Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språkfrämjande arbete i förskolan

Med läroplanen som grund
Skickas följande arbetsdag

På förskolor runt om i Sverige har det språkutvecklande arbetet fått högsta prioritet. Viljan att göra verklig skillnad för barns språkliga uppväxt är stor och insatserna för att nå dit är många. Men hur gör man för att verkligen säkerställa kvaliteten på sitt språkfrämjande arbete? Vilka steg behöver man ta för att nå fram till arbetssätt som fungerar över tid? Och hur får man med alla på tåget? Författarna tar avstamp i förskolans läroplan och beskriver vad som ingår i språkuppdraget i utb...

På förskolor runt om i Sverige har det språkutvecklande arbetet fått högsta prioritet. Viljan att göra verklig skillnad för barns språkliga uppväxt är stor och insatserna för att nå dit är många. Men hur gör man för att verkligen säkerställa kvaliteten på sitt språkfrämjande arbete? Vilka steg behöver man ta för att nå fram till arbetssätt som fungerar över tid? Och hur får man med alla på tåget? Författarna tar avstamp i förskolans läroplan och beskriver vad som ingår i språkuppdraget i utbildningen generellt och undervisningen specifikt. I tydliga resonemang förklarar de vad som är viktigt att tänka på i förändringsprocesserna och det praktiska språkarbetet med barngruppen. En omfattande del av boken beskriver olika språkfrämjande arbetssätt som ger effekt på barns språkliga förmågor och aktiva språkande. Reflektionsfrågor ingår liksom arbetsblad som ger konkret vägledning i språkarbetets planering och genomförande. Språkfrämjande arbete i förskolan riktar sig främst till personaloch rektorer verksamma i förskolan.

