Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Omvårdnadsorienterad kommunikation
- 15Förord
- 17Förord till den svenska upplagan
- 19Översättarnas förord
- DEL I Grunderna
- 123Vad är god, professionell kommunikation?
- 24Personorienterad kommunikation
- 26Hälsofrämjande
- 27Motivation
- 29Kommunikationens komplexitet
- 31Ord kommer sällan ensamma
- 31Kommunikationens konst
- 34Det obestämda
- 37Roll och makt
- 37Tillit
- 40Vad är viktigt för dig?
- 41Personens hälsoprojekt
- 43Värdegrundsbaserat hälsoarbete
- 44Kommunikationens grundelement
- 45Tecken och signaler måste tolkas
- 46Professionella kommunikationsfärdigheter
- 48Ett dialogperspektiv – initiativ och respons
- 51Respons som bekräftelse, initiativ som ledning
- 52Initiativ och respons som kommunikativa handlingar
- 53Respons på det centrala
- 55Kontraktet med den andre
- 56Kommunikation och patientsäkerhet
- 56Kommunikation och stress
- 57Hur lär man sig kommunikationsfärdigheter?
- 57Teori och simuleringsträning
- 59Lärandeprocessens sex steg
- 265Coping och motivation
- 65Coping i vardag och kris
- 65Dynamiska förändringsprocesser
- 66Copingbegreppet
- 67Coping i vardagen
- 68Coping vid kris
- 69Coping och känslor
- 70Närmande–undvikande – en modell för coping
- 71Närmande copingstil
- 72Undvikande copingstil
- 75Coping i vardagen
- 75Copingstil och motivation
- 76Motiverande handledning – och självbestämmandeteori
- 77Självbestämmande och delat beslutsfattande
- 77Anknytning och goda relationer
- 78Kompetens och coping
- 82Hur motiverar man för en förändring?
- 84Värdegrundsbaserat copingarbete
- 85”Vad är viktigt för dig?”-frågan
- 85Dialog och coping i möte med ”systemet”
- 86Dolda agendor och oskicket att ha bråttom
- 87Fallgropar
- 88Moraliserande
- 90Positivitetstyranni
- 92Coping vid kris
- 92Normalreaktioner
- 97Skuld och straff
- 103Kris och förhållandet till andra
- 106Den psykiska första hjälpen
- 110Aktivt lyssnande – att skapa mening
- 3111Etik och etisk reflektion
- 112Relationsetik
- 113Løgstrup och det etiska kravet
- 115Levinas och den Andres ansikte
- 118Det etiska språket
- 119Etisk reflektion
- 120Etiska problem, utmaningar och dilemman
- 121Etisk reflektion som kritiskt tänkande
- 123Etisk reflektionsmodell
- 126Tvång eller inte tvång?
- 128Använda en etisk reflektionsmodell – teori i praktiken
- DEL II Färdigheter
- 4149Aktivt lyssnande och samtalets struktur
- 150Aktivt lyssnande
- 152Att strukturera ett samtal
- 152Samtalets tre delar
- 154Inledningen
- 161Kärnan
- 165Avslutningen
- 5169Icke-verbal kommunikation
- 169Ett responderande språk
- 169Att visa att man ser och förstår
- 171Att kommunicera icke-verbalt bekräftande
- 172Kongruens och inkongruens
- 174Att tyda icke-verbal kommunikation
- 175Kanaler för icke-verbala uttryck
- 175Ansiktsuttryck
- 175Den andres ansikte
- 176Vårdarens ansikte blir tolkat
- 176Flertydighet och tillit
- 177Att förtydliga verbalt
- 178Ansiktsuttrycket påverkar känslorna
- 179Att släppa fram ansiktsuttrycket
- 179Ögonkontakt
- 179Att bli sedd
- 180Blick och relation
- 180Att bli medveten om sin egen blick
- 182Kroppsspråk
- 184Röstens tonläge
- 184Beröring
- 187Tystnad och icke-ord
- 187Aktivt användande av tystnad och pauser
- 188Lyssnande, integritet och självbestämmande
- 189Att öppna upp för berättande
- 190Icke-ord (”mm”)
- 6193Empati och bekräftande färdigheter
- 193Bekräftande och respekt
- 195Empati
- 196Empati som professionell färdighet
- 198Att uppfatta andras känslor
- 199Affektiv och kognitiv empati
- 200Empatisk exakthet
- 203Empati – en moraliskt god egenskap?
- 205Att följa verbalt
- 207Att ge uppmuntran och uppskattning
- 210Att återge nyckelord och -uttryck
- 211Att omformulera
- 215Att spegla känslor
- 216Känsloreflektionens fem funktioner
- 217Att möta flera känslor samtidigt
- 219Att möta ilska och raseri
- 223Sammanfatta känsla och innehåll
- 224Inledande sammanfattning
- 225Avslutande sammanfattning
- 227Att dela egna erfarenheter
- 229Att använda humor
- 229Människan som humoristisk varelse
- 230Humor som utmaning
- 7237Utforskande färdigheter
- 237En kombinationsfärdighet
- 238Att tydliggöra
- 239Att använda ett gyllene ögonblick
- 243Två slags frågor
- 243Slutna frågor
- 244Informationsfrågor
- 246Utmanande frågor
- 250Öppna frågor
- 251Vad-frågor
- 252Varför-frågor
- 252Hur-frågor
- 253Enbart frågor är sällan tillräckligt
- 253Frågor man kanske bör undvika
- 253Ledande frågor
- 254Retoriska frågor
- 254Sammansatta frågor
- 254Att utforska ett problem
- 257Att utforska känslor
- 259Kartläggningsverktyg
- 259Exempel – kartläggning av smärta
- 261Att perspektivera
- 263Att utforska relation och förväntningar
- 8267Informerande färdigheter
- 267Informationssamtalet
- 270Vad behöver patienten information om?
