
Språkfrämjande arbete i förskolan
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt tryckt provexemplar av den här produkten.
Ett tryckt provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentationer 11
Inledning 13
Främjande, förebyggande och åtgärdande 15
Varför förändra? 16
Bokens upplägg 17
Rektors roll i att leda det språkfrämjande arbetet 18
Stötta, efterfråga och visa förväntan 18
Kunskap om kommunikation och språk 20
Del I
Varför ska vi arbeta språkfrämjande? 21
1 . Förskolans uppdrag 23
Samverkan mellan förskola och hem 24
Språkuppdraget 25
Språkets roll för lärande 26
2 . Samhällsutmaningar att förhålla sig till 29
Socioekonomins betydelse för språkutvecklingen 30
Socioekonomi och dubbel utsatthet 31
Socioekonomi och toxisk stress 31
Förskolans kompensatoriska uppdrag 33
Kvalitet i förskolan 33
Kompetens och personalsammansättning 34
Många språk i förskolan 36
Vikten av att ha tillgång till alla sina språk 38
Interkulturalitet som norm 38
Trygghet och resultat för livet 40
Språket ur ett livsperspektiv 40
Tidiga insatser 41
Samlingar och språkberikade miljöer 42
Del II
Att utveckla språkfrämjande arbetssätt – att arbeta över tid 45
3. Förändringsarbete – varför är det så svårt? 47
Att identifiera problemet 47
Några exempel från vår verklighet 48
Tillbaka till syftet 50
Problemet illustrerat som ett träd – vad är roten och vad är kronan? 50
Förutsättningar, motivation och hinder 54
Motivationens betydelse 57
Ska vi verkligen göra detta? 58
Kompetenstrappan 58
4 . Att skapa vanor 63
Ändra riktning 63
Lagom stora bitar åt gången 65
Beteenden först – börja med att göra 66
Vikten av feedback 68
Lyft varandra – ge feedback 71
Tips för att komma i gång med arbetet med feedback 72
5 . Målarbete i förskolan 75
Att arbeta utifrån mål – hur och varför? 75
Läroplanen – mål och riktlinjer 76
Vad är ett bra mål? 78
Mikrovanor och SMARTa mål 78
SMARTa mål, vad innebär det? 80
Några exempel på SMARTa mål 81
Gemensamma eller enskilda SMART-mål? 84
Kritik mot SMARTa mål 85
Mer stöd i arbetet med mål 88
Hitta någon som håller dig ansvarig 89
Öka motivationen – leta spår och kvitton 89
Checklistor och krysscheman 90
Del III
Språk och språkande 91
6 . Vad vi pratar om när vi pratar om språk 93
Språket som system 93
Synen på språk 96
Språkets olika funktioner 99
Språket som socialt kitt 100
Hur lär man sig språk? 100
Omgivningens betydelse 102
Explicit och implicit lärande 103
Olika språkliga uppväxter 104
Kommunikation, en förspråklig förmåga 105
Turtagning 107
7. Vidden av språktillägnande 109
Pragmatik 109
Att ta någons perspektiv 110
Att dela uppmärksamhet med någon 110
Varför är pragmatisk förmåga viktig? 112
Semantik 113
Vardagsspråk och kunskapsspråk 113
Semantiska nätverk 115
Varför är semantisk förmåga viktig? 118
Grammatik 121
Ordförrådsspurten en språngbräda 121
Varför är grammatisk förmåga viktig? 121
Fonologi 122
Metaspråklig förmåga 122
Varför är fonologisk förmåga viktig? 124
Litteracitet 125
Skriftspråk och symboler 125
Varför är förmåga till litteracitet viktig? 126
Flerspråkighet 127
Flerspråkig språkutveckling 128
Myter om flerspråkighet 130
Varför är barnets flerspråkighet viktig? 132
Del IV
Språkfrämjande arbete i praktiken 135
8 . Språkfrämjande förhållningssätt 137
Responsivitet och responsiv kommunikationsstil 138
Serve and return 139
Att uggla 143
Miljömodifierande strategier 143
Samverkan med hemmet 146
Språkfrämjande strategier 147
Att befinna sig fysiskt på barnens nivå 147
Aktivt lyssnande 147
Att kommentera och sätta ord på det barnen gör 148
