
Didaktisk dialog i högre utbildning
343 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 324 kr
343 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 324 kr
Kollegiala samtal är ett viktigt verktyg för att stärka kvaliteten och utveckla undervisningen. Ändå är sådana diskussioner fortfarande sällsynta inom högre utbildning. Den här boken presenterar en modell för kollegiala samtal - så kallade didaktiska utvecklingsdialoger - med utgångspunkt i autentiska undervisningssituationer, hämtade från universitetslärares vardagsarbete inom olika utbildningar. Exempel på teman som belyses och diskuteras i boken är: utmaningen i att behandla ett omfattan...
Kollegiala samtal är ett viktigt verktyg för att stärka kvaliteten och utveckla undervisningen. Ändå är sådana diskussioner fortfarande sällsynta inom högre utbildning. Den här boken presenterar en modell för kollegiala samtal - så kallade didaktiska utvecklingsdialoger - med utgångspunkt i autentiska undervisningssituationer, hämtade från universitetslärares vardagsarbete inom olika utbildningar. Exempel på teman som belyses och diskuteras i boken är: utmaningen i att behandla ett omfattande ämnesinnehåll på få undervisningstimmar; lärstrukturer för distansstudenter; studenters negativa attityder till ett visst ämnesinnehåll; och relationen mellan vardagsföreställningar och teoretiskt grundad begreppsförståelse. Varje tema illustreras genom reflektion i flera steg, i en dialog mellan universitetslärare, forskare och pedagogiska utvecklare från olika lärosäten runt om i Sverige. Didaktisk dialog i högre utbildning är lämplig som litteratur på högskolepedagogiska kurser, och riktar sig också till enskilda universitetslärare och lärarlag som vill utveckla sin undervisning. Förhoppningen är att dialogerna ska ge inspiration och utmana, och också fungera som modell för samtal om undervisning och om det akademiska lärarskapets komplexitet.
Information
- Redaktörer:
- Magnus Levinsson Lill Langelotz Malin Löfstedt
- Kapitelförfattare:
-
Johan Alvehus
Helen Asklund
Ann-Sofie Axelsson
Linda Barman
Gunnar Berg
Urban Carlén
Martin G Erikson
Martin Karlberg
Olle Larsson
Maria Lindh
Elisabeth Långström Hanna Maurin Söderholm Giulia Messina Dahlberg Olle Nordberg Sepideh Olausson Susanne Olsson Torsten Pettersson Emin Poljarevic Peter Reinholdsson Erika Sandström Ulrike Schnaas Susanne Strömberg Jämsvi Ulrika Svalfors Cecilia Trenter Henrik Viberg Tomas Wahnström Christer Wede Maria Wennerström Wohrne Ann-Christine Wennergren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144139029
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 43033-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 188
Författare
Magnus Levinsson
Magnus Levinsson, docent i pedagogiskt arbete, är verksam som forskare och lärare inom lärarutbildning och högskolepedagogik vid högskolan i Borås....
Lill Langelotz
Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete, arbetar som forskare, lärare och pedagogisk utvecklare vid högskolan i Borås. Hennes forskningsintress...
Malin Löfstedt
Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...
Johan Alvehus
Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han undervisar i organisationsteori, ledarskap och akademiskt skrivande. I sin...
Helen Asklund
Helen Asklund (tidigare Schmidl) är fil. dr i litteraturvetenskap och verksam som lektor i litteraturvetenskap och universitetspedagogisk utvecklar...
Ann-Sofie Axelsson
Ann-Sofie Axelsson är fil.dr i teknik och kultur och verksam som prefekt för Institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande vid Chalmers ...
Linda Barman
Linda Barman är fil.dr i medicinsk pedagogik och verksam vid Institutionen för lärande vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan.
Gunnar Berg
Gunnar Berg är professor emeritus i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han disputerade i pedagogik vid Uppsala universitet 1981 på avhandlingen Skola...
Urban Carlén
Urban Carlén är disputerad i tillämpad IT, och arbetar som lektor i pedagogik och verksamhetsledare för högskolepedagogik vid Högskolan Väst.
Martin G Erikson
Martin G. Erikson är docent i psykologi och lektor vid Högskolan i Borås. Hans forskningsintressen sträcker sig från självbild till frågor om kvali...
Martin Karlberg
Martin Karlberg är fil.dr i didaktik och arbetar som universitets-lektor på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildnings-studier vid Uppsa...
Olle Larsson
Olle Larsson är fil.dr i historia vid Lunds universitet och verksam som lektor vid Katedralskolan i Växjö.
Maria Lindh
Maria Lindh är universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT vid Högskolan i...
Elisabeth Långström
Elisabeth Långström är fil.dr i systematisk botanik och arbetar som utbildningssamordnare vid Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsa...
Hanna Maurin Söderholm
Hanna Maurin Söderholm är lektor i informationsvetenskap och föreståndare för Prehospen, Centrum för prehospital forskning vid Högskolan i Borås.
Giulia Messina Dahlberg
Giulia Messina Dahlberg är universitetslektor i pedagogik och studierektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs unive...
Olle Nordberg
Olle Nordberg är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildni...
Sepideh Olausson
Sepideh Olausson är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom intensivvård, fil.dr, docent i omvårdnad vid Sahlgrenska akademin vid Göteborg...
Susanne Olsson
Susanne Olsson är professor i religionshistoria vid Stockholms universitet. Hennes forskning har främst varit inriktad mot nutida islamtolkningar. ...
Torsten Pettersson
Torsten Pettersson är professor i litteraturvetenskap vid Litteratur-vetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet.
Emin Poljarevic
Emin Poljarevic är docent i religionssociologi och lektor i islamisk teologi och filosofi vid Teologiska institutionen vid Uppsala universitet
Peter Reinholdsson
Peter Reinholdsson är fil.dr i musikvetenskap och verksam som pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universite...
Erika Sandström
Erika Sandström är universitetslektor i historia vid Institutionen för didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet.
Ulrike Schnaas
Ulrike Schnaas är fil.dr i tyska och verksam som pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspedagogik v...
Susanne Strömberg Jämsvi
Susanne Strömberg Jämsvi är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot högskolepedagogik vid Akademin för bibliotek, information, p...
Ulrika Svalfors
Ulrika Svalfors är teol.dr i systematisk teologi med livsåskådnings-forskning och chef för Enheten för universitetspedagogik vid Uppsala universitet.
Cecilia Trenter
Cecilia Trenter är docent i historia vid Linnéuniversitetet. I sin doktorsavhandling Granskningens retorik och historisk vetenskap. Kognitiv ident...
Henrik Viberg
Henrik Viberg är docent i miljötoxikologi och arbetar som pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspe...
Tomas Wahnström
Tomas Wahnström är lektor vid Ingenjörshögskolan, Högskolan i Borås.
Christer Wede
Christer Wede är universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han har mångårig erfarenhet som utbildare i Rektorsprogrammet och ...
Maria Wennerström Wohrne
Maria Wennerström Wohrne är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i didaktik med inriktning mot svenska på Institutionen för pedagogi...
Ann-Christine Wennergren
Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...
Förlagskontakt
