Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Samtalsverktyg för effektiv professionell kommunikation

Skickas följande arbetsdag

Samtalsverktyg för effektiv professionell kommunikation

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vill du förbättra din förmåga att genomföra effektiva samtal; samtal som skapar goda relationer, ökar samarbete och medverkan i åtgärder? Den här boken hjälper dig att använda ”hjärtats språk” – empati – som i forskning visat sig vara en nyckel till fungerande samtal. Samtalsverktyg för effektiv professionell kommunikation sammanfattar forskning om effektiva sätt att samtala med empati. Kunskapsöversikten mynnar ut i ett antal verktyg för professionell kommunikation: empatisk närvaro, empat...

Vill du förbättra din förmåga att genomföra effektiva samtal; samtal som skapar goda relationer, ökar samarbete och medverkan i åtgärder? Den här boken hjälper dig att använda ”hjärtats språk” – empati – som i forskning visat sig vara en nyckel till fungerande samtal. Samtalsverktyg för effektiv professionell kommunikation sammanfattar forskning om effektiva sätt att samtala med empati. Kunskapsöversikten mynnar ut i ett antal verktyg för professionell kommunikation: empatisk närvaro, empatiskt lyssnande, empatiska frågor och empati och jag-budskap. För varje verktyg får du metoder, förklaringar och exempel så att du snabbt lär dig använda verktygen i din vardag. Boken innehåller även ett 21-dagarsprogram som stöd för dig som vill förändra och systematiskt träna dina samtalsfärdigheter. Boken vänder sig till yrkesverksamma och studenter inom skola, vård, omsorg, socialt arbete, vägledning och ledarskap. Den ger en ovärderlig inblick i den kunskap som finns när det gäller att samtala på ett effektivt sätt.

En kort introduktion 7

Översikt över bokens delar – samtalsverktygen  9

 1. Empatisk närvaro – bygga goda relationer  13

Vad är empatisk närvaro som skapar goda samtal? 13

Referenser 23

 2. Vända ett negativt samtal till ett positivt – SOL-metoden  25

Hur fungerar empati?   25

De tre delarna i empati   26

Kan du vända negativa samtal till samarbete?  34

SOL-metoden 34

Referenser 40

 3. Empatiskt lyssnande som skapar kontakt och samarbete   43

Vad är aktivt lyssnande?   43

Vad blir bättre när du lyssnar aktivt?  44

Vad gör du när du lyssnar aktivt?  46

Aktivt lyssnande och full uppmärksamhet för att få människor att vilja berätta   47

Aktivt lyssnande och återberättande – stämma av förståelse  49

Lyssna aktivt på ett stödjande sätt – vändningen 52

Referenser 54

 4. Empatiskt lyssnande vid konflikter  55

Vad är empatiskt lyssnande vid konflikter?  55

Vad blir bättre när du lyssnar empatiskt vid konflikter?  56

Samtalshavet – olika djup i ditt lyssnande   59

Lyssna – faktanivå för att förstå bättre  59

Lyssna – känslonivån när någon är upprörd eller ledsen  62

Lyssna till meningsnivån, vad man behöver eller vill vid konflikter 67

Referenser  73

 5. Empatiska frågor för samarbete  75

Vad är empatiska frågor?  75

Vad blir bättre när du använder frågor?  76

Kraftfulla frågor – du kan hantera motstånd  85

Exempel på att hantera motstånd – kraftfulla frågor 87

Referenser 89

 6. Frågor – hjälpa andra att själva hantera sina svårigheter   91

Vilka frågor får andra att själva hantera sina problem?  91

Vad blir bättre när du använder frågor vid problemlösning?  94

Håll strukturen – styr samtalet med frågor 95

Referenser 100

 7. Empati och jag-budskap i känsliga situationer  101

Jag-budskap – det känns bra i hjärtat när du är ärlig och respektfull 101

Referenser 115

 8. Empati och jag-budskap – svårare samtal  117

Vad är jag-budskap vid svårare samtal?  117

Vad blir bättre när du använder jag-budskap vid konflikter?  118

Jag-budskap när du är upprörd   119

Jag-budskap vid motsättningar – söka samarbete  121

Jag-budskap vid svåra besked  123

Jag-budskap när du får kritik   125

Jag-budskap när du säger nej 127

Referenser 130

 9. Utveckla din förmåga till empati – 21-dagarsutmaningen 131

Kan du bli bättre på att samtala genom att öva?   131

Öva på samtalsverktyg och empati – 21-dagarsutmaningen  133

Hur övningarna fungerar 134

Referenser 152

Bilaga: Instruktioner för Interpersonal Reactivity Index, IRI 155

Information

Författare:
Hilmar Thór Hilmarsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185675
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47505-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
157

Författare

Hilmar Thór Hilmarsson

Hilmar Thór Hilmarsson är psykolog och psykoterapeut. Han skriver böcker om samtal, bemötande och ledarskap. De har alla sin grund i forskning om v...

 ;

Vill du förbättra din förmåga att genomföra effektiva samtal; samtal som skapar goda relationer, ökar samarbete och medverkan i åtgärder? Den här boken hjälper dig att använda ”hjärtats språk” – empati – som i forskning visat sig vara en nyckel till fungerande samtal. Samtalsverktyg för effektiv professionell kommunikation sammanfattar forskning om effektiva sätt att samtala med empati. Kunskapsöversikten mynnar ut i ett antal verktyg för professionell kommunikation: empatisk närvaro, empat...

Vill du förbättra din förmåga att genomföra effektiva samtal; samtal som skapar goda relationer, ökar samarbete och medverkan i åtgärder? Den här boken hjälper dig att använda ”hjärtats språk” – empati – som i forskning visat sig vara en nyckel till fungerande samtal. Samtalsverktyg för effektiv professionell kommunikation sammanfattar forskning om effektiva sätt att samtala med empati. Kunskapsöversikten mynnar ut i ett antal verktyg för professionell kommunikation: empatisk närvaro, empatiskt lyssnande, empatiska frågor och empati och jag-budskap. För varje verktyg får du metoder, förklaringar och exempel så att du snabbt lär dig använda verktygen i din vardag. Boken innehåller även ett 21-dagarsprogram som stöd för dig som vill förändra och systematiskt träna dina samtalsfärdigheter. Boken vänder sig till yrkesverksamma och studenter inom skola, vård, omsorg, socialt arbete, vägledning och ledarskap. Den ger en ovärderlig inblick i den kunskap som finns när det gäller att samtala på ett effektivt sätt.

Information

Författare:
Hilmar Thór Hilmarsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194929
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47505-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hilmar Thór Hilmarsson

Hilmar Thór Hilmarsson är psykolog och psykoterapeut. Han skriver böcker om samtal, bemötande och ledarskap. De har alla sin grund i forskning om v...

 ;