Privatperson Logga in
Ingen bild

Annica Lövenmark

Kapitelförfattare

Annica Lövenmark (fd. Engström) är leg. sjuksköterska, fil.mag. i pedagogik, fil.dr i didaktik och lektor i vårdvetenskap. Annica har under lång tid undervisat vid Uppsala universitet och Mälardalens högskola inom ämnet vårdpedagogik. Hon disputerade vid Mälardalens högskola 2012 och har i sitt avhandlingsarbete diskursanalytiskt studerat hur makt och vetande villkorar hur vi talar om och därmed iscensätter högre utbildning. Detta fokus innebar bland annat att analysera hur svensk och internationell sjuksköterskeutbildning konstrueras utifrån talet om teori och praktik, med fokus på lärarfunktionen klinisk adjunkt, hur denna lärarfunktion villkoras, iscensätts och utmanas. Annica har arbetat som lektor och avdelningschef för ämnet vårdpedagogik, Barnmorskeprogrammet samt Specialistutbildningarna vid Mälardalens högskola.

Annica Lövenmark (fd. Engström) är leg. sjuksköterska, fil.mag. i pedagogik, fil.dr i didaktik och lektor i vårdvetenskap. Annica har under lång tid undervisat vid Uppsala universitet och Mälardalens högskola inom ämnet vårdpedagogik. Hon disputerade vid Mälardalens högskola 2012 och har i sitt avhandlingsarbete diskursanalytiskt studerat hur makt och vetande villkorar hur vi talar om och därmed iscensätter högre utbildning. Detta fokus innebar bland annat att analysera hur svensk och internationell sjuksköterskeutbildning konstrueras utifrån talet om teori och praktik, med fokus på lärarfunktionen klinisk adjunkt, hur denna lärarfunktion villkoras, iscensätts och utmanas. Annica har arbetat som lektor och avdelningschef för ämnet vårdpedagogik, Barnmorskeprogrammet samt Specialistutbildningarna vid Mälardalens högskola.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer