
Bortom lärandet
Demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
233 kr
exkl moms
Information
Översättare:
Gunnar SandinISBN:
9789144002613Utgivningsår:
2006Artikelnummer:
32479-01Upplaga:
FörstaSidantal:
149Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltHär hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för sjätte till nionde klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare och föreläsare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen.
Hitta alltDemokratisk utbildning för en mänsklig framtid
exkl moms
exkl moms
Vad det betyder att vara människa är en fråga om utbildning, antingen den gäller barn, vuxna eller andra nykomlingar. Utbildning är ett ingrepp i någons liv, som motiveras med föreställningen att det på något sätt gör livet bättre: mer komplett, mer avrundat, mer perfekt - och kanske även mer mänskligt. I den här boken utgår författaren från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli ti...
Vad det betyder att vara människa är en fråga om utbildning, antingen den gäller barn, vuxna eller andra nykomlingar. Utbildning är ett ingrepp i någons liv, som motiveras med föreställningen att det på något sätt gör livet bättre: mer komplett, mer avrundat, mer perfekt - och kanske även mer mänskligt. I den här boken utgår författaren från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli till. Men detta att bli till skall inte uppfattas som en enkel process eftersom vi blir till i en värld av andra, en värld av pluralitet och skillnad som både är förutsättningen för vår tillblivelse och det problematiska villkoret. Undervisarens roll är inte teknikerns eller barnmorskans utan måste förstås i termer av ansvar för att unika, specifika varelser 'bryter in i världen' som en värld av pluralitet och skillnad. Boken erbjuder en intressant återkoppling till genuint pedagogiska frågeställningar i ett språkbruk som har sina rötter i pedagogikens etiskt politiska aspekter snarare än i psykologins domäner. Den pedagogiska teori som erbjuds är endast möjlig efter den postmoderna kritiken, men stannar inte där utan blir till ett paradoxalt återupprättande av pedagogikens filosofiska ursprung, i frågan om människoblivandets villkor och möjligheter. Boken kan med behållning läsas av alla pedagoger: studenter, lärare och forskare.
Författare:
Gert BiestaÖversättare:
Gunnar SandinISBN:
9789144002613Utgivningsår:
2006Artikelnummer:
32479-01Upplaga:
FörstaSidantal:
149Förläggare Lärarutbildning och skolutveckling Pedagogik, skolutveckling och skolledarskap
046-31 21 21 susanne.lundholm@studentlitteratur.seFörlagskoordinator Lärarutbildning och skolutveckling
046-31 22 57 lisbeth.linder@studentlitteratur.seFör att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer