Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolutveckling genom samtal

Skickas följande arbetsdag

Kommunikation och samtal skapar liv, kultur och lärande och fungerar som ett kitt i förskolans och skolans värld. När samtal används långsiktigt och i mer strukturerade former kan de även bidra till förskolors och skolors utveckling. Om det handlar den här boken, vars huvudsakliga syfte är att beskriva olika samtalsmodeller som författarna menar kan stärka medarbetarnas professionskunnande och verksamhetens utvecklingsarbete. Exempel på samtalsformer som tas upp är: motiverande samtal, lärand...

Kommunikation och samtal skapar liv, kultur och lärande och fungerar som ett kitt i förskolans och skolans värld. När samtal används långsiktigt och i mer strukturerade former kan de även bidra till förskolors och skolors utveckling. Om det handlar den här boken, vars huvudsakliga syfte är att beskriva olika samtalsmodeller som författarna menar kan stärka medarbetarnas professionskunnande och verksamhetens utvecklingsarbete. Exempel på samtalsformer som tas upp är: motiverande samtal, lärande samtal, kollegahandledning i grupp, dialogiska samtal, rollspel och olika modeller för att skapa delaktighet genom samtal. En genomgång av den nationella och internationella forskningen om skolutveckling visar att samtalet som utvecklingsresurs är ett förhållandevis outforskat område. Här utgör denna bok ett bidrag. Men det är inte fråga om någon enkel metodbok. I stället förklaras varje samtalsmodell utifrån sin teoretiska utgångspunkt och författarna visar på modellens användbarhet i förskolans och skolans utvecklingsarbete. Boken vänder sig till personer med lednings- och utvecklingsuppdrag i förskola och skola, framför allt till rektorer och biträdande rektorer. Den kan även fungera som litteratur på rektorsutbildningen samt på lärarutbildningen.

Information

Redaktörer:
Mia-Marie Sternudd-Groth Monica Evermark
Kapitelförfattare:
Kerstin Bladini Ulf Blossing Mats Ekholm Erik Groth Henrik Gustafsson Susanne Hansson Anne Lindblom Monica Naeser Hans-Åke Scherp Martina Jordan
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133355
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40368-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
336

Författare

Kerstin Bladini

Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och special­pedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...

Ulf Blossing

Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han studerar skolors förbättringskulturer, bland annat med fokus på lärares samarb...

Mats Ekholm

Mats Ekholm är professor emeritus vid Karlstads universitet. han forskar om hur skolors inre liv påverkar barns och ungas utveckling och lärares ar...

Erik Groth

Erik Groth är fil.lic. i pedagogik. Han har i många år varit knuten till Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, men är nu också verksam som...

Henrik Gustafsson

Henrik Gustafsson, docent, Karlstad universitet, Norges idrettshøgskole. Henrik forskar bland annat om motivationsprocesser relaterat till utbrändh...

Susanne Hansson

Susanne Hansson är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Karlstads universitet, utbildad personalvetare i botten och ...

Anne Lindblom

Anne Lindblom arbetar som associate professor i special­pedagogik vid Högskolan i Innlandet, Lillehammer, Norge och som lektor i specialpedagogik v...

Hans-Åke Scherp

Hans-Åke Scherp är docent i pedagogik med särskild inriktning mot skolutveckling och ledarskap. Han har varit vetenskaplig ledare under 10 år för e...

Stefan Wagnsson

Stefan Wagnsson, docent, Karlstad universitet. Stefan forskar om idrottens betydelse för ungas psykosociala utveckling, faktorer som påverkar ungas...

 ;