Att berätta och kommentera saker i leken 149
Att introducera nya ord i aktiviteten 150
Att förklara ord (om det behövs) 150
Hur vi pratar om barns språkliga förmåga 151
Hur vi pratar med barn 152
Frågor som ett verktyg i det språkfrämjande arbetet 153
Kontrollfrågor 155
Öppna frågor 155
Alternativ till frågor 156
Samverkan med hemmet 156
Språk- och rutinförståelse 157
Ordet inte 158
9. Systematiskt ordförrådsarbete 161
Varför ska ordförrådsarbetet vara systematiskt? 161
Att skapa ordlistor 163
Ordlista utifrån aktuellt tema 163
Explicit och implicit arbete med ordförråd utifrån en bilderbok 170
Använd ny teknik i arbetet 173
Samverkan med hemmet 174
10. AKK för att berika den kommunikativa miljön 175
Bilder som stöd i det språkfrämjande arbetet 176
AKK i praktiken 179
Kommunikationskartor som utgångspunkt 180
Kommunikationskarta i lek 181
Vilka bilder ska man använda? 181
Bildstöd i syfte att stärka samverkan med hemmet 182
11 . TAKK för att förtydliga och stötta kommunikationen 185
En bro för förståelse och delaktighet 186
TAKK i en språkfrämjande miljö 187
TAKK i praktiken 188
Hur ska jag teckna? 189
Vad ska jag teckna? 189
Att lära sig TAKK 190
Vad är syftet? 191
TAKK som medveten rutin över hela dagen 191
Att utveckla arbetet med TAKK 192
Ett exempel från förskolan Utforskaren 196
Vanliga frågor 198
Arbetsblad – vad säger jag i leken? 200
Oftaanvända ord 201
Tips på appar 202
12. Uttal 203
Förskolans roll och ansvar 204
Det främjande perspektivet – fokus på att stödja utveckling 206
Det kompenserande perspektivet – fokus på delaktighet 206
Demokratiperspektivet – att få göra sin röst hörd 207
Munmotorik och uttal 210
13 . Fonologisk och fonemisk medvetenhet 213
Språklig medvetenhet 213
Höra före göra 214
Fokus på lärandet – inte på testande 215
Fonologisk medvetenhet 216
Fonemisk medvetenhet 221
Men bokstäverna då? 223
14. Flerspråkighetsarbete 225
Utmaningar med flerspråkighetsarbete 225
Interkulturellt förhållningssätt 227
Utmaningar i monospråkiga områden 227
Utmaningar i mångspråkiga områden 228
Att arbeta med flerspråkighet i praktiken 229
Stötta modersmål 229
Vikten av systematik i en mångspråkig kontext 234
Språkkontrakt 236
Hur bemöta barn som använder engelska på förskolan? 237
Stötta svenskan 238
15. Litteracitet 241
Litteracitet i praktiken 242
Litteracitet och tillgängliga lärmiljöer 242
Fysisk lärmiljö 242
Social miljö 245
Pedagogisk miljö 246
Samverkan med hemmet 252
Böcker som verktyg i ordförrådsarbetet 253
Strategier för att öka exponering av ord vid läsning 254
Ordlista baserad på semantiskt nätverk utifrån bok 256
Samverkan med hemmet 257
Skriftspråk och symboler 258
Alfabetet 259
16 . Filmning som metod 261
Att få syn på sig själv 261
Tillvägagångssätt 1 263
Tillvägagångssätt 2 268
Positiv feedback 269
Del V
Implementering – Vad händer sedan? 271
17 . Från språksatsning till vardag 273
Börja med hatthyllorna 274
Strukturer för implementering 275
Innovationsarbete, förändringsarbete eller utvecklingsarbete? 275
Vad gör jag i morgon? Och nästa vecka? 278
Systematiskt kvalitetsarbete 278
Lägg tid på planering 281
Mål och utvärdering 281
Medskapare, mellanledare och processledare 284
Agilt eller målstyrt 285
Vetenskap och beprövad erfarenhet 286
Till sist 289
Referenser 291
Register 301
Information
- Författare:
- Matilda Gniste Lina Öinert
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144167756
- Utgivningsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 46271-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 304