Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Normkritisk pedagogik

Perspektiv, utmaningar och möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Normkritisk pedagogik

Perspektiv, utmaningar och möjligheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinsti...

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem. Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra. I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog. Boken vänder sig framför allt till studerande inom olika pedagogiska utbildningar samt till yrkesverksamma inom det pedagogiska fältet. Men boken kan även tilltala dem som generellt intresserar sig för utbildning, lärandeprocesser och makt.

Information

Redaktörer:
Lotta Björkman Janne Bromseth
Kapitelförfattare:
Jenny Bengtsson Martin Englund Vivi Havia Elisabet Langmann Jonna Lappalainen Aisha Lundgren Aslla Sanna Mac Donald Anja Norell Marit Nygård Jennie Plate Blomberg
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144118086
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39478-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
360

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Jenny Bengtsson

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universite...

Martin Englund

Martin Englund arbetar som lärare i historia och religionskunskap på en gymnasieskola i Stockholm. Han är arbetslagsledare på Samhällsprogrammet, a...

Vivi Havia

Vivi Havias intresse för normkritik utgår från ett intresse för frågor kring makt och makthierarkier. Vivi har en magister­examen i demokratiutveck...

Elisabet Langmann

Elisabet Langmann, fil.dr, är lektor och forskare i pedagogik och verksam vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar hon sig för didaktis...

Jonna Lappalainen

Jonna Hjertström Lappalainen är doktor i filosofi och arbetar som lärare och forskare vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola, där...

Aisha Lundgren Aslla

Aisha Lundgren Aslla är lärare med mångårig erfarenhet från för­skolan, hon arbetar i dag som pedagogisk handledare i förskolan och utbildare för l...

Sanna Mac Donald

Sanna Mac Donald är legitimerad lärare i svenska och tyska, och arbetar som detta sedan 2010. De senaste fyra åren har hon arbetat på Östra grundsk...

Anja Norell

Anja Norell är utbildare och metodutvecklare på Mångkulturellt centrum (MKC). Anja föreläser och utbildar inom normkritik, rasism och interkultural...

Marit Nygård

Marit Nygård är utbildare och metodutvecklare på Mång­kultu­rellt centrum (MKC). Marit utbildar olika yrkesgrupper inom ämnen som normkritik, rasis...

Jennie Plate Blomberg

Jennie Plate Blomberg är legitimerad gymnasielärare och har sedan 2006 undervisat i svenska och filosofi i Örebro och Stockholms kommun. Intresset ...

Matilda Persson Sjödell

Matilda Persson Sjödell är utbildad lärare och har arbetat på såväl högstadiet och gymnasiet som i ideell verksamhet. Under sina drygt 15 år i skol...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Daniel Wojahn

Daniel Wojahn är fil.dr. i nordiska språk och lektor i svenska vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar han sig för sambandet mellan sp...

Emilia Åkesson

Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik med genusinriktning vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Lin¬köpings universitet. Emilia...

 ;

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinsti...

Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem. Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra. I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog. Boken vänder sig framför allt till studerande inom olika pedagogiska utbildningar samt till yrkesverksamma inom det pedagogiska fältet. Men boken kan även tilltala dem som generellt intresserar sig för utbildning, lärandeprocesser och makt.

Information

Redaktörer:
Lotta Björkman Janne Bromseth
Kapitelförfattare:
Jenny Bengtsson Martin Englund Vivi Havia Elisabet Langmann Jonna Lappalainen Aisha Lundgren Aslla Sanna Mac Donald Anja Norell Marit Nygård Jennie Plate Blomberg
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174372
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39478-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Jenny Bengtsson

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universite...

Martin Englund

Martin Englund arbetar som lärare i historia och religionskunskap på en gymnasieskola i Stockholm. Han är arbetslagsledare på Samhällsprogrammet, a...

Vivi Havia

Vivi Havias intresse för normkritik utgår från ett intresse för frågor kring makt och makthierarkier. Vivi har en magister­examen i demokratiutveck...

Elisabet Langmann

Elisabet Langmann, fil.dr, är lektor och forskare i pedagogik och verksam vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar hon sig för didaktis...

Jonna Lappalainen

Jonna Hjertström Lappalainen är doktor i filosofi och arbetar som lärare och forskare vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola, där...

Aisha Lundgren Aslla

Aisha Lundgren Aslla är lärare med mångårig erfarenhet från för­skolan, hon arbetar i dag som pedagogisk handledare i förskolan och utbildare för l...

Sanna Mac Donald

Sanna Mac Donald är legitimerad lärare i svenska och tyska, och arbetar som detta sedan 2010. De senaste fyra åren har hon arbetat på Östra grundsk...

Anja Norell

Anja Norell är utbildare och metodutvecklare på Mångkulturellt centrum (MKC). Anja föreläser och utbildar inom normkritik, rasism och interkultural...

Marit Nygård

Marit Nygård är utbildare och metodutvecklare på Mång­kultu­rellt centrum (MKC). Marit utbildar olika yrkesgrupper inom ämnen som normkritik, rasis...

Jennie Plate Blomberg

Jennie Plate Blomberg är legitimerad gymnasielärare och har sedan 2006 undervisat i svenska och filosofi i Örebro och Stockholms kommun. Intresset ...

Matilda Persson Sjödell

Matilda Persson Sjödell är utbildad lärare och har arbetat på såväl högstadiet och gymnasiet som i ideell verksamhet. Under sina drygt 15 år i skol...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Daniel Wojahn

Daniel Wojahn är fil.dr. i nordiska språk och lektor i svenska vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar han sig för sambandet mellan sp...

Emilia Åkesson

Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik med genusinriktning vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Lin¬köpings universitet. Emilia...

 ;