Författarpresentationer  11

Inledning 13

Främjande, förebyggande och åtgärdande 15

Varför förändra? 16

Bokens upplägg 17

Rektors roll i att leda det språkfrämjande arbetet 18

Stötta, efterfråga och visa förväntan 18

Kunskap om kommunikation och språk 20

Del I

Varför ska vi arbeta språk­främjande? 21

1 . Förskolans uppdrag 23

Samverkan mellan förskola och hem 24

Språkuppdraget 25

Språkets roll för lärande 26

2 . Samhällsutmaningar att förhålla sig till 29

Socioekonomins betydelse för språkutvecklingen 30

Socioekonomi och dubbel utsatthet 31

Socioekonomi och toxisk stress 31

Förskolans kompensatoriska uppdrag 33

Kvalitet i förskolan 33

Kompetens och personalsammansättning 34

Många språk i förskolan 36

Vikten av att ha tillgång till alla sina språk 38

Interkulturalitet som norm 38

Trygghet och resultat för livet 40

Språket ur ett livsperspektiv 40

Tidiga insatser 41

Samlingar och språkberikade miljöer 42

Del II

Att utveckla språk­främjande arbetssätt – att arbeta över tid 45

3.  Förändringsarbete – varför är det så svårt? 47

Att identifiera problemet 47

Några exempel från vår verklighet 48

Tillbaka till syftet 50

Problemet illustrerat som ett träd – vad är roten och vad är kronan? 50

Förutsättningar, motivation och hinder 54

Motivationens betydelse 57

Ska vi verkligen göra detta? 58

Kompetenstrappan 58

4 . Att skapa vanor 63

Ändra riktning 63

Lagom stora bitar åt gången 65

Beteenden först – börja med att göra 66

Vikten av feedback 68

Lyft varandra – ge feedback 71

Tips för att komma i gång med arbetet med feedback 72

5 . Målarbete i förskolan 75

Att arbeta utifrån mål – hur och varför? 75

Läroplanen – mål och riktlinjer 76

Vad är ett bra mål? 78

Mikrovanor och SMARTa mål 78

SMARTa mål, vad innebär det? 80

Några exempel på SMARTa mål 81

Gemensamma eller enskilda SMART-mål? 84

Kritik mot SMARTa mål 85

Mer stöd i arbetet med mål 88

Hitta någon som håller dig ansvarig 89

Öka motivationen – leta spår och kvitton 89

Checklistor och krysscheman 90

Del III

Språk och språkande 91

6 . Vad vi pratar om när vi pratar om språk 93

Språket som system 93

Synen på språk 96

Språkets olika funktioner 99

Språket som socialt kitt 100

Hur lär man sig språk? 100

Omgivningens betydelse 102

Explicit och implicit lärande 103

Olika språkliga uppväxter 104

Kommunikation, en förspråklig förmåga 105

Turtagning 107

7.  Vidden av språktillägnande 109

Pragmatik 109

Att ta någons perspektiv 110

Att dela uppmärksamhet med någon 110

Varför är pragmatisk förmåga viktig? 112

Semantik 113

Vardagsspråk och kunskapsspråk 113

Semantiska nätverk 115

Varför är semantisk förmåga viktig? 118

Grammatik 121

Ordförrådsspurten en språngbräda 121

Varför är grammatisk förmåga viktig? 121

Fonologi 122

Metaspråklig förmåga 122

Varför är fonologisk förmåga viktig? 124

Litteracitet 125

Skriftspråk och symboler 125

Varför är förmåga till litteracitet viktig? 126

Flerspråkighet 127

Flerspråkig språkutveckling 128

Myter om flerspråkighet 130

Varför är barnets flerspråkighet viktig? 132

Del IV

Språk­främjande arbete i praktiken 135

8 . Språkfrämjande förhållningssätt 137

Responsivitet och responsiv kommunikationsstil 138

Serve and return 139

Att uggla 143

Miljömodifierande strategier 143

Samverkan med hemmet 146

Språkfrämjande strategier 147

Att befinna sig fysiskt på barnens nivå 147

Aktivt lyssnande 147

Attkommentera ochsätta ord på det barnen gör 148

Att berätta och kommentera saker i leken 149

Att introduceranya ord i aktiviteten 150

Att förklara ord (om det behövs) 150

Hur vi pratar om barns språkliga förmåga 151

Hur vi pratar med barn 152

Frågor som ett verktyg i det språkfrämjande arbetet 153

Kontrollfrågor 155

Öppna frågor 155

Alternativ till frågor 156

Samverkan med hemmet 156

Språk- och rutinförståelse 157

Ordet inte 158

9.  Systematiskt ordförrådsarbete 161

Varför ska ordförrådsarbetet vara systematiskt? 161

Att skapa ordlistor 163

Ordlista utifrån aktuellt tema 163

Explicit och implicit arbete med ordförråd utifrån en bilderbok 170

Använd ny teknik i arbetet 173

Samverkan med hemmet 174

10.  AKK för att berika den kommunikativa miljön 175

Bilder som stöd i det språkfrämjande arbetet 176

AKK i praktiken 179

Kommunikationskartor som utgångspunkt 180

Kommunikationskarta i lek 181

Vilka bilder ska man använda? 181

Bildstöd i syfte att stärka samverkan med hemmet 182

11 . TAKK för att förtydliga och stötta kommunikationen 185

En bro för förståelse och delaktighet 186

TAKK i en språkfrämjande miljö 187

TAKK i praktiken 188

Hur ska jag teckna? 189

Vad ska jag teckna? 189

Att lära sig TAKK 190

Vad är syftet? 191

TAKK som medveten rutin över hela dagen 191

Att utveckla arbetet med TAKK 192

Ett exempel från förskolan Utforskaren 196

Vanliga frågor 198

Arbetsblad – vad säger jag i leken? 200

Oftaanvända ord 201

Tips på appar 202

12.  Uttal203

Förskolans roll och ansvar 204

Det främjande perspektivet – fokus på att stödja utveckling 206

Det kompenserande perspektivet – fokus på delaktighet 206

Demokratiperspektivet – att få göra sin röst hörd 207

Munmotorik och uttal 210

13 . Fonologisk och fonemisk medvetenhet 213

Språklig medvetenhet 213

Höra före göra 214

Fokus på lärandet – inte på testande 215

Fonologisk medvetenhet 216

Fonemisk medvetenhet 221

Men bokstäverna då? 223

14.  Flerspråkighetsarbete 225

Utmaningar med flerspråkighetsarbete 225

Interkulturellt förhållningssätt 227

Utmaningar i monospråkiga områden 227

Utmaningar i mångspråkiga områden 228

Att arbeta med flerspråkighet i praktiken 229

Stötta modersmål 229

Vikten av systematik i en mångspråkig kontext 234

Språkkontrakt 236

Hur bemöta barn som använder engelska på förskolan? 237

Stötta svenskan 238

15.  Litteracitet 241

Litteracitet i praktiken 242

Litteracitet och tillgängliga lärmiljöer 242

Fysisk lärmiljö 242

Social miljö 245

Pedagogisk miljö 246

Samverkan med hemmet 252

Böcker som verktyg i ordförrådsarbetet 253

Strategier för att öka exponering av ord vid läsning 254

Ordlista baserad på semantiskt nätverk utifrån bok 256

Samverkan med hemmet 257

Skriftspråk och symboler 258

Alfabetet 259

16 . Filmning som metod 261

Att få syn på sig själv 261

Tillvägagångssätt 1 263

Tillvägagångssätt 2 268

Positiv feedback 269

Del V

Implemen­tering – Vad händer sedan? 271

17 . Från språksatsning till vardag 273

Börja med hatthyllorna 274

Strukturer för implementering 275

Innovationsarbete, förändringsarbete eller utvecklingsarbete? 275

Vad gör jag i morgon? Och nästa vecka? 278

Systematiskt kvalitetsarbete 278

Lägg tid på planering 281

Mål och utvärdering 281

Medskapare, mellanledare och processledare 284

Agilt eller målstyrt 285

Vetenskap och beprövad erfarenhet 286

Till sist 289

Referenser 291

Register 301

 

Information

Författare:
Matilda Gniste Lina Öinert
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167756
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46271-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Matilda Gniste

Matilda Gniste är legitimerad logoped och har arbetat med kommunikations- och språkutveckling hos barn i över tio år. Hon söker ständigt efter förb...

Lina Öinert

Lina Öinert är legitimerad logoped och har arbetat med barns kommunikations- och språkutveckling i närmare tjugo år. Utöver det har hon flerårig er...

 ;