Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Projekt- och temaarbete i förskolan

- tankar, tips, idéer
Skickas följande arbetsdag

Projekt- och temaarbete i förskolan vänder sig till alla som vill arbeta projektinriktat för att ge förskolebarn ett mångsidigt lärande under lekfulla former. Författarens tankar kring projekt- och temaarbete belyser fördelarna med detta arbetssätt. I boken ger hon tips och idéer kring förberedelser och uppföljningar, litteratur och material. Bokens tyngdpunkt ligger i berättelser från projektarbeten beskrivna utifrån barns olika åldrar. Berättelserna finns där som inspirerande exempel att by...

Projekt- och temaarbete i förskolan vänder sig till alla som vill arbeta projektinriktat för att ge förskolebarn ett mångsidigt lärande under lekfulla former. Författarens tankar kring projekt- och temaarbete belyser fördelarna med detta arbetssätt. I boken ger hon tips och idéer kring förberedelser och uppföljningar, litteratur och material. Bokens tyngdpunkt ligger i berättelser från projektarbeten beskrivna utifrån barns olika åldrar. Berättelserna finns där som inspirerande exempel att bygga vidare på eller som förslag till aktiviteter och metoder att utgå ifrån. Pedagogisk dokumentation får ett eget kapitel för att understryka vikten av att observera, dokumentera och reflektera för att kunna agera och utveckla vidare. Sist i boken finns exempel på material från olika projektarbeten samlade under rubriker som Form, Färg, Linjer, Papper och Lim. Boken vänder sig främst till personal i förskolan men den kan även inspirera alla andra som arbetar med barn och kreativitet.

