Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Strategier och metoder
Skickas följande arbetsdag

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Strategier och metoder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamlin...

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet • Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas. Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” - förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan. Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.

Information

Författare:
Jan Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152936
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
37137-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
232

Författare

Jan Håkansson

Jan Håkanssson är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna med inriktning mot skolledning och skolutveckling. Han har arbetat med forsk...

 ;

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamlin...

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet • Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas. Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” – förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan. Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.

Information

Författare:
Jan Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183480
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
37137-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Jan Håkansson

Jan Håkanssson är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna med inriktning mot skolledning och skolutveckling. Han har arbetat med forsk...

 ;