Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Projekt- och temaarbete i förskolan
- 11Inledning
- 11Författarpresentation
- 12Om den här boken
- 14Tack!
- 117Projektarbete – ett lekfullt lärande
- 17Tema eller projekt – skillnad?
- 18Bakgrund
- 18Historisk tillbakablick
- 20Tema och projekt i förskolans styrmedel
- 23Varför tema i projektform?
- 25Färg och kulör
- 26Tema utifrån kulör
- 26Börja med två grundkulörer
- 27Fortsätt blanda
- 27Kombinera
- 28Måleri – material och verktyg
- 28Litteraturförslag
- 29Förutsättningar
- 29Undersökande av företeelser
- 30Inför projektarbete
- 30Val av tema
- 31Temats syfte
- 32Hur uppnå syftet?
- 32Struktur
- 32Tidsplanering
- 32Omfattning
- 32Ansvar
- 33Inledning
- 33Arbetsform
- 33Arbetsmetoder
- 33Avslutning
- 33Förberedelse
- 33Kontakter
- 33Material
- 34Miljö
- 36Pedagogisk medvetenhet
- 37Nyfiken och lyhörd
- 38Självkritik
- 39Förhållningssätt
- 40Frågor till barn
- 42Observera och dokumentera – hur?
- 42Observera
- 42Dokumentera
- 43Uppföljning
- 43Reflektera
- 43Utvärdera
- 43Agera
- 44Sammanfattning
- 44Litteraturförslag
- 245Berättelser från projektarbeten
- 46Projekt med yngre barn
- 46Tema: Röda rummet
- 46Genomförande
- 48Färg
- 49Form
- 51Collage
- 52Linjer
- 53Eftertankar
- 54Litteraturförslag
- 54Tema: Blåa rummet
- 55Genomförande
- 56Collage
- 58Gipsrelief
- 59Papier-maché
- 60”Vernissage”
- 61Eftertankar
- 61Förslag till uppföljning
- 62Måla
- 62Forma
- 62Rita
- 62Trycka
- 62”Vatten”
- 63”Luft”
- 63Litteraturförslag
- 63Tema: Gula rummet
- 65Genomförande
- 65Måla
- 67Rita och klottra
- 67Collage
- 69Gipsrelief
- 70Papier-maché och gula djur
- 71”Vernissage
- 71Utvärdering
- 71Eftertankar
- 72Litteraturförslag
- 73Tema: Ljus
- 75Genomförande
- 76Ljusbord
- 84Overhead
- 85Ficklampor
- 87Ljushål
- 87Måla ljuset
- 88Rörkojor
- 89Eftertankar
- 90Förslag till uppföljning
- 90Ljuseffekter
- 90Overhead
- 90Frottage
- 90”Stjärnhimmel”
- 90”Stjärnbilder”
- 90Skuggor
- 91Hus för ljus
- 92Vita material
- 92Utomhus
- 93Litteraturförslag
- 93Projekt med äldre barn
- 93Tema: Vikingatid
- 94Genomförande
- 94Hällristningar
- 95Bildstenar
- 96Bildstensteckningar 1
- 98Bildstensteckningar 2
- 99Bildhuggare
- 100Eftertankar
- 101Förslag till uppföljning
- 101Vikingaskepp – segel – båtar
- 101Litteraturförslag
- 102Tema: Berättande
- 102Genomförande
- 104Brev
- 106Berättelsemiljö och huvudfigur
- 107Fynd och färdmedel
- 107Hinder och hjälpgåva
- 108Avslutande äventyr
- 109Brevsvar
- 111Eftertankar
- 112Förslag till uppföljning
- 113Berätta utifrån konstkort eller vykort
- 113Berätta utifrån sagokort
- 113Berätta utifrån ting
- 113Berätta utifrån en ”sagomaskin”
- 113Berätta utifrån en inledande historia
- 114Berättande som brevväxling
- 114Litteraturförslag
- 115Tema: Pirater
- 115Genomförande
- 116Sagostunder
- 119Eftertankar
- 120Litteraturförslag
- 121Projekt med alla åldrar
- 121Tema: Pinnar
- 121Genomförande
- 122Eftertankar
- 124Litteraturförslag
- 124Tema: Vatten
- 124Genomförande
- 124Hur vi tänkte
- 125Hur vi gjorde
- 126Början
- 135Hur det gick
- 135Hur det fortsatte
- 144Eftertankar
- 144Förslag till uppföljning
- 146Litteraturförslag
- 146Tema: Dans och musik
- 147Genomförande
- 147Gestalta dans i lera
- 147”Popdans”
- 147Improvisationsteater
- 148Musikmuseet
- 148Musikinstrument
- 149Musikstund
- 149Dansmuseet
- 150Sagor
- 150Dansskulptur
- 151Grottmålning
- 154Danskartor
- 155Rytmikstunder
- 156Eftertankar
- 156Ljudtapet skapar ohörsamhet
- 157Förslag till uppföljning
- 157Afrikanska dansmasker
- 158Balett
- 159Musik
- 159Litteraturförslag
- 160Tema: DINO – livets utveckling
- 160Genomförande
- 160Vulkaner
- 163Dinosaurier
- 167Tidslinje
- 168Arkeologi
- 171Grottmålning
- 172Eftertankar
- 173Litteraturförslag
- 174Miniprojekt
- 174Spindlar
- 175Litteraturförslag
- 175Frukt
- 175Bortbytingen
- 176Litteraturförslag
- 177Eftergranskning ger insikt
- 177Vuxenstyrning
- 177Yngre barn
- 177Uppleva – Upptäcka – Upprepa – Undersöka
- 178Äldre barn
- 178Undersöka – Utvidga – Utveckla – Utforska
- 178Självkritik
- 179Upprepa – lära
- 180Läroplanen
- 183Sammanfattning
- 3185Pedagogisk dokumentation
- 185Varför dokumentation
- 186Vad står i styrmedlen?
- 188Vad är pedagogisk dokumentation?
- 190Observera
- 190Observationsfokus
- 192Observationsverktyg
- 192Observationsmål
- 193Projektarbete och observationer
- 193Observation – Tema Pirater
- 194Dokumentera
- 194Urvalskriterier
- 194Dokumentation för barnen
- 194Dokumentation för vårdnadshavare
- 195Dokumentation för pedagoger
- 195Låt väggarna tala
- 195Sammanställning
- 196Dokumentation – Tema Pirater
- 196Reflektera
- 196Fokus
- 197Analysera
- 198Reflektera över eget agerande
- 199Reflektion – Tema Pirater
- 200Agera
- 200Planera för att gå vidare
- 201Aktion – Tema Pirater
- 201Spara dokumentationen
- 202Sammanfattning av pedagogisk dokumentation
- 202Observera – dokumentera – reflektera – agera
- 202Litteraturförslag
- 4205Materialtips
- 205Material
- 205Form
- 207Färg
- 208Linjer
- 209Papper
- 212Lim
- 212Medium
- 213Verktyg
- 213Att måla med
- 214Modelleringsverktyg
- 214Fler tekniker
- 214Frottage
- 215Collage
- 215Tryck
- 217Litteratur
- 223Person- och sakregister
Författaren visar på hur projekten utgår från barnens utforskande lek för att täcka många av läroplanens mål, vilket görs på ett konkret och inspirerande sätt. Det är en bok som definitivt platsar på varje förskola.
Information
- Författare:
- Ann Granberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144114361
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39317-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 224