Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Omvårdnadsorienterad kommunikation

- personorientering, samarbete och etik
Skickas följande arbetsdag

Hur skapar sjuksköterskan en god relation till patienten och stimulerar till coping? Hur kan hon eller han inge förtroende, stärka patientens medverkan och förbereda gemensamma beslut? Hur uppnås en kultur där alla arbetar för samarbete och patientsäkerhet? I Omvårdnadsorienterad kommunikation utgår författarna från dialoger och berättelser i den kliniska vardagen och tar upp olika kommunikationsfärdigheter. Här beskrivs bland annat hur vårdpersonal kan arbeta med aktivt lyssnande, motiveran...

Hur skapar sjuksköterskan en god relation till patienten och stimulerar till coping? Hur kan hon eller han inge förtroende, stärka patientens medverkan och förbereda gemensamma beslut? Hur uppnås en kultur där alla arbetar för samarbete och patientsäkerhet? I Omvårdnadsorienterad kommunikation utgår författarna från dialoger och berättelser i den kliniska vardagen och tar upp olika kommunikationsfärdigheter. Här beskrivs bland annat hur vårdpersonal kan arbeta med aktivt lyssnande, motiverande handledning och samarbete i team. Boken baseras på aktuell forskning i ämnet och har särskilda kapitel om etisk reflektion och om kommunikation med barn och äldre personer. Läsaren får en god introduktion till kommunikations- och relationsteorier. En av styrkorna med boken är den tydliga kopplingen mellan teori och praktik, samtidigt som den är skriven med respekt för det medmänskliga samtalet. Omvårdnadsorienterad kommunikation vänder sig i första hand till blivande och redan yrkesverksamma sjuksköterskor. Men boken lämpar sig även för en bredare målgrupp och kan därför med fördel läsas av samtliga professioner inom hälso- och sjukvård.

