Original text


Spelifiering i klassrummet - Att motivera eleverna och ge dem ett tydligare sammanhang i skolan
2018-03-12

Spelifiering i klassrummet - Att motivera eleverna och ge dem ett tydligare sammanhang i skolan

En av de mest kunniga inom gamification inte bara i Sverige utan kanske i världen är Adam Palmquist. I sin nya bok ”Det spelifierade klassrummet” förmedlar han hur läraren kan använda spelifiering i sin formativa bedömning enligt de svenska läroplanerna.

Adam Palmquist har bakgrund inom både utbildnings- och museivärlden, han har arbetat som konceptutvecklare för olika spelstudios i Sverige och varit med och tagit fram olika digitala läromedel och pedagogiska spel. Genom sitt breda kunnande om gamification och lärande är Adam ofta anlitad av myndigheter, skolor, högskolor och inkubatorsverksamheter som pedagogisk rådgivare men han föreläser också flitigt över hela Skandinavien.
 

”Det spelifierade klassrummet”

Nu har Adam Palmquist samlat sina tankar i ”Det spelifierade klassrummet” som är den första renodlade boken på svenska om gamification och lärande.

– Dagens digitala spel är designade för att vi ska bli engagerade och fokuserade när vi spelar dem. Deras sätt att motivera oss kan med fördel användas inom andra områden, till exempel för att engagera elever, för att få dem att prestera bättre och uppleva ett tydligare sammanhang i skolan. Gamification handlar inte om att spela spel utan om hur kognitionsvetenskap, pedagogik och psyko­logi tillsammans kan öka engagemang och arbetsglädje i skolan, menar han.

I sin bok går Adam igenom olika teorier om hur vi människor motiveras och hur vi lär oss. Även om det är en intressant läsning för vem som helst så vänder den sig först och främst till lärare i grund- och gymnasieskola genom att den speglar spelifieringens verktyg mot de svenska läroplanerna och hur de kan användas i olika lärandesituationer. Adam beskriver också hur metoden effektivt kan användas för att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.
 

Hör Adam Palmquist berätta mer!

Adam Palmquist och bokverket presenteras lite närmare torsdag 22 mars på Insert Coins kontor Vasaplatsen 8 i Göteborg – men det blir också ett bra tillfälle att inspireras kring hur gamification kan användas i e-lärande, användardesign och annat motivationsarbete. Har du inte möjlighet att komma vid detta tillfälle finns även möjlighet att se Palmquist föreläsa under SETT-dagarna 11-13 april där även en bokrelease av hans bok kommer att hållas.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA
Kerstin Hultén
Förläggare Förskola och specialpedagogik
046-312181
kerstin.hulten@studentlitteratur.se

 

Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.