Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling

Skickas följande arbetsdag

Varje elev bör ges de allra bästa förutsättningar att lyckas i skolan. För detta krävs att lärare och rektor på ett mycket genomtänkt sätt organiserar för lärande. Den här boken ger en djupare förståelse för hur lärare genom medvetenhet i planering och utförande av undervisningen, återkommande reflekterande samtal kollegor emellan och kontinuerlig utvärdering kan öka läs- och skrivförmågan hos alla elever. Författarna beskriver hur de med fokus på läs- och skrivstrategier utvecklar eleverna ...

Varje elev bör ges de allra bästa förutsättningar att lyckas i skolan. För detta krävs att lärare och rektor på ett mycket genomtänkt sätt organiserar för lärande. Den här boken ger en djupare förståelse för hur lärare genom medvetenhet i planering och utförande av undervisningen, återkommande reflekterande samtal kollegor emellan och kontinuerlig utvärdering kan öka läs- och skrivförmågan hos alla elever. Författarna beskriver hur de med fokus på läs- och skrivstrategier utvecklar eleverna till kompetenta läsare och goda skribenter men också hur läs- och skrivstrategier tillämpas i undervisningen i andra ämnen, som matematik, NO och SO. Genom en utvecklad cirkelmodell, cirkeln för all undervisning, och konkreta exempel från klassrummet beskriver författarna hur de planerar, genomför och analyserar sin undervisning och dess effekter på elevernas lärande. Med hjälp av variationsteori, Learning Study och kollegialt lärande undersöker de vad i undervisningen som fungerar och vad som inte gör det. Målet är tydligt: ingen elev får lämnas ensam i kunskapsinlärningen. Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling vänder sig främst till lärarstudenter och verksamma lärare i grundskolans tidigare år, men arbetssättet är tillämpbart i all undervisning från förskoleklass till gymnasium.

    • Förord
      • 1
        9
        Inledning
        • 12
          Bokens kapitel
      • 2
        15
        Läsa, skriva och förstå
        • 15
          Läs- och skrivstrategier i teori
        • 16
          Skolans kompensatoriska uppdrag
        • 18
          Teorier kring lärande
        • 20
          Cirkelmodellen
        • 21
          Modellering och stöttande
        • 24
          Läs- och skrivstrategier
        • 26
          Läs- och skrivstrategier i praktiken
        • 27
          Elever lär i samspel med varandra
        • 28
          Lärare lär i samspel med varandra – det kollegiala lärandet
        • 29
          Utvecklad cirkelmodell: cirkeln för all undervisning och lärande
        • 35
          Läsutvecklingsarbetet Läslyktan och hur vi startade
        • 36
          Ordförståelse
        • 37
          Skolbiblioteket en viktig resurs
      • 3
        39
        Learning Study
        • 42
          Våra Learning Studies
        • 42
          Organisationen av handledningen
        • 43
          Lektionsdesign
        • 44
          För- och eftertest
        • 44
          Resultat som lockar till fler studier
        • 44
          Hur har arbetet med Learning Study påverkat vår undervisning?
      • 4
        49
        Organisation för lärande
        • 50
          Skapa goda förutsättningar
        • 52
          Lektionsplanering
        • 53
          Organisering av lektionen
        • 55
          Verkstäder
        • 56
          Uppföljning av lektionerna
      • 5
        57
        Strategierna
      • 6
        63
        Knyta an och ta hjälp av egna erfarenheter och förkunskaper
        • 63
          Lärarens förberedelser
        • 65
          Modellera för eleverna
      • 7
        67
        Skapa inre bilder
        • 68
          Sinnesschema och text
        • 71
          Sinnesschema och bild
        • 73
          Sinnesschema och dikter
        • 74
          Strategin kopplad till skrivning
      • 8
        77
        Använda förkunskaper, förutspå, gissa och ställa frågor
        • 78
          Att arbeta med verktyget VÖL-schema i läsning och skrivning
        • 82
          Att skapa förförståelse inför läsningen av en skönlitterär text
      • 9
        83
        Jämföra, associera och göra kopplingar mellan texter
        • 85
          Venndiagram – skönlitterära texter
        • 89
          Venndiagram – faktatext
        • 90
          Venndiagram – film
        • 90
          Strategin kopplad till skrivning
      • 10
        93
        Återberätta
        • 93
          Återberätta muntligt och skriftligt med hjälp av begrepp
        • 97
          Återberätta med hjälp av bokens bilder
      • 11
        99
        Avgöra vad som är viktigt och sammanfatta
        • 100
          Verktyget tankekartor med hjälp av nyckelord
        • 101
          Faktatext
      • 12
        107
        Göra inferenser
        • 107
          Verktyget färgkodning
        • 109
          Verktyget symboler
        • 111
          Strategin kopplad till skrivning
      • 13
        113
        Kritiskt granska textens form och innehåll
        • 114
          Verktyget nyckelord
        • 115
          Verktyget ”Two stars and a wish”
        • 116
          Ställa frågor
        • 117
          Strategin kopplad till skrivning
      • 14
        119
        Skapa förutsättningar för utvecklande textarbete
        • 120
          Arbetsgång med verktyget bilder
        • 122
          Arbetsgång med verktyget bildrutor
        • 126
          Variera textstrukturen
        • 127
          Att börja mitt i en händelse: dramatiskt förlopp
        • 128
          Att börja efter en händelse: återblickande förlopp
        • 128
          Arbete med olika typer av texter
        • 129
          Faktatexter
        • 129
          Deckare
        • 131
          Instruerande text
      • 15
        135
        Språk i alla ämnen
        • 136
          Läsläxa
        • 136
          Gå igenom den nya läsläxan
        • 137
          Arbeta med den lästa läsläxan
        • 139
          Förklaring av svåra ord
        • 139
          Högläsning
        • 140
          VÖL-schema som bedömning för lärande
        • 140
          Exempel: Rymden som tema i NO
        • 142
          Venndiagram i SO
        • 142
          Matematik
        • 143
          Modellering av mattestrategier
        • 145
          Matematik i skönlitterära böcker
        • 146
          Modellering av lästal
      • 16
        151
        Avslutande kommentarer
        • 152
          Det kollegiala lärandet
        • 154
          Formativ bedömning – bedömning för lärande
        • 154
          Lärarledd undervisning
        • 156
          Eleverna lär av varandra
        • 158
          Inkluderande arbetssätt
        • 159
          Pedagogiskt ledarskap
    • 63
      Litteraturförteckning
    • 67
      Sakregister

Information

Författare:
Ingrid Ehrnlund Anna Ekerstedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144102344
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38668-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
168

Författare

Ingrid Ehrnlund

Ingrid Ehrnlund är förskollärare samt lärare i engelska och svenska och har arbetat med barn och ungdomar i förskola, grundskola, fritidshem och gy...

Anna Ekerstedt

Anna Ekerstedt är 1–7-lärare och har lång erfarenhet av att arbeta som klasslärare i klasser med stor andel flerspråkiga elever. Anna har sedan vid...

 ;