    • 11
      Inledning
    • 11
      Författarpresentation
    • 12
      Om den här boken
    • 14
      Tack!
      • 1
        17
        Projektarbete – ett lekfullt lärande
        • 17
          Tema eller projekt – skillnad?
        • 18
          Bakgrund
        • 18
          Historisk tillbakablick
        • 20
          Tema och projekt i förskolans styrmedel
        • 23
          Varför tema i projektform?
        • 25
          Färg och kulör
        • 26
          Tema utifrån kulör
        • 26
          Börja med två grundkulörer
        • 27
          Fortsätt blanda
        • 27
          Kombinera
        • 28
          Måleri – material och verktyg
        • 28
          Litteraturförslag
        • 29
          Förutsättningar
        • 29
          Undersökande av företeelser
        • 30
          Inför projektarbete
        • 30
          Val av tema
        • 31
          Temats syfte
        • 32
          Hur uppnå syftet?
        • 32
          Struktur
        • 32
          Tidsplanering
        • 32
          Omfattning
        • 32
          Ansvar
        • 33
          Inledning
        • 33
          Arbetsform
        • 33
          Arbetsmetoder
        • 33
          Avslutning
        • 33
          Förberedelse
        • 33
          Kontakter
        • 33
          Material
        • 34
          Miljö
        • 36
          Pedagogisk medvetenhet
        • 37
          Nyfiken och lyhörd
        • 38
          Självkritik
        • 39
          Förhållningssätt
        • 40
          Frågor till barn
        • 42
          Observera och dokumentera – hur?
        • 42
          Observera
        • 42
          Dokumentera
        • 43
          Uppföljning
        • 43
          Reflektera
        • 43
          Utvärdera
        • 43
          Agera
        • 44
          Sammanfattning
        • 44
          Litteraturförslag
      • 2
        45
        Berättelser från projektarbeten
        • 46
          Projekt med yngre barn
        • 46
          Tema: Röda rummet
        • 46
          Genomförande
        • 48
          Färg
        • 49
          Form
        • 51
          Collage
        • 52
          Linjer
        • 53
          Eftertankar
        • 54
          Litteraturförslag
        • 54
          Tema: Blåa rummet
        • 55
          Genomförande
        • 56
          Collage
        • 58
          Gipsrelief
        • 59
          Papier-maché
        • 60
          ”Vernissage”
        • 61
          Eftertankar
        • 61
          Förslag till uppföljning
        • 62
          Måla
        • 62
          Forma
        • 62
          Rita
        • 62
          Trycka
        • 62
          ”Vatten”
        • 63
          ”Luft”
        • 63
          Litteraturförslag
        • 63
          Tema: Gula rummet
        • 65
          Genomförande
        • 65
          Måla
        • 67
          Rita och klottra
        • 67
          Collage
        • 69
          Gipsrelief
        • 70
          Papier-maché och gula djur
        • 71
          ”Vernissage
        • 71
          Utvärdering
        • 71
          Eftertankar
        • 72
          Litteraturförslag
        • 73
          Tema: Ljus
        • 75
          Genomförande
        • 76
          Ljusbord
        • 84
          Overhead
        • 85
          Ficklampor
        • 87
          Ljushål
        • 87
          Måla ljuset
        • 88
          Rörkojor
        • 89
          Eftertankar
        • 90
          Förslag till uppföljning
        • 90
          Ljuseffekter
        • 90
          Overhead
        • 90
          Frottage
        • 90
          ”Stjärnhimmel”
        • 90
          ”Stjärnbilder”
        • 90
          Skuggor
        • 91
          Hus för ljus
        • 92
          Vita material
        • 92
          Utomhus
        • 93
          Litteraturförslag
        • 93
          Projekt med äldre barn
        • 93
          Tema: Vikingatid
        • 94
          Genomförande
        • 94
          Hällristningar
        • 95
          Bildstenar
        • 96
          Bildstensteckningar 1
        • 98
          Bildstensteckningar 2
        • 99
          Bildhuggare
        • 100
          Eftertankar
        • 101
          Förslag till uppföljning
        • 101
          Vikingaskepp – segel – båtar
        • 101
          Litteraturförslag
        • 102
          Tema: Berättande
        • 102
          Genomförande
        • 104
          Brev
        • 106
          Berättelsemiljö och huvudfigur
        • 107
          Fynd och färdmedel
        • 107
          Hinder och hjälpgåva
        • 108
          Avslutande äventyr
        • 109
          Brevsvar
        • 111
          Eftertankar
        • 112
          Förslag till uppföljning
        • 113
          Berätta utifrån konstkort eller vykort
        • 113
          Berätta utifrån sagokort
        • 113
          Berätta utifrån ting
        • 113
          Berätta utifrån en ”sagomaskin”
        • 113
          Berätta utifrån en inledande historia
        • 114
          Berättande som brevväxling
        • 114
          Litteraturförslag
        • 115
          Tema: Pirater
        • 115
          Genomförande
        • 116
          Sagostunder
        • 119
          Eftertankar
        • 120
          Litteraturförslag
        • 121
          Projekt med alla åldrar
        • 121
          Tema: Pinnar
        • 121
          Genomförande
        • 122
          Eftertankar
        • 124
          Litteraturförslag
        • 124
          Tema: Vatten
        • 124
          Genomförande
        • 124
          Hur vi tänkte
        • 125
          Hur vi gjorde
        • 126
          Början
        • 135
          Hur det gick
        • 135
          Hur det fortsatte
        • 144
          Eftertankar
        • 144
          Förslag till uppföljning
        • 146
          Litteraturförslag
        • 146
          Tema: Dans och musik
        • 147
          Genomförande
        • 147
          Gestalta dans i lera
        • 147
          ”Popdans”
        • 147
          Improvisationsteater
        • 148
          Musikmuseet
        • 148
          Musikinstrument
        • 149
          Musikstund
        • 149
          Dansmuseet
        • 150
          Sagor
        • 150
          Dansskulptur
        • 151
          Grottmålning
        • 154
          Danskartor
        • 155
          Rytmikstunder
        • 156
          Eftertankar
        • 156
          Ljudtapet skapar ohörsamhet
        • 157
          Förslag till uppföljning
        • 157
          Afrikanska dansmasker
        • 158
          Balett
        • 159
          Musik
        • 159
          Litteraturförslag
        • 160
          Tema: DINO – livets utveckling
        • 160
          Genomförande
        • 160
          Vulkaner
        • 163
          Dinosaurier
        • 167
          Tidslinje
        • 168
          Arkeologi
        • 171
          Grottmålning
        • 172
          Eftertankar
        • 173
          Litteraturförslag
        • 174
          Miniprojekt
        • 174
          Spindlar
        • 175
          Litteraturförslag
        • 175
          Frukt
        • 175
          Bortbytingen
        • 176
          Litteraturförslag
        • 177
          Eftergranskning ger insikt
        • 177
          Vuxenstyrning
        • 177
          Yngre barn
        • 177
          Uppleva – Upptäcka – Upprepa – Undersöka
        • 178
          Äldre barn
        • 178
          Undersöka – Utvidga – Utveckla – Utforska
        • 178
          Självkritik
        • 179
          Upprepa – lära
        • 180
          Läroplanen
        • 183
          Sammanfattning
      • 3
        185
        Pedagogisk dokumentation
        • 185
          Varför dokumentation
        • 186
          Vad står i styrmedlen?
        • 188
          Vad är pedagogisk dokumentation?
        • 190
          Observera
        • 190
          Observationsfokus
        • 192
          Observationsverktyg
        • 192
          Observationsmål
        • 193
          Projektarbete och observationer
        • 193
          Observation – Tema Pirater
        • 194
          Dokumentera
        • 194
          Urvalskriterier
        • 194
          Dokumentation för barnen
        • 194
          Dokumentation för vårdnadshavare
        • 195
          Dokumentation för pedagoger
        • 195
          Låt väggarna tala
        • 195
          Sammanställning
        • 196
          Dokumentation – Tema Pirater
        • 196
          Reflektera
        • 196
          Fokus
        • 197
          Analysera
        • 198
          Reflektera över eget agerande
        • 199
          Reflektion – Tema Pirater
        • 200
          Agera
        • 200
          Planera för att gå vidare
        • 201
          Aktion – Tema Pirater
        • 201
          Spara dokumentationen
        • 202
          Sammanfattning av pedagogisk dokumentation
        • 202
          Observera – dokumentera – reflektera – agera
        • 202
          Litteraturförslag
      • 4
        205
        Materialtips
        • 205
          Material
        • 205
          Form
        • 207
          Färg
        • 208
          Linjer
        • 209
          Papper
        • 212
          Lim
        • 212
          Medium
        • 213
          Verktyg
        • 213
          Att måla med
        • 214
          Modelleringsverktyg
        • 214
          Fler tekniker
        • 214
          Frottage
        • 215
          Collage
        • 215
          Tryck
    • 217
      Litteratur
    • 223
      Person- och sakregister

Författaren visar på hur projekten utgår från barnens utforskande lek för att täcka många av läroplanens mål, vilket görs på ett konkret och inspirerande sätt. Det är en bok som definitivt platsar på varje förskola.

Information

Författare:
Ann Granberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114361
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39317-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Ann Granberg

Ann Granberg är förskollärare och diplomerad småbarnspedagog med ateljéristautbildning. Hon är även författare och föreläsare. I Stockholmsområdet ...

 ;