Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Succé när elever testade Tomoyo

Spelifierat läromedel i matematik

Studentlitteraturs spelifierade läromedel i matematik har testats på åtta skolor. Resultatet? Eleverna fick utmaningar på sin nivå, lärde sig genom repetition och belöningar och längtar efter att börja räkna på riktigt under 2020.
Mattespel Tomoyo digital färdighetsträning matematik

 

Hur kan man få elever att öva mer på matematik på sin nivå utan att någon går miste om den hjälp hen behöver – och utan att de jämför sig med varandras framsteg?

Marie Delshammar är läromedelsutvecklare på Studentlitteratur och innehållsansvarig för det spelifierade läromedlet Tomoyo. Hon menar att det är viktigt att ha flera saker i åtanke när man utvecklar digitala läromedel:
– Dels måste det vara intuitivt för eleverna, de ska förstå direkt hur det fungerar och vad de ska göra. Det ska också vara enkelt att komma igång, de ska inte fastna på tekniken. Dels måste det också sticka ut i konkurrensen, och det är nog en av de största utmaningarna, säger Marie. Eleverna möter så många andra digitala produkter både i skolan och hemma.

Utgångspunkt i en spännande berättelse
Tomoyo
 har spelinslag med fokus på repetition och färdighetsträning. Utgångspunkten är en spännande berättelse där eleverna blir guidade mellan självrättande övningar av figuren Mentorn. Mentorn skickar iväg en kattegoja, Pim, på olika äventyr där Pim behöver elevernas hjälp. Elevernas motivation höjs när de räknar för att samla poäng och olika saker till Pim.
– Det innebär att det är en relevant produkt där eleverna möter matematik i en motiverande miljö, med belöningar, allt eftersom de räknar. Det är viktigt att poängtera att Tomoyo är ett komplement till den ordinarie undervisningen, säger hon.

Hur gick det då till att testa Tomoyo? Och hur fungerar det i klassrummet?
– Under en månad testade vi på åtta skolor med 16 klasser och 350 elever. Syftet var att testa både speldelen och matematiken för att se om det fungerade både tekniskt och i omfattning. Samtliga inblandade från Studentlitteratur, såsom programmerare, läromedelsutvecklare och UX-designers var med ute på skolorna under testperioden. För att motivera eleverna lite extra pratade vi med dem om deras roll som junior produktutvecklare under testperioden, med möjlighet att kritiskt granska Tomoyo i allt från matteuppgifter till bilder, berättelse och layout.

Mattespel Tomoyo digital färdighetsträning matematik

Möter eleven på sin nivå
Stort fokus i Tomoyo ligger på att möta varje elev där just den eleven befinner sig, men också på att få belöning för ansträngning.
– Även om du får fel svar på en uppgift så får du poäng för din arbetsinsats och att du försökt, så du kommer ändå framåt. I en klass var det en elev som var snabb och en elev som behövde mer tid. Båda var stolta över sina framsteg trots att de befann sig på olika nivåer.

Sofia Björk är matematikutvecklare och förstelärare. Hon anmälde sin åk 1 och åk 2 till testet och är glad att hon gjorde det.
– Det här har varit jättebra och jätteintressant från början till slut, roligare än väntat. I Tomoyo hamnade alla elever snabbt på sin nivå beroende på hur de svarade på de inledande uppgifterna. Därefter kunde de jobba på mycket själva med hjälp av Mentorn som guidar genom läromedlet. Jag behövde inte lägga tid på att förbereda eller dubbelkolla utan kunde ge alla lite stöd under lektionen, och stanna lite extra hos en del elever.

Elevernas motivation höjs när de belönas för sin arbetsinsats.

Hon menar att det var en stor fördel att eleverna hamnade på ”sin” nivå.
– De högpresterande eleverna slapp begränsas utan kunde jobba på med nya utmaningar, och de som vanligtvis kämpar väldigt fick belöningar för sin prestation och slapp jämföra sig med de andra eleverna. Nu väntar eleverna spänt på att Tomoyo ska lanseras så att de får använda det på riktigt, säger Sofia.

Fungerar väl för elever i behov av extra stöd
Eftersom all text finns inläst och läromedlet innehåller många belönande moment tyckte hon att det fungerade väldigt väl för de elever som har särskilda behov av stöd.
– Jag kan se att Tomoyo skulle fungera bra även i andra ämnen än matematik, eventuellt svenska men definitivt engelska och andra språk, säger Sofia.

Marie och hennes team förbereder sig nu för lansering som sker på Matematikbiennalen 2020 i Växjö.
– Det ska bli riktigt roligt att få ut detta i så många lågstadieklasser som möjligt så att det blir en del av lärares och elevers vardag, säger Marie.

Marie Delshammar

Marie Delshammar är utbildad matematik/NO-lärare årskurs 1–7, har arbetat som lärare i 17 år och som läromedelsutvecklare i 7 år. Hon arbetar på Studentlitteratur som läromedelsutvecklare i matematik och har de senaste åren arbetat med Tomoyo.

Sofia Björk

Sofia Björk är förstelärare på Österportskolan i Malmö. Hon är utbildad matematik/NO-lärare årskurs 1–7. Sofia och hennes klasser har testat Tomoyo under tiden som det utvecklades.