Privatperson Logga in

Programmering och datalogiskt tänkande med Favorit matematik 1–9 

favorit_programmering_f-9_910x512.jpg

Favorit matematik 1–6 innehåller lektioner i datalogiskt tänkande och programmering. I det digitala läromedlet hittar du en mängd verktyg i statistik, geometri och sannolikhet som du kan använda i din undervisning. För elever i årskurs 4–6 finns det i det digitala läromedlet dessutom möjlighet att arbeta med blockprogrammering i visuell programmeringsmiljö. 

I Favorit matematik 7–9 finns programmeringsuppgifter tydligt kopplade till det centrala innehållet och eleverna kan programmera digitalt i både JavaScript och Python. I elevboken finns även instruktioner och uppgifter i GeoGebra.

På den här sidan hittar du förslag på och har möjlighet att prova några av Favorit matematiks programmeringsövningar under Code Week 2020. 

Datalogiskt tänkande

Favorit matematik 1-3

Datalogiskt tänkande – sant eller falskt?
ur Favorit matematik 2A
Lektion 27, sid 110

 

Programmering

Favorit matematik 4–6

Prova fritt
Digital övning: Programmera 1 – hjälp roboten att komma till målet
ur Favorit matematik 4A

Elevboken: Programmering i visuella programmeringsmiljöer
ur Favorit matematik 4A
Lektion 51, sid 207

JavaScript

Favorit matematik 7–9

Prova fritt
Digital övning: Beräkna area med JavaScript

Elevboken: Beräkna area med JavaScript
ur Favorit matematik 8
Kapitel 3, lektion 8, sid 188

Favorit matematik läromedel matematik grundskola F-6

Favorit matematik F–6

Sveriges populäraste läromedel i matematik – basläromedel för hela grundskolan!

Läs mer

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer