Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att undervisa i teater

Skickas följande arbetsdag

Att undervisa i teater

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterand...

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterande och vetenskapligt förankrade, andra mer reflekterande och erfarenhetsbaserade. De anknyter i varierande grad till teaterdidaktisk och teaterpedagogisk forskning. Boken har inte som mål att ge förslag på övningar i teater, men författarna knyter an till konkreta exempel från arbete med teaterundervisning och teaterprojekt. Detta är den första svenska antologin i sitt slag som behandlar teater i undervisningssituationer. Boken vänder sig till alla som är intresserade av undervisning i teater. Det kan vara teaterlärare på universitet och högskolor, i kulturskolan, i gymnasieskolan och i folkhögskolan. Det kan även vara teaterpedagoger, teaterledare och regissörer i folkbildningen och i det fria kulturlivet. Antologin vänder sig också till teaterstudenter på universitet, högskolor och folkhögskolor, till blivande teaterlärare och teaterpedagoger samt studerande på lärarutbildningarna som vill fokusera på sceniska uttrycksformer i pedagogiska kontexter.

Läsaren kastas rakt in i teatervärlden och får en genomgång som är både djup och begriplig; en akademisk syn på teaterpedagogik som ger grund för praktiskt arbete.

Information

Redaktörer:
Pernilla Ahlstrand Jens Remfeldt
Kapitelförfattare:
Martin Göthberg Carl Michael Karlsson Ulrika Landell Anna Linder Håkan Magnusson TinaMaria Ranaxe
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144134109
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40459-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Pernilla Ahlstrand

Pernilla Ahlstrand är legitimerad gymnasielärare i teaterämnet och har arbetat på flera olika gymnasieskolor som teaterlärare och lektor. I dag arb...

Jens Remfeldt

Jens Remfeldt är fil.mag. och legitimerad lärare i teater. Han är lärare på teaterpedagogprogrammet vid Örebro universitet och har tidigare arbetet...

Martin Göthberg

Martin Göthberg har en bakgrund som lärare i teater på folkhögskola och gymnasiet. Han har också varit verksam inom amatörteater, framför allt som ...

Carl Michael Karlsson

Carl Michael Karlsson, fil.mag., är förstelärare i sceniska ämnen, legitimerad lärare i teater och historia, samt universitetsadjunkt vid Högskolan...

Ulrika Landell

Ulrika Landell, fil.mag., är legitimerad lärare i teater och har tidigare arbetat inom gymnasieskolans estetiska program. Hennes magisteruppsats ”P...

Anna Linder

Anna Linder är legitimerad lärare i bild och teatermaskering och har lång erfarenhet av estetiska lärprocesser inom både högskoleutbildning, gymnas...

Håkan Magnusson

Håkan Magnusson är scenograf, verksam både som teaterlärare och som scenkonstnär. Han har en tjänst i scenografi på ämneslärarprogrammet med inrikt...

TinaMaria Ranaxe

TinaMaria Ranaxe är verksam som teaterlärare vid Västerås kulturskola sedan 2010, och har tidigare undervisat i teater på gymnasiet samt arbetat so...

 ;

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterand...

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterande och vetenskapligt förankrade, andra mer reflekterande och erfarenhetsbaserade. De anknyter i varierande grad till teaterdidaktisk och teaterpedagogisk forskning. Boken har inte som mål att ge förslag på övningar i teater, men författarna knyter an till konkreta exempel från arbete med teaterundervisning och teaterprojekt. Detta är den första svenska antologin i sitt slag som behandlar teater i undervisningssituationer. Boken vänder sig till alla som är intresserade av undervisning i teater. Det kan vara teaterlärare på universitet och högskolor, i kulturskolan, i gymnasieskolan och i folkhögskolan. Det kan även vara teaterpedagoger, teaterledare och regissörer i folkbildningen och i det fria kulturlivet. Antologin vänder sig också till teaterstudenter på universitet, högskolor och folkhögskolor, till blivande teaterlärare och teaterpedagoger samt studerande på lärarutbildningarna som vill fokusera på sceniska uttrycksformer i pedagogiska kontexter.

Information

Redaktörer:
Pernilla Ahlstrand Jens Remfeldt
Kapitelförfattare:
Martin Göthberg Carl Michael Karlsson Ulrika Landell Anna Linder Håkan Magnusson TinaMaria Ranaxe
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172750
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40459-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Pernilla Ahlstrand

Pernilla Ahlstrand är legitimerad gymnasielärare i teaterämnet och har arbetat på flera olika gymnasieskolor som teaterlärare och lektor. I dag arb...

Jens Remfeldt

Jens Remfeldt är fil.mag. och legitimerad lärare i teater. Han är lärare på teaterpedagogprogrammet vid Örebro universitet och har tidigare arbetet...

Martin Göthberg

Martin Göthberg har en bakgrund som lärare i teater på folkhögskola och gymnasiet. Han har också varit verksam inom amatörteater, framför allt som ...

Carl Michael Karlsson

Carl Michael Karlsson, fil.mag., är förstelärare i sceniska ämnen, legitimerad lärare i teater och historia, samt universitetsadjunkt vid Högskolan...

Ulrika Landell

Ulrika Landell, fil.mag., är legitimerad lärare i teater och har tidigare arbetat inom gymnasieskolans estetiska program. Hennes magisteruppsats ”P...

Anna Linder

Anna Linder är legitimerad lärare i bild och teatermaskering och har lång erfarenhet av estetiska lärprocesser inom både högskoleutbildning, gymnas...

Håkan Magnusson

Håkan Magnusson är scenograf, verksam både som teaterlärare och som scenkonstnär. Han har en tjänst i scenografi på ämneslärarprogrammet med inrikt...

TinaMaria Ranaxe

TinaMaria Ranaxe är verksam som teaterlärare vid Västerås kulturskola sedan 2010, och har tidigare undervisat i teater på gymnasiet samt arbetat so...

 ;