
Toddlarkultur
Om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan
193 kr
exkl moms
Information
Översättare:
Inger LindelöfISBN:
9789144040202Utgivningsår:
2008Artikelnummer:
32824-01Upplaga:
FörstaSidantal:
136Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltHär hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare och föreläsare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen.
Hitta alltOm ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan
exkl moms
exkl moms
Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutin...
Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.
Översättare:
Inger LindelöfISBN:
9789144040202Utgivningsår:
2008Artikelnummer:
32824-01Upplaga:
FörstaSidantal:
136Förlagskoordinator Lärarutbildning och skolutveckling
046-31 22 57 lisbeth.linder@studentlitteratur.seFörläggare Lärarutbildning och skolutveckling Förskola och specialpedagogik
046-31 21 81 kerstin.hulten@studentlitteratur.seFör att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer