal, tillit och nya lösningar     116

Lösningsorienterat ledarskap i skolan     117

Exempel från elevhälsan     118

Hur man praktiserar lösningsfokus     123

Konsten att ställa frågor     125

Svåra samtal     127

Ledningsmötet     127

7. Tillit genom utveckling – förändrade förståelser     131

Den nuvarande kulturen     131

Att förändra förståelser     134

Förändring som lärande     134

Att föra fram förståelser i ljuset     140

Kollektivt omdöme     145

Förstå dig själv     147

8. Rektorn och förvaltningskontoret     151

Mia Reuterborg

Vem har beslutat det här?     151

Skolans styrkedja, olika typer av beslut och faktiskt handlande     152

Förvaltningskontoret     156

Tillsammansförvaltningen     158

Gemensamt uppdrag – eleverna och utbildningen     158

Professionens kunskap i styrningen     160

Tillitsbaserade arbetssätt     163

Från goda initiativ till en infrastruktur     165

Standardisering och behovsanpassning     170

Minsta gemensamma nämnare och asymmetri     174

Uppföljning och förståelse     174

Mindre uppföljning, mer dialog     177

Ett förvaltningskontor som tar strid för eleverna och kärnverksamheten     179

Vad krävs av oss?     180

9. Hur vi kan gå vidare     183

Det konkreta hur:et     184

Är tillitsbaserad styrning realistisk?     188

Ingredienser som krävs     190

Referenser 191

Bilaga 1 195

Gemensam vision − en process     195

Förberedelser     195

Själva gruppövningen     196

Bilaga 2 198

Lösningsfokus vid medarbetarsamtal     198

Bilaga 3 199

Fem fel-blanketten      199

Information

Författare:
Torbjörn Hanö Mia Reuterborg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144158907
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45200-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Torbjörn Hanö

Torbjörn Hanö har varit skolledare i drygt två decennier, i runda slängar halva den tiden inom vuxenutbildning och de senaste dryga tio åren på Sve...

Mia Reuterborg

Mia Reuterborg har en fil.kand. i statsvetenskap med inriktning på utrednings- och utvecklingsarbete i offentlig sektor. Under drygt två decennier ...

 ;

Du kan förvänta dig att bli utmanad, kanske till och med provocerad, av den här boken. Den handlar om att leda skola med tillit men är inte skriven för att stryka medhårs. I stället är tillit - och närliggande begrepp såsom distribuerat ledarskap och professionsstyrning - att betrakta som ett ideal, och vägen dit är aldrig spikrak. I Leda skola med tillit bjuder författaren generöst på både misslyckanden och framgångsrika arbetssätt. Tillit framträder här som en seglats mot nya horisonter, f...

Du kan förvänta dig att bli utmanad, kanske till och med provocerad, av den här boken. Den handlar om att leda skola med tillit men är inte skriven för att stryka medhårs. I stället är tillit - och närliggande begrepp såsom distribuerat ledarskap och professionsstyrning - att betrakta som ett ideal, och vägen dit är aldrig spikrak. I Leda skola med tillit bjuder författaren generöst på både misslyckanden och framgångsrika arbetssätt. Tillit framträder här som en seglats mot nya horisonter, filosofiskt och samtidigt väldigt konkret, med exempel från skolutvecklingsprocesser, elevhälsa och olika typer av ledningspraktik. Kollektivt omdöme, lösningsorientering och lärande utgör nyckelbegrepp i sammanhanget ​samt vikten av mod och att ständigt orka utmana sig själv. Leda skola med tillit vänder sig till verksamma inom skola, särskilt rektorer och andra med ledningsuppdrag. “Den här boken är en fascinerande berättelse om utbildningsförvaltningens arbete, men också en fin introduktion till forskningen om tillit och omdöme, styrning och mätning, ledarskap och professionalism.” Ur förordet av Louise Bringselius

Information

Författare:
Torbjörn Hanö Mia Reuterborg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182520
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45200-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Torbjörn Hanö

Torbjörn Hanö har varit skolledare i drygt två decennier, i runda slängar halva den tiden inom vuxenutbildning och de senaste dryga tio åren på Sve...

Mia Reuterborg

Mia Reuterborg har en fil.kand. i statsvetenskap med inriktning på utrednings- och utvecklingsarbete i offentlig sektor. Under drygt två decennier ...

 ;