Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utomhuspedagogik som kunskapskälla

Närmiljö blir lärmiljö
Skickas följande arbetsdag

Utomhuspedagogik som kunskapskälla

Närmiljö blir lärmiljö

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a.rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarns...

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a.rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarns lekytor och motorisk utvecklingspråk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Information

Redaktörer:
Lars Owe Dahlgren Anders Szczepanski Sverre Sjölander Jan-Paul Strid
Författare:
Patrik Grahn Stefan Edman Ebbe Schön Nina Nelson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144045597
Utgivningsår:
2007
Artikelnummer:
32293-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
205

Författare

Patrik Grahn

Patrik Grahn är professor i landskapsarkitekturens miljöpsykologi på Institutionen för människa och samhälle, Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp...

Stefan Edman

Stefan Edman är biolog, föreläsare och författare till drygt 20 böcker om natur, miljö och en hållbar samhällsutveckling, bland annat Jordens sång,...

Ebbe Schön

Ebbe Schön är författare, folklivsforskare och litteraturvetare. Docent vid Stockholms universitet. Ansvarig för Nordiska museets folkminnessamling...

Nina Nelson

Nina Nelson är barnläkare, professor i pediatrik vid Hälsouniversitetet i Linköping och chefläkare med FoU-ansvar vid Landstinget i Östergötland.

Lars Owe Dahlgren

Lars-Owe Dahlgren är professor vid institutionen för pedagogik och psykologi vid Linköpings universitet.

Anders Szczepanski

Är enhetschef, forskare och lärarutbildare vid Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik, Linköpings universitet. Leder och organiserar magisterprogr...

Sverre Sjölander

Sverre Sjölander är professor i zoologi, särskilt etologi. Efter att ha varit verksam vid Stockholms Universitet och därefter ett antal år vid olik...

Jan-Paul Strid

Jan Paul Strid är professor i språk och kultur vid Linköpings universitet. Han doktorerade 1981 på en avhandling om sjönamn och har därefter public...

 ;

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarn...

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarns lekytor och motoriskt utvecklingsspråk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Information

Redaktörer:
Lars Owe Dahlgren Anders Szczepanski Sverre Sjölander Jan-Paul Strid
Författare:
Patrik Grahn Stefan Edman Ebbe Schön Nina Nelson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174228
Utgivningsår:
2007
Artikelnummer:
32293-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Patrik Grahn

Patrik Grahn är professor i landskapsarkitekturens miljöpsykologi på Institutionen för människa och samhälle, Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp...

Stefan Edman

Stefan Edman är biolog, föreläsare och författare till drygt 20 böcker om natur, miljö och en hållbar samhällsutveckling, bland annat Jordens sång,...

Ebbe Schön

Ebbe Schön är författare, folklivsforskare och litteraturvetare. Docent vid Stockholms universitet. Ansvarig för Nordiska museets folkminnessamling...

Nina Nelson

Nina Nelson är barnläkare, professor i pediatrik vid Hälsouniversitetet i Linköping och chefläkare med FoU-ansvar vid Landstinget i Östergötland.

Lars Owe Dahlgren

Lars-Owe Dahlgren är professor vid institutionen för pedagogik och psykologi vid Linköpings universitet.

Anders Szczepanski

Är enhetschef, forskare och lärarutbildare vid Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik, Linköpings universitet. Leder och organiserar magisterprogr...

Sverre Sjölander

Sverre Sjölander är professor i zoologi, särskilt etologi. Efter att ha varit verksam vid Stockholms Universitet och därefter ett antal år vid olik...

Jan-Paul Strid

Jan Paul Strid är professor i språk och kultur vid Linköpings universitet. Han doktorerade 1981 på en avhandling om sjönamn och har därefter public...

 ;