
Kunskapsintegration

Kunskapsintegration
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord till andra upplagan 11
1 Kollektiv intelligens – allt viktigare men också allt svårare 17
Ökad komplexitet ger ökat behov av kollektiv intelligens 18
Kollektiv intelligens uppstår i mikrosystem 21
Kollektiv intelligens för både individens välmående och organisationens effektivitet 26
Bokens syfte och struktur 31
Kapitlets huvudteser 34
2 Organisationen – en mängd flyktiga mikrosystem 37
Organisationer blir till i mikrosystem 40
Graden av kollektiv intelligens varierar betydligt 44
Variationer i mikrosystem 44
Kommunikation – en central process för kunskapsintegration 46
Mikrosystemens dubbla processer – uppgift och relation 48
Hinder för kunskapsintegration 51
Mikrosystemet – ett ingenmansland 58
Kapitlets huvudteser 60
3 Kollektiv intelligens – en illustration 61
Ett företag i kris 62
En ny strategi och struktur 62
En ledningsgrupp som inte fungerar 63
Att öka ledningsgruppens intelligens 64
En mer intelligent organisation 66
Slutsatser 71
Kapitlets huvudteser 71
4 Kollektiv intelligens i organisationer 73
Intelligens – kognitiv förmåga omsatt i handling 73
Kollektiv intelligens – gemensam reflektion och koordinerat handlande 76
Att organisera för kollektiv intelligens – möjligheter och utmaningar 83
Organisationens koordinerande roll 85
Strukturernas begränsningar 87
Att balansera central styrning och lokal intelligens 95
Två-nivå-organisationen 98
Organisatorisk uppmärksamhet och uppmärksam organisering 101
Kapitlets huvudteser 103
5 Kunskap och handling 105
Kunskap som objekt(iv) 105
Kunskap som tolkning 107
Kunskap är social 109
Kunskap är kunnande i mångtydiga situationer 111
Problemformulering och problemlösning 112
Kunnande i handling 116
Kapitlets huvudteser 117
6 Olika former av kunskapsintegration 119
Kunskapsintegration som lärande 119
Psykologiska begränsningar för lärande 120
Fysiologiska begränsningar för lärande 126
Kunskapsintegration som kollektivt handlande 129
Kunskapsintegration mekanism 1: lärande 131
Kunskapsintegration mekanism 2: kollektiv handling 132
Kapitlets huvudteser 134
7 Exempel på mer och mindre kollektivt intelligenta mikrosystem 135
Intelligenta mikrosystem 135
En uppgift med hög komplexitet 136
Nedtonade auktoriteter och gemensamt ansvarstagande 137
Överlappande roller och komplexa samtal 139
Personliga initiativ och ansvarstagande 141
En stark uppgifts- och gruppkänsla 143
Mindre intelligenta mikrosystem 144
Olika problemformuleringar och andras fel 144
Undvikande av eget ansvar 148
Aktiva avgränsningar, snävt definierade roller och begränsat ansvar 150
Kollektiv intelligens i praktiken 153
Förståelsen av uppgiften, situationen och det egna ansvaret 153
Samarbetsklimatet och det egna ansvaret 156
Kapitlets huvudteser 158
8 Kunskap, lärande och socialt klimat 161
Kunskapens sociala ”påhäng” 162
Sociala handlingsteorier 164
Sociala handlingsteorier utgår ifrån förutfattade meningar 168
Defensiva beteenden hindrar lyssnande 171
Problemlösningar i stället för problemformulering 172
Onda cirklar 177
Gruppers utveckling och det sociala klimatet 179
Kapitlets huvudteser 183
9 Representation och diskretionärt beteende 185
Mikrosystemets kollektiva förstånd 186
Betydelsen av en gemensam och komplex representation 190
Representationen byggs upp av diskretionärt beteende 196
Representationen och inflytande 198
Swift trust – rollbaserat förtroende 200
Kapitlets huvudteser 203
10 Fyra förmågor i kollektiv intelligens 205
Reflektionsförmåga 208
Relationsförmåga 212
Representationsförmåga 216
Integrationsförmåga 219
Ett dynamiskt fenomen 222
Kapitlets huvudteser 223
11 Kollektiv intelligens som ett lagspel 225
Ledarskap och kollektiv intelligens 226
Ett lagspelsparadigm 231
Den kollektiva formeln 236
Lagspelsparadigmets principer för utveckling 241
Träning 241
Handlingsbaserat lärande (action based learning) 243
Individuell samarbetsskicklighet 244
Stegvis utveckling 245
Kapitlets huvudteser 247
12 En träningsfilosofi för kollektiv intelligens 249
Att träna grupper i kollektiv intelligens – varför och hur? 249
Mikrosystemens träningsarena – team debriefs 252
Reflektionsverktyg 255
Representationsverktyg 258
Relationsverktyg 260
Integrationsverktyg 264
Team debriefs för att utveckla organisationen – time out 270
Team debriefs för individens välmående – KASAM 274
IT som stöd för kollektiv intelligens i mikrosystem 275
Hur inför man en träningsfilosofi? 277
Kapitlets huvudteser 282
13 Human Resource Management för kollektiv intelligens 285
Nyckelaktiviteterna i HRM 286
HR som symbol för en organisationsidentitet 291
Rekrytering 294
Kompetensutveckling 297
Performance management 300
Belöning 305
Karriär och befordran 306
En hållbar organisation? 311
Kapitlets huvudteser 313
Referenser 317
Philip Runsten och Andreas Werr har i den andra omarbetade upplagan av Kunskapsintegration lagt till två kapitel som förstärker deras teori om vikten av kollektiv intelligens i organisationer. […] Innehållet är detaljerat och väl underbyggt med både egen och andras forskning som det refereras noggrant till. De nya kapitlen gör att Kunskapsintegration blir mer lättillgänglig för studenter och juniora ledare. […] Andra upplagan av Kunskapsintegration känns som ett välkommet tillskott för alla som vill utveckla interna organisatoriska samarbeten.
Information
- Författare:
- Philip Runsten Andreas Werr
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144131191
- Utgivningsår:
- 2016
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 37333-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 326
Information
- Författare:
- Philip Runsten Andreas Werr
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181905
- Utgivningsår:
- 2016
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 37333-SB02
- Upplaga:
- Andra