Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den samarbetande läraren

Lärarhandledning och samundervisning i skolan
Skickas följande arbetsdag

Den samarbetande läraren

Lärarhandledning och samundervisning i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverk...

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverkande möten i syfte att tillgodose det varierande elevbehov som lärare ställs inför i klassrummet. Fokus ligger framför allt på handledande samtal mellan olika kategorier av lärare. Tre typer av handledande samtal identifieras – reflekterande, konsultativa och samarbetande – och dessa former av samverkan diskuteras såväl teoretiskt som praktiskt. I denna andra upplaga finns ett nytt kapitel om professionell samverkan i skolkontext och ett nytt avslutande kapitel där blicken riktas framåt. Alla kapitel har reviderats utgående från aktuell forskning. Det gäller speciellt kapitlet om begreppsanvändningen inom handledningsfältet. Den samarbetande läraren vänder sig till blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Boken bidrar till forskningen på handledningsfältet, men ger även en empirisk inblick i den specialpedagogiska verksamheten i såväl Finland som Sverige.

Jag tror att många skolor som brottas med hur det särskilda stödet framgångsrikt ska organiseras kan finna nya möjliga vägar i Sundqvists bok.

Information

Författare:
Christel Sundqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144142760
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38327-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
244

Författare

Christel Sundqvist

Christel Sundqvist, är fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslärare inom speciallärarutbildningen i Åbo Akademi i Vasa och som assisterand...

 ;

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverk...

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverkande möten i syfte att tillgodose det varierande elevbehov som lärare ställs inför i klassrummet. Fokus ligger framför allt på handledande samtal mellan olika kategorier av lärare. Tre typer av handledande samtal identifieras – reflekterande, konsultativa och samarbetande – och dessa former av samverkan diskuteras såväl teoretiskt som praktiskt. I denna andra upplaga finns ett nytt kapitel om professionell samverkan i skolkontext och ett nytt avslutande kapitel där blicken riktas framåt. Alla kapitel har reviderats utgående från aktuell forskning. Det gäller speciellt kapitlet om begreppsanvändningen inom handledningsfältet. Den samarbetande läraren vänder sig till blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Boken bidrar till forskningen på handledningsfältet, men ger även en empirisk inblick i den specialpedagogiska verksamheten i såväl Finland som Sverige.

Information

Författare:
Christel Sundqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183688
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38327-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Christel Sundqvist

Christel Sundqvist, är fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslärare inom speciallärarutbildningen i Åbo Akademi i Vasa och som assisterand...

 ;