    • 15
      Förord
    • 17
      Förord till den svenska upplagan
    • 19
      Översättarnas förord
  • DEL I Grunderna
      • 1
        23
        Vad är god, professionell kommunikation?
        • 24
          Personorienterad kommunikation
          • 26
            Hälsofrämjande
          • 27
            Motivation
        • 29
          Kommunikationens komplexitet
          • 31
            Ord kommer sällan ensamma
          • 31
            Kommunikationens konst
          • 34
            Det obestämda
          • 37
            Roll och makt
        • 37
          Tillit
          • 40
            Vad är viktigt för dig?
        • 41
          Personens hälsoprojekt
          • 43
            Värdegrundsbaserat hälsoarbete
        • 44
          Kommunikationens grundelement
          • 45
            Tecken och signaler måste tolkas
          • 46
            Professionella kommunikationsfärdigheter
        • 48
          Ett dialogperspektiv – initiativ och respons
          • 51
            Respons som bekräftelse, initiativ som ledning
          • 52
            Initiativ och respons som kommunikativa handlingar
          • 53
            Respons på det centrala
          • 55
            Kontraktet med den andre
        • 56
          Kommunikation och patientsäkerhet
          • 56
            Kommunikation och stress
        • 57
          Hur lär man sig kommunikationsfärdigheter?
          • 57
            Teori och simuleringsträning
          • 59
            Lärandeprocessens sex steg
      • 2
        65
        Coping och motivation
        • 65
          Coping i vardag och kris
          • 65
            Dynamiska förändringsprocesser
          • 66
            Copingbegreppet
          • 67
            Coping i vardagen
          • 68
            Coping vid kris
          • 69
            Coping och känslor
        • 70
          Närmande–undvikande – en modell för coping
          • 71
            Närmande copingstil
          • 72
            Undvikande copingstil
        • 75
          Coping i vardagen
          • 75
            Copingstil och motivation
        • 76
          Motiverande handledning – och självbestämmandeteori
          • 77
            Självbestämmande och delat beslutsfattande
          • 77
            Anknytning och goda relationer
          • 78
            Kompetens och coping
          • 82
            Hur motiverar man för en förändring?
        • 84
          Värdegrundsbaserat copingarbete
          • 85
            ”Vad är viktigt för dig?”-frågan
          • 85
            Dialog och coping i möte med ”systemet”
          • 86
            Dolda agendor och oskicket att ha bråttom
        • 87
          Fallgropar
          • 88
            Moraliserande
          • 90
            Positivitetstyranni
        • 92
          Coping vid kris
          • 92
            Normalreaktioner
          • 97
            Skuld och straff
          • 103
            Kris och förhållandet till andra
          • 106
            Den psykiska första hjälpen
          • 110
            Aktivt lyssnande – att skapa mening
      • 3
        111
        Etik och etisk reflektion
        • 112
          Relationsetik
          • 113
            Løgstrup och det etiska kravet
          • 115
            Levinas och den Andres ansikte
          • 118
            Det etiska språket
        • 119
          Etisk reflektion
          • 120
            Etiska problem, utmaningar och dilemman
          • 121
            Etisk reflektion som kritiskt tänkande
        • 123
          Etisk reflektionsmodell
        • 126
          Tvång eller inte tvång?
          • 128
            Använda en etisk reflektionsmodell – teori i praktiken
  • DEL II Färdigheter
      • 4
        149
        Aktivt lyssnande och samtalets struktur
        • 150
          Aktivt lyssnande
        • 152
          Att strukturera ett samtal
          • 152
            Samtalets tre delar
          • 154
            Inledningen
          • 161
            Kärnan
          • 165
            Avslutningen
      • 5
        169
        Icke-verbal kommunikation
        • 169
          Ett responderande språk
          • 169
            Att visa att man ser och förstår
          • 171
            Att kommunicera icke-verbalt bekräftande
          • 172
            Kongruens och inkongruens
          • 174
            Att tyda icke-verbal kommunikation
          • 175
            Kanaler för icke-verbala uttryck
        • 175
          Ansiktsuttryck
          • 175
            Den andres ansikte
          • 176
            Vårdarens ansikte blir tolkat
          • 176
            Flertydighet och tillit
          • 177
            Att förtydliga verbalt
          • 178
            Ansiktsuttrycket påverkar känslorna
          • 179
            Att släppa fram ansiktsuttrycket
        • 179
          Ögonkontakt
          • 179
            Att bli sedd
          • 180
            Blick och relation
          • 180
            Att bli medveten om sin egen blick
          • 182
            Kroppsspråk
        • 184
          Röstens tonläge
        • 184
          Beröring
        • 187
          Tystnad och icke-ord
          • 187
            Aktivt användande av tystnad och pauser
          • 188
            Lyssnande, integritet och självbestämmande
          • 189
            Att öppna upp för berättande
          • 190
            Icke-ord (”mm”)
      • 6
        193
        Empati och bekräftande färdigheter
        • 193
          Bekräftande och respekt
        • 195
          Empati
          • 196
            Empati som professionell färdighet
          • 198
            Att uppfatta andras känslor
          • 199
            Affektiv och kognitiv empati
          • 200
            Empatisk exakthet
          • 203
            Empati – en moraliskt god egenskap?
          • 205
            Att följa verbalt
          • 207
            Att ge uppmuntran och uppskattning
        • 210
          Att återge nyckelord och -uttryck
        • 211
          Att omformulera
        • 215
          Att spegla känslor
          • 216
            Känsloreflektionens fem funktioner
          • 217
            Att möta flera känslor samtidigt
          • 219
            Att möta ilska och raseri
        • 223
          Sammanfatta känsla och innehåll
          • 224
            Inledande sammanfattning
          • 225
            Avslutande sammanfattning
          • 227
            Att dela egna erfarenheter
        • 229
          Att använda humor
          • 229
            Människan som humoristisk varelse
          • 230
            Humor som utmaning
      • 7
        237
        Utforskande färdigheter
        • 237
          En kombinationsfärdighet
          • 238
            Att tydliggöra
          • 239
            Att använda ett gyllene ögonblick
          • 243
            Två slags frågor
        • 243
          Slutna frågor
          • 244
            Informationsfrågor
          • 246
            Utmanande frågor
        • 250
          Öppna frågor
          • 251
            Vad-frågor
          • 252
            Varför-frågor
          • 252
            Hur-frågor
          • 253
            Enbart frågor är sällan tillräckligt
        • 253
          Frågor man kanske bör undvika
