Programmering och datalogiskt tänkande med Favorit matematik 1–9
Favorit matematik 1–6 innehåller lektioner i datalogiskt tänkande och programmering. I det digitala läromedlet hittar du en mängd verktyg i statistik, geometri och sannolikhet som du kan använda i din undervisning. För elever i årskurs 4–6 finns det i det digitala läromedlet dessutom möjlighet att arbeta med blockprogrammering i visuell programmeringsmiljö.
I Favorit matematik 7–9 finns programmeringsuppgifter tydligt kopplade till det centrala innehållet och eleverna kan programmera digitalt i både JavaScript och Python. I elevboken finns även instruktioner och uppgifter i GeoGebra.
På den här sidan hittar du förslag på och har möjlighet att prova några av Favorit matematiks programmeringsövningar under EU Code Week 2020.
Läs mer om Code week här >>
Datalogiskt tänkande
Favorit matematik 1-3
Prova fritt
Datalogiskt tänkande – sant eller falskt?
ur Favorit matematik 2A
lektion 27, sid 110
Programmering
Favorit matematik 4–6
Prova fritt
Lektion: Programmering i visuella programmeringsmiljöer
ur Favorit matematik 4A
lektion 51, sid 206-207
Digital övning: Programmera 1 – hjälp roboten att komma till målet
ur Favorit matematik 4A, lektion 51
JavaScript
Favorit matematik 7–9
Prova fritt
Lektion med digital övning: JavaScript avrundning
ur Favorit matematik 8
Kapitel 3, lektion 2, sid 159


Nyhetsbrev
Låt dig inspireras du också. Prenumerera på ett eller flera av våra nyhetsbrev och ta del av nya böcker och utbildningar, inspiration till din undervisning och särskilda erbjudanden - före alla andra.