Att publicera – en viktig bok för alla publicister och journalister
2017-03-07

Att publicera – en viktig bok för alla publicister och journalister

Att publicera är den enda kompletta boken som beskriver de juridiska och etiska frågeställningar som kännetecknar all publicistisk verksamhet, från anskaffande av uppgifter till spridning av information. Oavsett om det handlar om en tryckt bok, dagstidning, elektronisk tidskrift eller en blogg med utgivningsbevis så är grundfrågorna för den som bedriver verksamheten i princip desamma.

– Boken är tänkt att ge en överblick och introduktion till såväl professionella yrkesutgivare som till enskilda, säger bokens författare Nils Funcke som idag är universitetsadjunkt vid JMK på Stockholms universitet samt vd för Utgivarna, en ideell organisation bildad av de stora medieföretagen i Sverige. Nils Funcke, som tidigare varit ledarskribent på DN och utgivare av Riksdag och Departement, har också fått Stora journalistpriset i kategorin årets avslöjande.

– Att publicera tar upp frågor som vad meddelarfrihet innebär, var gränserna för citaträtten går och vem som kan hållas ansvarig för publicering. Med konkreta fall försöker jag beskriva hur de rättsvårdande myndigheterna och Pressens Opinionsnämnd ser på enskilda problem och konflikter, fortsätter Nils. Det gäller inte minst de etiska överväganden som alla som sprider information måste överväga. Ska namnet på en känd skådespelare som missbrukat narkotika namnges? Om ja och i så fall hur får och bör det beskrivas?

Boken behandlar också yttrande- och tryckfrihet, brottsliga yttranden, rättslig prövning, upphovsrätt, källor och källkritik. Det finns flera appendix som bland annat innehåller Europakonventionen, offentlighets- och sekretesslagen, yttrandefrihetslagen, tryckfrihetsförordningen och upphovsrättslagen. Boken innehåller också ett omfattande sak- och personregister och en lathund i källskydd.

– Den fungerar därmed både som uppslagsbok och introduktion till en erkänt komplicerad lagstiftning, säger Nils Funcke.

Varför ska journalister och publicister använda just denna bok då?

– Det är två grupper som dagligen ställs inför frågeställningarna som boken berör. Det gäller inte minst vid insamlingen av uppgifter där de måste känna till offentlighetsprincipens möjligheter men också bli uppmärksamma på inte bara vilka möjligheter som finns utan också vilka etiska frågor som uppstår vid till exempel användning av dold kamera, avslutar Nils.

Nils står också bakom titlarna Tryckfriheten, ordets män och statsmakterna samt Offentlighetsprincipen - praktik och teori.

För mer information kontakta

Caroline Boussard, förläggare juridik och statsvetenskap
E-post: caroline.boussard@studentlitteratur.se
Telefon: 046-31 21 46

Min kundvagn

Din kundvagn är tom för tillfället. Titta gärna genom vårt utbud och se om det är något som faller dig i smaken.

Din varukorg innehåller artiklar som det inte finns tillräckligt många exemplar av i lager. Till privatpersoner och andra kunder som önskar betala med kort kan vi tyvärr inte expediera order där inte allt finns i lager. Andra kundkategorier kan välja betalningssätt ”Faktura”. Resterande artiklar kommer då att skickas så snart som möjligt.

Original text