          • 253
            Ledande frågor
          • 254
            Retoriska frågor
          • 254
            Sammansatta frågor
        • 254
          Att utforska ett problem
        • 257
          Att utforska känslor
        • 259
          Kartläggningsverktyg
          • 259
            Exempel – kartläggning av smärta
        • 261
          Att perspektivera
        • 263
          Att utforska relation och förväntningar
      • 8
        267
        Informerande färdigheter
        • 267
          Informationssamtalet
          • 270
            Vad behöver patienten information om?
          • 271
            Hur kan man få fram ett dolt informationsbehov?
          • 274
            Karaktäristiska egenskaper hos ett bra informationssamtal
        • 275
          Det nödvändiga samtalet – att förmedla dåliga nyheter
          • 275
            Förmedlandets faser
          • 280
            ”Vi måste skriva ut dig i dag ...”
        • 287
          Informerande färdigheter och digitalt stöd
      • 9
        291
        Konsten att utmana
        • 291
          Att se något nytt
        • 292
          Att omdefiniera positivt
          • 293
            Att se ur en positiv synvinkel
          • 294
            Ovilja mot en positiv syn
          • 294
            Man kan behöva hjälp att förändra synsätt
        • 296
          Att vara direkt
          • 298
            Diskrepans
          • 299
            Modellfunktion
          • 300
            Förtydligande av rollerna i relationen
          • 302
            Personligt och privat
        • 302
          Att utmana den andres perspektiv
          • 302
            Att utmana
          • 303
            Att konfrontera i egenskap av allierad
          • 304
            Att sätta ord på motsägelser – neutralt
          • 304
            Vårdpersonal kan ta fel
          • 305
            Konfrontation förmedlar acceptans
          • 306
            Att spegla något som saknas eller är frånvarande
          • 307
            Om makt och ödmjukhet
          • 308
            Att använda sina egna känslor
        • 310
          Att använda jag-budskap
  • DEL III Tillämpnings­områden
      • 10
        315
        Förändringshandledning och motivation
        • 315
          Att handleda i förändringsprocesser
          • 315
            Handledarrollen
          • 316
            Hemligheten i all hjälpandets konst
          • 318
            Att motivera genom handledning
        • 321
          Faser i förändringsarbetet
          • 323
            1 Prekontemplation: när medvetenhet om problemet och motivation saknas
          • 326
            2 Kontemplation: ökande medvetenhet om problemen, men osäker motivation
          • 329
            3 Förberedelse: redo att förändra
          • 331
            4 Handling: att genomföra förändring så den blir synlig för andra
          • 332
            5 Underhåll: att förhindra återfall
          • 333
            6 Avslutning: när frestelserna inte längre lockar
        • 334
          Tre metoder: värderingar, tankar och lösningar
          • 334
            Betydelsen av metod
          • 336
            Värdegrundsbaserad handledning
          • 341
            Kognitiv terapi
          • 347
            Lösningsfokuserad handledning
        • 350
          Handledning med digitala hjälpmedel
      • 11
        353
        Kommunikation med barn och unga
          • 354
            Varje barn är unikt
          • 354
            Sårbarhet, trygghet och anknytning
        • 356
          Att skapa en god relation
          • 356
            Tillit
          • 356
            Ramar och kommunikationsformer
        • 359
          Barns reaktioner vid kris – coping
          • 359
            Barns upplevelser av kriser
        • 360
          Psykosocial och kognitiv utvecklingsnivå och kommunikation
          • 361
            Kommunikation med småbarn och förskolebarn
          • 372
            Kommunikation med skolbarn och ungdomar
          • 373
            Empirisk forskning
          • 375
            Barnets angelägenhet
          • 376
            Det väsentliga
        • 376
          När något allvarligt händer
          • 377
            Familjesamtal
        • 378
          Att förmedla dåliga nyheter till barn
      • 12
        381
        Kommunikation med äldre
        • 381
          Åldrandeprocessen – vitalitet och sårbarhet
          • 381
            Vad kan det betyda att vara äldre?
          • 383
            Uppmärksam närvaro
          • 383
            Ålder och det ovissa
          • 387
            Kommunikation och diskretionsarbete
        • 388
          Kommunikation och insatser i vardagen
          • 388
            Hur uttrycker äldre vad som är viktigt för dem?
        • 391
          Livsberättelser
          • 391
            Spontana livshistorier
          • 392
            Framkallade livsberättelser
        • 395
          Kommunikation med personer som har afasi
          • 395
            Minskad förmåga till språklig kommunikation
          • 396
            Konsekvenser för kommunikationen
          • 399
            När patienten förstår, men inte kan uttrycka vad hon eller han menar
          • 400
            Om betydelsen av att inkludera personen i samtal
        • 402
          Demens och kommunikation
          • 402
            Personer med kognitiv svikt
          • 404
            Klara ögonblick och sinnesstimulering
          • 407
            Finns det mening i kommunikationen när personen har utvecklat demens?
          • 413
            Teknologi som kan underlätta livet när man blir äldre
          • 414
            Det existentiella samtalet
      • 13
        419
        Samarbete i grupper och arbetslag
        • 420
          Gruppers utvecklingsfaser
          • 421
            Öppningsfasen
          • 421
            Alliansfasen
          • 422
            Avvaktandefasen
          • 422
            Konfliktfasen
          • 423
            Återupprättelsefasen
          • 423
            Samarbetsfasen
          • 424
            Avslutningsfasen
        • 424
          Vad är en bra grupp?
          • 425
            Utmaningar i grupper
          • 425
            Vilka regler och normer bör gälla?
          • 427
            Hur ska beslut fattas?
          • 428
            Hur ska gruppen ledas?
        • 431
          Samarbete och ledarskap
          • 431
            Bales kategorier
          • 433
            Ömsesidigt positivt beroende
        • 434
          Konflikter och konflikthantering
          • 435
            En checklista för en problemlösande strategi
          • 437
            Konfliktstrategier
  • DEL IV Bakgrund
      • 14
        443

Information

Författare:
Hilde Eide Tom Eide
Översättare:
Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123868
Utgivningsår:
1997
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
6401-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
520

Författare

Hilde Eide

Hilde Eide är fi l.dr och försteamanuens i omvårdnad, psykologi och kommunikation vid avdelningen för omvårdnadsutbildning, Högskolan i Oslo.

Tom Eide

Tom Eide är fi l.dr och försteamanuens i värdebaserat ledarskap vid Diakonhjemmet høgskole.

 ;