Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att motverka näthat

En handbok för elevers delaktighet i värdegrundsarbete
Skickas följande arbetsdag

Vad gör barn och unga på nätet och vad är de med om på sociala medier? Vuxenvärlden har ofta svårt att hålla jämna steg med den digitala utvecklingen och för skolans del skapar detta svårigheter i arbetet med värdegrund och mot kränkningar. Denna bok visar hur elever kan engageras i skolans utvecklingsprocesser och erbjuder en metod för att arbeta förebyggande mot kränkningar på nätet. Metoden går under namnet IT-supportelever och bygger på författarnas väl beprövade erfarenheter. Läsaren ge...

Vad gör barn och unga på nätet och vad är de med om på sociala medier? Vuxenvärlden har ofta svårt att hålla jämna steg med den digitala utvecklingen och för skolans del skapar detta svårigheter i arbetet med värdegrund och mot kränkningar. Denna bok visar hur elever kan engageras i skolans utvecklingsprocesser och erbjuder en metod för att arbeta förebyggande mot kränkningar på nätet. Metoden går under namnet IT-supportelever och bygger på författarnas väl beprövade erfarenheter. Läsaren ges här en helhetsbild av utvecklingsarbetet: från uppstart till implementering, och därefter processen av att driva värdegrundsarbetet med en tydlig progression. Boken innehåller även övningar, förslag på enkäter samt exempel på hur ett värdegrundsarbete kan se ut under ett år. Att motverka näthat vänder sig till verksamma pedagoger, elevhälsoteam, skolbibliotekarier och rektorer/skolledare. Boken visar på vikten av att nyttja elevers kunskaper och erfarenheter och den vill framhålla att det aldrig är för sent att påbörja ett förebyggande värdegrundsarbete.

1 Inledning 9

Utmaningar i arbetet att förebygga kränkningar 10

Bokens bidrag 11

Om IT-supportelever  12

 

2 Skolans värdegrundsarbete 13

Värdegrundsarbetets förändrade förutsättningar  14

Viktiga aktörer och ansvar i värdegrundsarbetet 17

Rektor 17

Pedagoger 20

Elevhälsan  22

Skolbibliotekarier 27

Vårdnadshavare 29

Att kartlägga och förstå nuläget 31

Elevenkät 31

Elevintervjuer 34

Enkät för vårdnadshavare 36

Enkät för pedagoger 37

 

3 IT-supportelever – elevdelaktighet ivärdegrundsarbete 39

Hur idén med IT-supportelever föddes 39

Inramning av uppdraget 43

IT-supportelever – att komma i gång med arbetet 44

Arbetet inleds 47

Mötesstruktur 48

Att utbilda IT-supportelever 50

Övningar för att lära känna varandra 50

Retorikövningar 52

Halvdagar – netikett, teknik och program  54

Kontinuerligt lärande på IT-supportmöten  57

Externa utbildare och besökare 57

Digitala resurser 58

Avslutning och utvärdering 59

Arbetet med årshjul  60

 

4 Värdegrundsarbete iklassrummet  65

Planering, genomförande och utvärdering 66

Exempel på lektionsupplägg  67

Diskussion kring appar och spel 68

Att prata netikett 69

Nätpratskort och olika samtalsformer 73

Epa-diskussioner (enskilt/par/alla) 75

Ape-diskussioner (alla/par/enskilt) 75

Diskutera i helgrupp  76

Diskutera i mindre grupper 76

Parpromenad 76

Rondellen 76

Nätprats-stopp 77

Veckans nätpratsfråga 77

Talkort  77

Framtagande av egna frågeställningar till nätpratskort 78

 

5 Värdeskapande lärande 79

Att sprida budskap kring värdegrund  80

Kalendrar 81

Film  83

Podd 84

Radioteater 87

Enklare uppdrag och övningar 87

Kampanjtävling 88

Mot en snällare värld på internet 89

Samtal och skapande av emojier 90

Sprid dagens emoji 91

Vad är vänskap? 92

Mottagare utanför skolan 92

 

6 Delaktiga elever 97

Delaktighet – varför och hur? 98

Hur IT-supportelevsmetoden främjar delaktighet 99

Att stödja och återkoppla till IT-supportelever  101

När problem uppstår i arbetet 104

Att dokumentera arbetet  106

Att fånga upp reaktioner 106

 

7 Avslutande ord 109

Vanliga problem och utmaningar i värdegrundsarbete 109

Resultat av arbetet – nu och på sikt 111

Till dig som läsare 112

Bilaga 1 Exempel på nätenkät 115

Bilaga 2 Ord och begrepp 123

Netikett – vett och etikett på nätet 123

Mobbning 123

Kränkning 123

Diskriminering 124

Näthat 124

Gromning 124

Sexuella trakasserier 124

Planen mot kränkande behandling 125

EHT 125

IKT 125

MIK 125

Sociala medier 125

Chatt 126

Blogg 126

App 126

Likes 126

Litteraturlista 127

Tack 129

Information

Författare:
Carin Thörnqvist Pelle Wijkström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144145105
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43857-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
136

Författare

Carin Thörnqvist

Carin Thörnqvist arbetar som Stormentor på Hagaskolan i Vallentuna. Hon är utbildad svensk- och idrottslärare, och har även en bakgrund som förstel...

Pelle Wijkström

Pelle Wijkström, idrottslärare och lärarassistent på Hagaskolan i Vallentuna. Rådgivare till Prinsparets stiftelse. Driver tillsammans med Carin Th...

 ;