Läslovet
Årets bästa vecka är här: läslovet! Temat i år är Vänlighet, och vad passar då bättre än att uppmärksamma läsprojektet Läsänglarna hos Pilängsskolan i Landskrona, där barn och vuxna högläst för varandra och pratat om både böcker och författare för att väcka läslust. I intervjun nedan berättar läraren Anne-Maj Böös om projektet och vilken positiv inverkan det haft på barnens läsning.
Läsprojekt väcker elevernas läsglädje
Berätta om ditt läsprojekt, Anne-Maj!
Den här sommaren hade jag förmånen att få följa mitt drömprojekt ”Läsänglarna”. Jag har under flera somrar grubblat på hur man på skolan borde agera för att minimera det välkända lästappet och den här sommaren förvandlades min dröm till verklighet. Inspirerad av olika projekt runt om i landet involverade jag skolbibliotekarien och vi anställde en ung läsambassadör. Jolanta och Amir arbetade sedan de första två veckorna + de sista två veckorna av sommarlovet med att inspirera tre elevgrupper varje dag till ökad läsglädje.
Samma tid varje dag träffade de barnen ute på tre olika läspunkter i skolans närområde + på skolans fritids. De packade filtar och mängder av böcker och så drog de iväg. Barn och vuxna högläste för varandra, det pratades böcker och olika författare, det arbetades med ordkunskap och eleverna byggde en ordbank. Projektet avslutades med ett författarbesök av Torsten Bengtsson som signerade böcker som vi delade ut till alla deltagande barn. Projektet blev verkligen succé och ska köras även på läslovet.
Vad tycker eleverna om projektet?
Eleverna har verkligen älskat Läsänglarna och närvaron har varit extremt god. Föräldrarna har varit så tacksamma för att skolan genomfört detta projekt, de har följt Läsänglarna på Instagram och barnen som deltagit har varit så stolta då både tidning och tv har uppmärksammat dem.
Vad har projektet gett för resultat?
Framförallt läslust! Barnen har fått upp ögonen för olika författare och olika genrer, men framförallt att det är roligt att läsa. Numera frågar de efter specifika böcker när vi kommer till biblioteket. Väntar med iver på att nästa bok i en serie ska komma. Barnen kom också tillbaks till skolan efter sommarlovet och ”såg sig själv som läsare”. Det har stärkt deras självförtroende.
Har du något tips för att väcka läslust och intresse för läsning?
Att VISA dagligen hur fantastiskt du tycker att böcker är! Att visa att det finns böcker som du känner att du inte kan lägga ifrån dig utan bara MÅSTE läsa och att du inte tänker ge dig innan de får uppleva samma sak!
Ett annan tips är att under strukturerade former låta eleverna prata i små grupper om vad de läst, så att de kan inspireras av varandras läsning. Barn vill läsa det andra läser. Läsglädje smittar!
Varför är det viktigt att eleverna läser?
Genom att läsa böcker och prata om det vi läser hjälper vi eleverna att förstå livet. Om man tränar och blir duktig på något, så tycker man ofta att det blir ännu roligare. Att lästräna främjar alltså det livslånga lärandet.
Till sist, vad tänker du om årets läslovstema Vänlighet?
Att högläsa är att ge en liten bit av sig själv till de som lyssnar – detta sprider SÅ mycket vänlighet!
Jag läser för eleverna. Barnen läser för varandra. Föräldrar och barn läser tillsammans. Fantastiskt tema!
Läsbingo
Här nedan finns två läsbingo – perfekt för att motivera till läsning under läslovet. Ni kan sedan tillsammans i klassen prata om vilka elever som har fått en rad eller, kanske, lyckats fylla hela brickan.