Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utmanande beteende i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Barn utmanar oss på olika sätt genom sina handlingar, sina sätt att vara och reagera. Ofta riktar vi vår uppmärksamhet mot beteendet i stället för att reflektera över orsakerna till det och ställa oss frågan vad det är barnet indirekt kommunicerar till oss genom sina handlingar. Många gånger blir vi också mer åtgärds- och lösningsfokuserade i stället för att inrikta oss på barnets behov. Vi upplever gärna att vi ”har försökt allt”, när vi i själva verket lagt energi på sådant som inte har någ...

Barn utmanar oss på olika sätt genom sina handlingar, sina sätt att vara och reagera. Ofta riktar vi vår uppmärksamhet mot beteendet i stället för att reflektera över orsakerna till det och ställa oss frågan vad det är barnet indirekt kommunicerar till oss genom sina handlingar. Många gånger blir vi också mer åtgärds- och lösningsfokuserade i stället för att inrikta oss på barnets behov. Vi upplever gärna att vi ”har försökt allt”, när vi i själva verket lagt energi på sådant som inte har någon verkan. För att åtgärder ska bli meningsfulla måste de alltid kunna kopplas till barnets behov. Upplever sig barnet som sett? Hört? Förstått? Hjälpt? Barns beteenden har alltid en orsak. Den här boken hjälper dig att få syn på och förstå de bakomliggande orsakerna. Och att hela tiden komma ihåg att barn är så mycket mer än sina utmanande beteenden.

    • 7
      Författarpresentation
    • 9
      Förord
    • 11
      Översättarens kommentar
      • 1
        15
        Vilka är ”de  utmanande  barnen”?
      • 2
        25
        Hur förstår vi barns beteende och hur agerar vi?
        • 31
          Fostran
        • 32
          Danande
      • 3
        37
        Relationens betydelse
      • 4
        43
        Självbilden
      • 5
        55
        Påverkansfaktorer  och värderingar
        • 58
          Föräldrar
        • 62
          I förskolan
      • 6
        69
        Om att bli sedd
      • 7
        75
        Vad gör vi? Om  verkningsfulla  åtgärder
        • 76
          Att lugna ner Om den goda dialogen
      • 8
        87
        Om dialogen som samtalsform
      • 9
        95
        Vad betyder empati?
        • 95
          Om empati och sympati (medkänsla)
        • 97
          Det empatiska beteendet
      • 10
        103
        Om dialogen med barn
        • 104
          Nivå 1: Den rationella nivån
        • 106
          Nivå 2: Den emotionella nivån Känslo‑ och upplevelsenivån
        • 107
          Avslutning
    • 109
      Litteratur

Boken varvas med författarens kunskap, tankar och exempel från verkligheten, där pedagoger och barn beskriver hur de har tänkt i olika situationer. Och det är såklart lättare att ta till sig bokens innehåll när man själv jobbar i samma sorts verksamhet och känner igen sig.

Information

Författare:
Emilie Kinge
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111933
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39188-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
110

Författare

Emilie Kinge

Emilie Kinge är utbildad förskollärare med magisterexamen i specialpedagogik vid Oslo universitet. Hon arbetar nu inom PP-tjänsten (en kommunal ped...

 ;