- 271Hur kan man få fram ett dolt informationsbehov?
- 274Karaktäristiska egenskaper hos ett bra informationssamtal
- 275Det nödvändiga samtalet – att förmedla dåliga nyheter
- 275Förmedlandets faser
- 280”Vi måste skriva ut dig i dag ...”
- 287Informerande färdigheter och digitalt stöd
- 9291Konsten att utmana
- 291Att se något nytt
- 292Att omdefiniera positivt
- 293Att se ur en positiv synvinkel
- 294Ovilja mot en positiv syn
- 294Man kan behöva hjälp att förändra synsätt
- 296Att vara direkt
- 298Diskrepans
- 299Modellfunktion
- 300Förtydligande av rollerna i relationen
- 302Personligt och privat
- 302Att utmana den andres perspektiv
- 302Att utmana
- 303Att konfrontera i egenskap av allierad
- 304Att sätta ord på motsägelser – neutralt
- 304Vårdpersonal kan ta fel
- 305Konfrontation förmedlar acceptans
- 306Att spegla något som saknas eller är frånvarande
- 307Om makt och ödmjukhet
- 308Att använda sina egna känslor
- 310Att använda jag-budskap
- DEL III Tillämpningsområden
- 10315Förändringshandledning och motivation
- 315Att handleda i förändringsprocesser
- 315Handledarrollen
- 316Hemligheten i all hjälpandets konst
- 318Att motivera genom handledning
- 321Faser i förändringsarbetet
- 3231 Prekontemplation: när medvetenhet om problemet och motivation saknas
- 3262 Kontemplation: ökande medvetenhet om problemen, men osäker motivation
- 3293 Förberedelse: redo att förändra
- 3314 Handling: att genomföra förändring så den blir synlig för andra
- 3325 Underhåll: att förhindra återfall
- 3336 Avslutning: när frestelserna inte längre lockar
- 334Tre metoder: värderingar, tankar och lösningar
- 334Betydelsen av metod
- 336Värdegrundsbaserad handledning
- 341Kognitiv terapi
- 347Lösningsfokuserad handledning
- 350Handledning med digitala hjälpmedel
- 11353Kommunikation med barn och unga
- 354Varje barn är unikt
- 354Sårbarhet, trygghet och anknytning
- 356Att skapa en god relation
- 356Tillit
- 356Ramar och kommunikationsformer
- 359Barns reaktioner vid kris – coping
- 359Barns upplevelser av kriser
- 360Psykosocial och kognitiv utvecklingsnivå och kommunikation
- 361Kommunikation med småbarn och förskolebarn
- 372Kommunikation med skolbarn och ungdomar
- 373Empirisk forskning
- 375Barnets angelägenhet
- 376Det väsentliga
- 376När något allvarligt händer
- 377Familjesamtal
- 378Att förmedla dåliga nyheter till barn
- 12381Kommunikation med äldre
- 381Åldrandeprocessen – vitalitet och sårbarhet
- 381Vad kan det betyda att vara äldre?
- 383Uppmärksam närvaro
- 383Ålder och det ovissa
- 387Kommunikation och diskretionsarbete
- 388Kommunikation och insatser i vardagen
- 388Hur uttrycker äldre vad som är viktigt för dem?
- 391Livsberättelser
- 391Spontana livshistorier
- 392Framkallade livsberättelser
- 395Kommunikation med personer som har afasi
- 395Minskad förmåga till språklig kommunikation
- 396Konsekvenser för kommunikationen
- 399När patienten förstår, men inte kan uttrycka vad hon eller han menar
- 400Om betydelsen av att inkludera personen i samtal
- 402Demens och kommunikation
- 402Personer med kognitiv svikt
- 404Klara ögonblick och sinnesstimulering
- 407Finns det mening i kommunikationen när personen har utvecklat demens?
- 413Teknologi som kan underlätta livet när man blir äldre
- 414Det existentiella samtalet
- 13419Samarbete i grupper och arbetslag
- 420Gruppers utvecklingsfaser
- 421Öppningsfasen
- 421Alliansfasen
- 422Avvaktandefasen
- 422Konfliktfasen
- 423Återupprättelsefasen
- 423Samarbetsfasen
- 424Avslutningsfasen
- 424Vad är en bra grupp?
- 425Utmaningar i grupper
- 425Vilka regler och normer bör gälla?
- 427Hur ska beslut fattas?
- 428Hur ska gruppen ledas?
- 431Samarbete och ledarskap
- 431Bales kategorier
- 433Ömsesidigt positivt beroende
- 434Konflikter och konflikthantering
- 435En checklista för en problemlösande strategi
- 437Konfliktstrategier
- DEL IV Bakgrund
- 14443
Information
- Författare:
- Hilde Eide Tom Eide
- Översättare:
- Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144123868
- Utgivningsår:
- 1997
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 6401-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 520