Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barns övergångar

Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola
Skickas följande arbetsdag

Barns övergångar

Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och pr...

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras. I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde. Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.

Boken ger både ett internationellt och nationellt perspektiv och den forskning som presenteras är avsedd att ge stöd i att finna den kontinuitet och trygghet vid övergångar som styrdokumenten föreskriver.

Information

Redaktörer:
Anne Lillvist Jenny Wilder
Kapitelförfattare:
Helena Ackesjö Tarja Alatalo Anna-Lena Andersson Sue Dockett Pernilla Kallberg Bob Perry Sven Persson Lina Söderman Lago
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144115481
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39397-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Anne Lillvist

Anne Lillvist är fil.dr i psykologi och docent i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskning berör specialpedagogiska frågor i förskolan sam...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Helena Ackesjö

Helena Ackesjö är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning behandlar frågor om förskoleklassen och om bar...

Tarja Alatalo

Tarja Alatalo, docent och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, har i sin forskning särskilt intresserat sig för språk-, l...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Sue Dockett

Sue Dockett är professor i Early Childhood Education och verksam vid Charles Sturt University i Albury, Australien. Hon har arbetat med förskoleped...

Pernilla Kallberg

Pernilla Kallberg är doktorand i didaktik och universitetsadjunkt i pedagogik vid Mälardalens högskola. Hennes avhandlingsarbete berör övergången m...

Bob Perry

Bob Perry är professor emeritus vid Charles Sturt University i Albury-Wodonga, Australien, och chef för Peridot Education Pty Ltd. Bobs aktuella fo...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

 ;

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och prob...

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras. I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde. Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.

Information

Redaktörer:
Anne Lillvist Jenny Wilder
Kapitelförfattare:
Helena Ackesjö Tarja Alatalo Anna-Lena Andersson Sue Dockett Pernilla Kallberg Bob Perry Sven Persson Lina Söderman Lago
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172903
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39397-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anne Lillvist

Anne Lillvist är fil.dr i psykologi och docent i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskning berör specialpedagogiska frågor i förskolan sam...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Helena Ackesjö

Helena Ackesjö är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning behandlar frågor om förskoleklassen och om bar...

Tarja Alatalo

Tarja Alatalo, docent och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, har i sin forskning särskilt intresserat sig för språk-, l...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Sue Dockett

Sue Dockett är professor i Early Childhood Education och verksam vid Charles Sturt University i Albury, Australien. Hon har arbetat med förskoleped...

Pernilla Kallberg

Pernilla Kallberg är doktorand i didaktik och universitetsadjunkt i pedagogik vid Mälardalens högskola. Hennes avhandlingsarbete berör övergången m...

Bob Perry

Bob Perry är professor emeritus vid Charles Sturt University i Albury-Wodonga, Australien, och chef för Peridot Education Pty Ltd. Bobs aktuella fo...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

 ;