Skriv där du står!

Ur Författarnyhetsbrevet

Skrivande kan innebära en hel del stillasittande vid datorn, och inte alltid under ergonomiskt optimala förhållanden. Kanske tillbringas en del av skrivtiden rentav vid köksbordet eller i soffan. Handen på hjärtat – hur mycket tid spenderar du själv sittande – och hur ”rätt” sitter du när du skriver?

Vid det här laget är de flesta av oss medvetna om riskerna med stillasittande. Och tipsen om att ta täta pauser, göra stretchövningar och gärna stå upp och jobba har vi hört många gånger. Men trots att vi får alltmer kunskap ökar stillasittandet, och den som skriver mycket i sitt arbete kan hamna i riskzonen. Så även om vi hört tipsen förut förtjänar de att upprepas.

Timmarna framför skärmen kan bli många för en läroboksförfattare. Illustration: Meilun/shutterstock.com.

Gåband vid datorn ger rörlig vardag

Höj- och sänkbara skrivbord finns i dag på många arbetsplatser, men skulle man till och med kunna och jobba? Ja, menar många. Idén om så kallade office walkers är något som redan börjat få spridning, bland annat i USA.

Carl-Johan Olsson är docent i neurovetenskap vid Umeå universitet. För närvarande är han bland annat involverad i ett projekt där man undersöker hur hjärnans funktion påverkas av att man går på ett gåband samtidigt som man arbetar.

Försökspersonerna kommer från företag där man har stor andel stillasittande individer. Personerna lottas in i två grupper, en kontrollgrupp som får fortsätta som vanligt och en aktiv grupp som använder gåband på jobbet. Under testperioden kartläggs hjärnans funktion på olika sätt kombinerat med medicinska undersökningar i form av blodanalyser med mera.

”Lättare än man kan tro”

Carl-Johan Olssons egen erfarenhet av gåband är att det fungerar alldeles utmärkt. ”Att gå på gångband och jobba är faktiskt lättare än vad man först kan tro, skriva mail går alldeles utmärkt, telefonmöte är underbart när man får gå samtidigt, det är faktiskt väldigt få arbetsuppgifter som inte går att utföra när man går på ett gångband, tror det eller ej!”, säger han i ett inlägg på Umeå universitets forskarblogg.

Insamlingen av data ska pågå under 12 månader. Därefter kommer man att utvärdera eventuella effekter, dels på metabola variabler, dels på hjärnans funktion och den kognitiva prestationen. Förhoppningsvis kan resultatet hjälpa oss att få en uppfattning om huruvida det är rimligt att använda sig av gåband på arbetsplatser.

Skapa en bra arbetsplats – även i hemmet

Även om man i möjligaste mån försöker minimera sitt stillasittande är det svårt att undvika det helt. Under den tid som du sitter är det därför viktigt att du sitter ”rätt”, så att du undviker belastningsskador i till exempel axlar och nacke.

På jobbet har många i dag en väl utformad arbetsplats. Men mycket skrivande sker också på andra ställen. Många skriver i hemmet, i sommarstugan eller i någon annan ”skrivarstuga” under perioder när skrivarbetet kräver avskildhet och sammanhängande tid. 

Arbetsmiljöverket har satt samman ett ABC för bra datorarbete i hemmet som ger några enkla tips om vad man kan tänka på när man inrättar en arbetsplats i hemmiljö.

ABC för bra datorarbete i hemmet

A: Val av rum
Inrätta din arbetsplats i ett rum där du kan placera skrivbordet så att bildskärmen inte hamnar framför eller precis intill ett fönster, för att undvika starkt ljus och reflexer. Det är viktigt att det finns gardiner eller persienner som kan skärma av ljuset. Om sådana möjligheter saknas bör du undvika att arbeta vid skärmen när solen lyser in.

B: Val av möbler
Skaffa helst en stol och ett skrivbord som du kan anpassa höjdmässigt. Skrivbordets höjd ska vara i proportion till stolens. Du ska kunna sitta avslappnat med axlarna i neutral position, helst med stöd för armarna. Genom att avlasta armarnas tyngd minskar man nämligen belastningen inte bara på armarna utan också på nacke och skuldror.

C: Arbetsteknik
Om du har begränsade möjligheter att utforma arbetsrummet och arbetsplatsen korrekt, är det extra viktigt att du undviker att sitta länge vid datorn. Minst en bensträckare per halvtimme rekommenderas, gärna en var tjugonde minut. Rör på dig, sträck på dig och varva gärna datorarbetet med andra sysslor. Ju sämre de ergonomiska förhållandena är, desto viktigare är det att arbetspassen blir korta.

Hört det förut?

Ibland blir man trött på alla förnuftiga råd som mest resulterar i att man går omkring med dåligt samvete. För man vet ju redan allt det där. Då kan man påminna sig om att skrivandet åtminstone ger en mängd möjligheter till variation och flexibilitet i arbetsställning, något som brukar rekommenderas.

För skriva kan man ju göra nästan var som helst och när som helst: på tåget eller bussen, hemma eller på jobbet, stående, liggande eller sittande – och snart kanske även gående.

Källor

Arbetsmiljöverkets temasidor om datorarbete, www.av.se/teman/datorarbete.

Lidin, Mathias (2014). Sjuksköterskans perspektiv på stillasittande. I Ekblom Bak, Elin (red.) Långvarigt stillasittande. En hälsofara i tiden. Lund: Studentlitteratur.

Olsson, Carl-Johan (2014, 8 april). The office walker soffliggarens mardröm? Inlägg på Forskarbloggen vid Umeå universitet.

Vårdguiden, www.1177.se.

Av Eva Hansson

Illustration: shutterstock.com

Nio tips för minskat stillasittande

1. Använd höj- och sänkbart skrivbord, stå upp och jobba några timmar per dag.
2. Stå upp eller gå omkring när du pratar i telefon.
3. Ha promenadmöten.
4. Använd en toalett en bit bort, kanske på ett annat våningsplan.
5. Välj en skrivare en bit bort.
6. Möblera med ståbord i fikarummet.
7. Hämta kaffe i en automat längre bort.
8. Ta en promenad i samband med lunchen.
9. Det är lätt att fastna framför datorn. Sätt en klocka för att inte glömma bensträckaren.

(Lidin 2014, s. 172)

 

Foto: shutterstock.com

Testa dig själv!

Att använda en stegräknare är ett enkelt sätt att få en rättvisande bild av hur mycket du rör på dig under en dag.

Hur aktiv är du?

Mindre än 5 000 steg/dag: stillasittande
5 000–7 499 steg/dag: lågaktiv
7 500–9 999 steg/dag: måttligt aktiv
10 000–12 500 steg/dag: aktiv
mer än 12 500 steg/dag: mycket aktiv

(Källa: Vårdguiden)

 

Motionera vid datorn?

Kan gåband vid datorn komma att bli en vanlig syn i arbetslivet? Illustration: shutterstock.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text