Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handbok för grupparbete

- att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Skickas följande arbetsdag

Handbok för grupparbete

- att skapa fungerande grupparbeten i undervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samla...

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samlade kunskaper om och erfarenheter av hur ett välfungerande grupparbete som gynnar lärande kan skapas. I denna fjärde upplaga av boken har flera delar uppdaterats och vidareutvecklats. Nya tillskott är exempelvis ett kapitel om kommunikation och interaktion inom grupparbete, samt avsnitt som tar upp teorin om ömsesidigt beroende, självbestämmandeperspektivet, spinnteorin, auktoritativt ledarskap och gruppvärdig uppgift. Handbok för grupparbete vänder sig till alla som använder eller är intresserade av grupparbete som arbetsform. Både lärare och studerande kan ha stor glädje av bokens innehåll. Diskutera gärna bokens innehåll i grupp.

texterna i Handbok för grupparbete framstår som angelägna för alla pedagoger och lärarstuderande, som vill arbeta utifrån grupparbetsmodellen. Texterna är inte svårlästa, utan tvärtom inspirerat ämnesinbjudande.

Information

Redaktörer:
Eva Hammar Chiriac Anders Hempel
Kapitelförfattare:
Johan Forsell Karin Forslund Frykedal Kjell Granström Stefan Jern Tomas Jungert Johan Näslund Robert Thornberg Sally Wiggins Young
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144132556
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
32035-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
360

Författare

Eva Hammar Chiriac

Eva Hammar Chiriac är biträdande professor i psykologi och verksam på Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Anders Hempel

Anders Hempel är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och fil.lic. i psykologi och var tidigare universitetslektor i psykologi vid Institutionen för b...

Johan Forsell

Johan Forsell är doktorand i pedagogik med magisterexamen inom kultur, samhälle och mediegestaltning samt en kandidatexamen i sociologi. Han var ti...

Karin Forslund Frykedal

Karin Forslund Frykedal, professor i pedagogik vid Högskolan Väst, Trollhättan. Karins vetenskapliga verksamhet finns inom pedagogik med fokus på g...

Kjell Granström

Kjell Granström (1942-2011) var professor i pedagogik, leg. psykolog med specialistkompetens i pedagogisk psykologi. Han var verksam vid dåvarande ...

Stefan Jern

Stefan Jern är docent, leg. psykolog med specialistkompetens i klinisk psykologi och arbetslivets psykologi. Stefan var tidigare universitetslektor...

Tomas Jungert

Tomas Jungert är docent i psykologi vid Institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Han disputerade vid Linköpings universitet och gjorde dä...

Johan Näslund

Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...

Robert Thornberg

Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam på Avdelningen för pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Sally Wiggins Young

Sally Wiggins är docent och universitetslektor i psykologi vid Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap (IBL) vid vid Link...

 ;

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samla...

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samlade kunskaper om och erfarenheter av hur ett välfungerande grupparbete som gynnar lärande kan skapas. I denna fjärde upplaga av boken har flera delar uppdaterats och vidareutvecklats. Nya tillskott är exempelvis ett kapitel om kommunikation och interaktion inom grupparbete, samt avsnitt som tar upp teorin om ömsesidigt beroende, självbestämmandeperspektivet, spinnteorin, auktoritativt ledarskap och gruppvärdig uppgift. Handbok för grupparbete vänder sig till alla som använder eller är intresserade av grupparbete som arbetsform. Både lärare och studerande kan ha stor glädje av bokens innehåll. Diskutera gärna bokens innehåll i grupp.

Information

Redaktörer:
Eva Hammar Chiriac Anders Hempel
Kapitelförfattare:
Johan Forsell Karin Forslund Frykedal Kjell Granström Stefan Jern Tomas Jungert Johan Näslund Robert Thornberg Sally Wiggins Young
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170060
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
32035-SB04
Upplaga:
Fjärde

Författare

Eva Hammar Chiriac

Eva Hammar Chiriac är biträdande professor i psykologi och verksam på Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Anders Hempel

Anders Hempel är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och fil.lic. i psykologi och var tidigare universitetslektor i psykologi vid Institutionen för b...

Johan Forsell

Johan Forsell är doktorand i pedagogik med magisterexamen inom kultur, samhälle och mediegestaltning samt en kandidatexamen i sociologi. Han var ti...

Karin Forslund Frykedal

Karin Forslund Frykedal, professor i pedagogik vid Högskolan Väst, Trollhättan. Karins vetenskapliga verksamhet finns inom pedagogik med fokus på g...

Kjell Granström

Kjell Granström (1942-2011) var professor i pedagogik, leg. psykolog med specialistkompetens i pedagogisk psykologi. Han var verksam vid dåvarande ...

Stefan Jern

Stefan Jern är docent, leg. psykolog med specialistkompetens i klinisk psykologi och arbetslivets psykologi. Stefan var tidigare universitetslektor...

Tomas Jungert

Tomas Jungert är docent i psykologi vid Institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Han disputerade vid Linköpings universitet och gjorde dä...

Johan Näslund

Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...

Robert Thornberg

Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam på Avdelningen för pedagogik och didaktik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Sally Wiggins Young

Sally Wiggins är docent och universitetslektor i psykologi vid Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap (IBL) vid vid Link...

 ;