
Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 19Inledning
- 12Bokens kapitel
- 215Läsa, skriva och förstå
- 15Läs- och skrivstrategier i teori
- 16Skolans kompensatoriska uppdrag
- 18Teorier kring lärande
- 20Cirkelmodellen
- 21Modellering och stöttande
- 24Läs- och skrivstrategier
- 26Läs- och skrivstrategier i praktiken
- 27Elever lär i samspel med varandra
- 28Lärare lär i samspel med varandra – det kollegiala lärandet
- 29Utvecklad cirkelmodell: cirkeln för all undervisning och lärande
- 35Läsutvecklingsarbetet Läslyktan och hur vi startade
- 36Ordförståelse
- 37Skolbiblioteket en viktig resurs
- 339Learning Study
- 42Våra Learning Studies
- 42Organisationen av handledningen
- 43Lektionsdesign
- 44För- och eftertest
- 44Resultat som lockar till fler studier
- 44Hur har arbetet med Learning Study påverkat vår undervisning?
- 449Organisation för lärande
- 50Skapa goda förutsättningar
- 52Lektionsplanering
- 53Organisering av lektionen
- 55Verkstäder
- 56Uppföljning av lektionerna
- 557Strategierna
- 663Knyta an och ta hjälp av egna erfarenheter och förkunskaper
- 63Lärarens förberedelser
- 65Modellera för eleverna
- 767Skapa inre bilder
- 68Sinnesschema och text
- 71Sinnesschema och bild
- 73Sinnesschema och dikter
- 74Strategin kopplad till skrivning
- 877Använda förkunskaper, förutspå, gissa och ställa frågor
- 78Att arbeta med verktyget VÖL-schema i läsning och skrivning
- 82Att skapa förförståelse inför läsningen av en skönlitterär text
- 983Jämföra, associera och göra kopplingar mellan texter
- 85Venndiagram – skönlitterära texter
- 89Venndiagram – faktatext
- 90Venndiagram – film
- 90Strategin kopplad till skrivning
- 1093Återberätta
- 93Återberätta muntligt och skriftligt med hjälp av begrepp
- 97Återberätta med hjälp av bokens bilder
- 1199Avgöra vad som är viktigt och sammanfatta
- 100Verktyget tankekartor med hjälp av nyckelord
- 101Faktatext
- 12107Göra inferenser
- 107Verktyget färgkodning
- 109Verktyget symboler
- 111Strategin kopplad till skrivning
- 13113Kritiskt granska textens form och innehåll
- 114Verktyget nyckelord
- 115Verktyget ”Two stars and a wish”
- 116Ställa frågor
- 117Strategin kopplad till skrivning
- 14119Skapa förutsättningar för utvecklande textarbete
- 120Arbetsgång med verktyget bilder
- 122Arbetsgång med verktyget bildrutor
- 126Variera textstrukturen
- 127Att börja mitt i en händelse: dramatiskt förlopp
- 128Att börja efter en händelse: återblickande förlopp
- 128Arbete med olika typer av texter
- 129Faktatexter
- 129Deckare
- 131Instruerande text
- 15135Språk i alla ämnen
- 136Läsläxa
- 136Gå igenom den nya läsläxan
- 137Arbeta med den lästa läsläxan
- 139Förklaring av svåra ord
- 139Högläsning
- 140VÖL-schema som bedömning för lärande
- 140Exempel: Rymden som tema i NO
- 142Venndiagram i SO
- 142Matematik
- 143Modellering av mattestrategier
- 145Matematik i skönlitterära böcker
- 146Modellering av lästal
- 16151Avslutande kommentarer
- 152Det kollegiala lärandet
- 154Formativ bedömning – bedömning för lärande
- 154Lärarledd undervisning
- 156Eleverna lär av varandra
- 158Inkluderande arbetssätt
- 159Pedagogiskt ledarskap
- 63Litteraturförteckning
- 67Sakregister
Information
- Författare:
- Ingrid Ehrnlund Anna Ekerstedt
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144102344
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38668-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 168