Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Etnisk maktordning i skola och samhälle

Skickas följande arbetsdag

I alla samhällen skapas hierarkier där människor lever under skilda villkor. När vissa grupper får mycket makt, leder det till andra gruppers underordning. I den här boken beskrivs hur en etnisk maktordning skapas och upprätthålls i skola och samhälle, men också vilka möjligheter som finns för att inom förskola och skola arbeta för ett interkulturellt förhållningssätt. Kanske kan du som läsare få en fördjupad syn på den etniska maktordningen. Att få syn på är att få kunskap, och kunskap ger r...

I alla samhällen skapas hierarkier där människor lever under skilda villkor. När vissa grupper får mycket makt, leder det till andra gruppers underordning. I den här boken beskrivs hur en etnisk maktordning skapas och upprätthålls i skola och samhälle, men också vilka möjligheter som finns för att inom förskola och skola arbeta för ett interkulturellt förhållningssätt. Kanske kan du som läsare få en fördjupad syn på den etniska maktordningen. Att få syn på är att få kunskap, och kunskap ger redskap för att förändra. Och det krävs förändringar i samhället och skolan om värdegrundsbegreppet ska kunna omfatta alla oavsett etnicitet. Skolan är en central arena för möten mellan barn, ungdomar, föräldrar, lärare och övrig skolpersonal. Förskolan och skolan är, tillsammans med hemmen, den viktigaste normgivande arenan i socialiseringen av barn och ungdomar. I förskolan och skolan finns förutsättningar för ett demokratiskt interkulturellt samhälle – ett samhälle där människor möts på samma villkor. I denna andra upplaga av Etnisk maktordning i skola och samhälle har texten uppdaterats med senaste ändringar i lagar och styr­dokument och med aktuell forskning. Etnisk maktordning i skola och samhälle vänder sig till blivande och verksamma lärare, socionomer samt studenter och verksamma inom området socialt arbete. Den kan också läsas som kompetensutveckling av övrig skolpersonal, skolpolitiker och andra med ansvar för offentlig verksamhet som vänder sig till barn och ungdomar.

    • 7
      Inledning
  • Del I Den etniska maktordningens mekanismer
      • 1
        13
        Makt och sociala konstruktioner
        • 15
          The West and the Rest
        • 16
          Makt över sanningen
        • 18
          Mentala representationer
        • 19
          Bortom orden
        • 20
          Hierarkisk legitimering av myter
        • 22
          Herre på täppan – intersektionalitet
      • 2
        29
        Andrafiering
        • 30
          Rätten att definiera sig själv
        • 31
          Konstruktionens utgångspunkter
        • 32
          Etnocentrism
        • 33
          Stereotyper
        • 35
          Medias makt
        • 36
          Exotiska och okunniga
        • 36
          Exotisering
        • 38
          Nedvärdering
        • 39
          Misstänksamhet
        • 40
          Gränsdragningar och gränsmarkörer
      • 3
        43
        Utanförskapets ideologiska bas och konsekvenser
        • 45
          Rasism
        • 47
          Kulturrasism
        • 48
          Afrofobi
        • 50
          Antiromska
        • 51
          Religionsrasism
        • 52
          Islamofobi
        • 54
          Antisemitism
        • 54
          Vardagsrasism
        • 57
          Diskriminering
        • 59
          Diskriminering inom arbetslivet
        • 63
          Segregerat boende
      • 4
        67
        Institutioner – strukturella konstruktioner
        • 67
          Två kulturer
        • 68
          Den öppna kulturen
        • 70
          Den slutna kulturen
        • 72
          Öppna skolkulturen!
  • Del II Monokulturell utbildning
      • 5
        75
        ”Dom andra eleverna”
        • 76
          Begrepp som styr
        • 78
          Maktordning
        • 79
          Den monokulturella normen
        • 80
          Exotiserande läromedel
        • 82
          Färgblindhet
        • 84
          Diskriminering i skolan
        • 89
          Mot utvecklad kunskap
      • 6
        91
        Makt över språket
        • 91
          Kampen om förstaspråket
        • 94
          Förtryckande signaler
        • 96
          Två språk eller bara ett?
        • 97
          Andraspråk – undantaget från normen
        • 97
          Att förstå talet i klassrummet
        • 98
          Monokulturella styrdokument
        • 101
          En heterogen undervisningsgrupp men samma krav
        • 103
          Blame the victim
        • 104
          Lärare
        • 105
          Det handlar om makt
      • 7
        107
        Den tredubbla omskolningen
        • 110
          Att lära språk i isoleringscell
        • 111
          Som okunniga elever
  • Del III Interkulturell utbildning
      • 8
        115
        Skola för allas lika värde
        • 118
          Erkännandets pedagogik
        • 119
          En interkulturell lärmiljö
        • 120
          Interkulturellt medveten personal
        • 122
          Förväntningar och stödstrukturer
        • 123
          Samarbete med föräldrar
        • 125
          Alla olika
        • 126
          Modersmålet kommer först
        • 128
          En språklig frizon
        • 130
          Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
      • 9
        135
        Leva värdegrunden
        • 138
          Lärare mot rasism
        • 140
          Planera värdegrunden
        • 142
          Plan på aktiva åtgärder
        • 145
          Bearbeta värdegrunden
        • 146
          Värdegrunden på schemat
        • 150
          Inlevelseövningar
        • 151
          Undervisning om rasism
        • 153
          När värdegrunden hotas
        • 153
          Skolans skyldigheter och rättigheter
        • 154
          Nollkollrektorn
        • 155
          Yttrandefrihet eller kränkning
        • 159
          Aktiva åtgärder
        • 159
          Modeller för arbete mot kränkande behandling
        • 161
          Symboler, kläder och musik
      • 10
        165
        Viktiga vuxna
    • 169
      Referenser
    • 175
      Person- och sakregister

Boken är en viktig kunskapskälla och kan tjäna som förändringsmotor i kampen för ett mer jämlikt samhälle. Utmärkt som kurslitteratur för högre utbildning.

Information

Författare:
Elisabeth Elmeroth
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121543
Utgivningsår:
2008
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
32938-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
182

Författare

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

 ;