Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kunskapskriterier och kunskapsprogression

- genom det svenska utbildningssystemet
Skickas följande arbetsdag

Kunskapskriterier och kunskapsprogression

- genom det svenska utbildningssystemet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad syftar utbildning till, och hur vet man att den studerande har uppnått det som var avsikten med studierna? Den här boken närmar sig sådana frågor med utgångspunkt i en studie av kunskapskriterier och kunskapsprogression genom det svenska utbildningssystemet, från grundskola till forskarutbildning. Utifrån intervjuer med lärare och sakkunniga beskriver författarna vilka överväganden som görs när kunskapskriterier formaliseras och realiseras i undervisning. Dessutom görs en omfattande geno...

Vad syftar utbildning till, och hur vet man att den studerande har uppnått det som var avsikten med studierna? Den här boken närmar sig sådana frågor med utgångspunkt i en studie av kunskapskriterier och kunskapsprogression genom det svenska utbildningssystemet, från grundskola till forskarutbildning. Utifrån intervjuer med lärare och sakkunniga beskriver författarna vilka överväganden som görs när kunskapskriterier formaliseras och realiseras i undervisning. Dessutom görs en omfattande genomgång av taxonomier, vilket ger underlag till ett antal särskiljande definitioner av progression och vad som kan avses med begreppet kunskapsprogression. Antologins breda anslag gör den angelägen för var och en med intresse för kunskapsfrågor. Den vänder sig till verksamma inom högre utbildning, lärare i grund- och gymnasieskolan, lärarstuderande och utbildningsadministratörer.

Information

Redaktörer:
Stefan Sellbjer
Författare:
Ulla-Karin Nordänger Richard Andersson Kerstin Hansson Per Lindqvist Andreas Nordin Daniel Sundberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144157825
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45095-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
312

Författare

Ulla-Karin Nordänger

Ulla Karin Nordänger är professor i pedagogik. Hennes forskningsintresse rör frågor om lärares arbete och vardag; om villkor och förutsättningar me...

Stefan Sellbjer

Stefan Sellbjer är docent i pedagogik. Han undervisar på masterprogrammet i pedagogik och handleder på forskarutbildningen. Huvuddelen av tiden ägn...

Richard Andersson

Richard Andersson är lektor i pedagogik. Han undervisar på lärarutbildningar och kurser inom exempelvis skolledarskap, fritidshem och arbetslivsped...

Kerstin Hansson

Kerstin Hansson är lektor i pedagogik. Hon undervisar inom lärarutbildningar och ansvarar för kurser för blivande lärarassistenter. Som projekt-led...

Per Lindqvist

Per Lindqvist är professor i pedagogik. Han är utbildad mellanstadielärare och har arbetat som lärare i tio år. År 2002 disputerade han och har sed...

Andreas Nordin

Andreas Nordin är professor i pedagogik. Han bedriver forskning inom områdena läroplansteori och didaktik, utbildningspolicy samt internationell oc...

Daniel Sundberg

Daniel Sundberg är professor i pedagogik och arbetar som forskare och lärare. Hans forskning handlar om utbildningsreformer, läroplaner och undervi...

 ;

Vad syftar utbildning till, och hur vet man att den studerande har uppnått det som var avsikten med studierna? Den här boken närmar sig sådana frågor med utgångspunkt i en studie av kunskapskriterier och kunskapsprogression genom det svenska utbildningssystemet, från grundskola till forskarutbildning. Utifrån intervjuer med lärare och sakkunniga beskriver författarna vilka överväganden som görs när kunskapskriterier formaliseras och realiseras i undervisning. Dessutom görs en omfattande geno...

Vad syftar utbildning till, och hur vet man att den studerande har uppnått det som var avsikten med studierna? Den här boken närmar sig sådana frågor med utgångspunkt i en studie av kunskapskriterier och kunskapsprogression genom det svenska utbildningssystemet, från grundskola till forskarutbildning. Utifrån intervjuer med lärare och sakkunniga beskriver författarna vilka överväganden som görs när kunskapskriterier formaliseras och realiseras i undervisning. Dessutom görs en omfattande genomgång av taxonomier, vilket ger underlag till ett antal särskiljande definitioner av progression och vad som kan avses med begreppet kunskapsprogression. Antologins breda anslag gör den angelägen för var och en med intresse för kunskapsfrågor. Den vänder sig till verksamma inom högre utbildning, lärare i grund- och gymnasieskolan, lärarstuderande och utbildningsadministratörer.

Information

Redaktörer:
Stefan Sellbjer
Författare:
Richard Andersson Kerstin Hansson Per Lindqvist Andreas Nordin Ulla-Karin Nordänger Daniel Sundberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188744
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45095-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Stefan Sellbjer

Stefan Sellbjer är docent i pedagogik. Han undervisar på masterprogrammet i pedagogik och handleder på forskarutbildningen. Huvuddelen av tiden ägn...

Richard Andersson

Richard Andersson är lektor i pedagogik. Han undervisar på lärarutbildningar och kurser inom exempelvis skolledarskap, fritidshem och arbetslivsped...

Kerstin Hansson

Kerstin Hansson är lektor i pedagogik. Hon undervisar inom lärarutbildningar och ansvarar för kurser för blivande lärarassistenter. Som projekt-led...

Per Lindqvist

Per Lindqvist är professor i pedagogik. Han är utbildad mellanstadielärare och har arbetat som lärare i tio år. År 2002 disputerade han och har sed...

Andreas Nordin

Andreas Nordin är professor i pedagogik. Han bedriver forskning inom områdena läroplansteori och didaktik, utbildningspolicy samt internationell oc...

Ulla-Karin Nordänger

Ulla Karin Nordänger är professor i pedagogik. Hennes forskningsintresse rör frågor om lärares arbete och vardag; om villkor och förutsättningar me...

Daniel Sundberg

Daniel Sundberg är professor i pedagogik och arbetar som forskare och lärare. Hans forskning handlar om utbildningsreformer, läroplaner och undervi...

 ;