Omslaget som lyfter boken

Ur Författarnyhetsbrevet

Ett bra omslag kommunicerar med betraktaren och lyfter den helhet som innehåll och omslag bildar tillsammans.

shutterstock.com

Illustration: shutterstock.com

– De bästa omslagen är de som inte bara speglar bokens innehåll, utan också tillför något mer. Det kan vara att omslaget upplevs som estetiskt intressant eller väcker känslor, säger Francisco Ortega, grafisk formgivare på Studentlitteratur.

När bild och text säger exakt samma sak kan det däremot lätt bli tråkigt, menar han. Det får gärna finnas ett litet utrymme för betraktaren att anstränga sig.

– Men det får aldrig bli kryptiskt, naturligtvis. Och titeln måste vara tydlig. Det får inte finnas någon risk att betraktaren missförstår vad boken handlar om. Men lite klurighet är alltid bra.

Som att lägga ett pussel

Arbetet med att formge ett bokomslag kan beskrivas som att lägga ett pussel, menar Francisco.

– Det är verkligen många bitar som ska komma överens och samverka. En viktig bit är att hitta en bra bild eller illustration till omslaget. Dessutom har boken en titel och ett eller flera författarnamn som ska vara med på omslaget. Till detta kommer också riktlinjer i förlagets grafiska profil som man måste ta hänsyn till, säger Francisco.

Ämnesområdet är ytterligare en pusselbit. Är det en traditionell grundbok kan det vara bra att ansluta till hur andra böcker av samma typ brukar se ut. Men om innehållet i stället belyser ämnet ur ett helt nytt perspektiv, kan det vara en god idé att låta detta återspeglas på omslaget.

– Det kan göras med enkla medel, till exempel med en typografi som överraskar lite, som känns lättsam, kraftfull, modern eller på annat sätt oväntad. Bara genom detta kommunicerar man något om bokens särart. Även färgerna kan fungera på det sättet, förklarar Francisco.

– Man kan göra jämförelsen med att komponera en måltid. En klassisk rätt kan ju förändras väldigt mycket genom att man lägger upp den på ett nytt sätt eller använder en ny garnering.

Samarbetet med författaren

Ibland har  författaren eller redaktion en en särskild idé om hur omslaget ska se ut eller vilken typ av bild som ska användas.

– Det är alltid bra med input. Att det finns specifika tankar och idéer om omslaget, till exempel när det gäller bildvalet, kan underlätta mitt arbete så att jag kommer in på rätt spår.

Men det kan också finnas en tendens att vilja ha för mycket information på omslaget, menar Francisco.

– Ibland finns ambitionen att omslagsbilden ska representera i princip hela bokens innehåll. Men även om vi skulle hitta den optimala bilden kanske den inte passar ihop med alla andra pusselbitar. Helheten kan bli lidande.

Även om vi har den optimala bilden kanske den inte passar ihop med alla andra pusselbitar.

Därför är det viktigt att beställningen inte blir för snäv, menar Francisco. Formgivaren behöver ha frihet och handlingsutrymme.

– Om beställningen är strikt gör jag för det mesta flera förslag. Dels några där jag försöker följa beställarens idé, dels något där jag tänkt i friare banor. Ofta väljer författaren och redaktionen ett sådant förslag i stället för något av de omslag där jag använt deras ursprungliga idé.

– Författarna brukar bli väldigt tacksamma över att få flera förslag att välja bland. Ibland vill de ha något element från ett av förslagen, kanske färgen, och layouten från ett annat. Då brukar vi alltid kunna hitta en medelväg. Vi måste hålla oss till vår grafiska profil, men vi är hörsamma, betonar Francisco.

Ser till varje boks särart

År 2013 gav Studentlitteratur ut 358 nya titlar. Även om Francisco inte gör omslagen till alla titlar själv (förlaget anlitar också externa formgivare) så blir det ganska många omslag under ett år. Vilka krav ställer det på formgivaren?

– Jag går in i varje omslagsprojekt med nya ögon och ny förväntan. Det är det som gör mitt jobb så roligt och dynamiskt. Det viktiga är att se till varje boks särart och försöka optimera omslaget för just den boken, utifrån de ramar och önskemål som finns. Och det ska författaren känna sig trygg med att vi gör.

Av Eva Hansson

Viktigt se det unika med varje bok.

Det viktigaste är att utgå från varje boks särart, anser formgivaren Francisco Ortega som gör många av Studentlitteraturs bokomslag.

Usla bokomslag på kritiserad blogg

På sin blogg Lousy Book Covers har den amerikanske egenutgivaren Nathan Shumate samlat de bokomslag som han menar är de uslaste som gjorts. Bloggen har väckt både intresse och kritik. Ja, vad tycker du själv?

om omslagsbilder

Valet av omslagsbild styrs i stor utsträckning av den tilltänkta målgruppen. Men hur viktig är omslagsbilden för det första intrycket av boken? Och vad är egentligen en bra bild? 

Hör två formgivare och en marknadsförare berätta om sin syn på omslagsbilder »

 

Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text