Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Den samarbetande läraren

Lärarhandledning och samundervisning i skolan
Skickas följande arbetsdag

Den samarbetande läraren

Lärarhandledning och samundervisning i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverk...

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverkande möten i syfte att tillgodose det varierande elevbehov som lärare ställs inför i klassrummet. Fokus ligger framför allt på handledande samtal mellan olika kategorier av lärare. Tre typer av handledande samtal identifieras – reflekterande, konsultativa och samarbetande – och dessa former av samverkan diskuteras såväl teoretiskt som praktiskt. I denna andra upplaga finns ett nytt kapitel om professionell samverkan i skolkontext och ett nytt avslutande kapitel där blicken riktas framåt. Alla kapitel har reviderats utgående från aktuell forskning. Det gäller speciellt kapitlet om begreppsanvändningen inom handledningsfältet. Den samarbetande läraren vänder sig till blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Boken bidrar till forskningen på handledningsfältet, men ger även en empirisk inblick i den specialpedagogiska verksamheten i såväl Finland som Sverige.

Förord till första upplagan 9

Introduktion 11

I

Lärarsamverkan och specialpedagogisk verksamhet

1. Mot ett gemensamt pedagogiskt rum                 17

Perspektiv inom specialpedagogik     17

Rätten till det speciella och det gemensamma                23

Samarbete och samverkan i en inkluderande skola       26

2. Specialpedagogisk verksamhet i utveckling      33

Hanteringen av en legitimitetskris     33

En skola för alla i Finland                      35

En skola för alla i Sverige                      40

II

Handledning som samverkans­form

3. Lärarhandledning och konsultation i skolan                                     51

Handledning som paraplybegrepp     51

Specialpedagogisk handledning          57

Tre olika specialpedagogiska handledningstyper            60

4. Det konsultativa samtalet        65

Lärares beskrivningar                             65

Expertbetonande perspektiv              69

Teoretiska utgångspunkter                  81

Möjligheter och utmaningar                86

Att fungera som konsultativ samtalsledare                       93

Klassläraren Annikas berättelse          100

Att diskutera            102

5. Det reflekterande samtalet      105

Lärares beskrivningar                             105

Reflekterande perspektiv                    111

Teoretiska utgångspunkter                  121

Möjligheter och utmaningar                126

Det reflekterande samtalet i praktiken                              131

Specialläraren Irenes berättelse        141

Att diskutera            143

6. Det samarbetande samtalet                                     145

Lärares beskrivningar                             145

Mot ett samverkande perspektiv       153

Teoretiska utgångspunkter                  160

Möjligheter och utmaningar                167

Det samarbetande samtalet i praktiken                             171

Specialläraren Hannas berättelse      177

Att diskutera            180

III

Samundervisning som samverkansform

7. Samundervisning                            185

Ökad lärartäthet och differentiering                                  185

Organisering av samundervisning      189

Möjligheter och utmaningar                197

8. Samundervisning i praktiken                                    209

Johan och Kajsa samundervisar i matematik                     209

Två samundervisningslektioner          212

Att diskutera            217

Bilaga                         219

9. Sammanfattande tankar           221

Två olika samverkanskulturer              223

Att skapa rum för en komplex samverkarroll                    226

Litteratur 229

Register 241

Jag tror att många skolor som brottas med hur det särskilda stödet framgångsrikt ska organiseras kan finna nya möjliga vägar i Sundqvists bok.

Information

Författare:
Christel Sundqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144142760
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38327-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
244

Författare

Christel Sundqvist

Christel Sundqvist, är fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslärare inom speciallärarutbildningen i Åbo Akademi i Vasa och som assisterand...

 ;

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverk...

Elever i behov av stöd ska få sina behov tillgodosedda inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är utgångspunkten för specialundervisning. Klasslärare känner sig dock ofta ensamma med det stora ansvar som följer av inkluderingsideologin, samtidigt som speciallärarens och specialpedagogens roller ter sig diffusa. Den här boken handlar om samarbetet mellan lärare med allmänpedagogisk kompetens och lärare med specialpedagogisk kompetens, och hur detta samarbete kan utvecklas mot samverkande möten i syfte att tillgodose det varierande elevbehov som lärare ställs inför i klassrummet. Fokus ligger framför allt på handledande samtal mellan olika kategorier av lärare. Tre typer av handledande samtal identifieras – reflekterande, konsultativa och samarbetande – och dessa former av samverkan diskuteras såväl teoretiskt som praktiskt. I denna andra upplaga finns ett nytt kapitel om professionell samverkan i skolkontext och ett nytt avslutande kapitel där blicken riktas framåt. Alla kapitel har reviderats utgående från aktuell forskning. Det gäller speciellt kapitlet om begreppsanvändningen inom handledningsfältet. Den samarbetande läraren vänder sig till blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Boken bidrar till forskningen på handledningsfältet, men ger även en empirisk inblick i den specialpedagogiska verksamheten i såväl Finland som Sverige.

Information

Författare:
Christel Sundqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183688
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38327-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Christel Sundqvist

Christel Sundqvist, är fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslärare inom speciallärarutbildningen i Åbo Akademi i Vasa och som assisterand...

 ;