
Bedömning av svenska som andraspråk
En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
251 kr
exkl moms
Information
ISBN:
9789144137599Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2021Artikelnummer:
33603-02Upplaga:
AndraSidantal:
160Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltHär hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare och föreläsare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen.
Hitta alltEn analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
exkl moms
exkl moms
Många elever med annat modersmål än svenska har svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror det på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnesundervisning. Här behöver läraren ha ett smidigt analysverktyg till sin hjälp för att kunna få grepp om språknivån och stärka varje elevs språkutveckling. Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andra- språk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de ...
Många elever med annat modersmål än svenska har svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror det på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnesundervisning. Här behöver läraren ha ett smidigt analysverktyg till sin hjälp för att kunna få grepp om språknivån och stärka varje elevs språkutveckling. Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andra- språk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de grammatiska utvecklingsstadier som har identifierats i svenska och sätter in svenskan i ett större sammanhang genom att inta ett typologiskt perspektiv. De resonerar även kring hur man kan skapa förutsättningar för fortsatt språkutveckling. I boken ingår en lättöverskådlig affisch som visar de olika utvecklingsstegen. Den är tänkt att vara till hjälp både för lärarens analys direkt i talsituationen och för elevens förståelse av den egna språkutvecklingen. I denna andra upplaga av boken ger författarna exempelanalyser på autentiska texter och beskriver metoder för att få fram de språkliga strukturer i elevens språkproduktion som behövs för analysen. De ger också förslag på hur man kan arbeta med eleven efter bedömningen som gjorts utifrån modellen. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare inom alla skolformer som behöver ett analysverktyg för andraspråksutveckling.
ISBN:
9789144137599Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2021Artikelnummer:
33603-02Upplaga:
AndraSidantal:
160Förläggare Lärarutbildning och skolutveckling Språk
046-31 22 30 maria.mornsjo@studentlitteratur.seFörlagskoordinator Lärarutbildning och skolutveckling
046-31 22 57 lisbeth.linder@studentlitteratur.seFör att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer