På torsdag 14/11 och fredag 15/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 18/11 när leveranserna kommer igång igen.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ny bok ger blivande förskolepedagoger kunskap om och verktyg för undervisning i naturvetenskap och teknik

Ett samtal mellan Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Helena Sagar, författare till boken Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik - utifrån litteratur.

Bild på Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Helena Sagar

Vi har tillsammans skrivit en bok om naturvetenskap, teknik och litteraturläsning med förskolebarn. Man kan ju fråga sig varför vi har valt att involvera högläsning när den handlar om naturvetenskap och teknik. Vad säger du, Maria, som är vår expert på just högläsning?

– Högläsning med tillhörande textsamtal är ett utmärkt pedagogiskt verktyg för att främja både barnens språk- och kunskapsutveckling. Högläsningen och samtalet ger oss möjlighet att utifrån olika böcker förklara verkligheten, få gemensamma begrepp att tänka kring och att skapa gemensamma referensramar.

Vår bok går också igenom vad naturvetenskap och teknik är och hur man kan göra i förskolans undervisning. Varför är det viktigt, Helena, du som är bokens naturvetare?

– Vi ser ett sjunkande intresse för naturvetenskap och teknik hos våra elever i skolan och att de högre upp i grundskolans årskurser ofta upplever ämnena som svåra. Det motverkar återväxten och kompetensförsörjningen inom NO- och tekniksektorerna och är inte heller så bra utifrån ett aktivt samhällsmedborgarperspektiv. Jag tänker därför att det är viktigt att redan i förskolan både främja och väcka barnens nyfikenhet och intresse för ämnena och introducera samtal kring centrala fenomen, så att naturvetenskap och teknik inte känns främmande eller skrämmande utan som ett naturligt inslag i undervisning och lärande. Jag tänker att detta kan gynna och främja barnens intresse även längre upp i åldrarna. Allt detta förutsätter förstås att såväl blivande som yrkesverksamma förskollärare känner sig trygga med ämnena – något som boken förhoppningsvis kan hjälpa till med.

Ann, du har ju haft ett särskilt ansvar för de metodiska inslagen i boken – hur hjälper detta blivande förskollärare?

– Bokens tematiska projekt är förstås användbara på flera sätt i utbildningen. De introducerar undervisningsupplägg inom naturvetenskap och teknik som kan diskuteras och problematiseras. I projekten används också de begrepp som boken introducerat, vilket stärker studenternas lärande av ämnena. I den verksamhetsförlagda utbildningen kan uppläggen fungera som en utgångspunkt.

Om nu var och en avslutningsvis säger ett skäl till att läsa boken, vad skulle det vara?

Maria: De projekt som presenteras i boken är exempel på hur förskolan kan arbeta med naturvetenskap och teknik utifrån barnlitteratur. Detta är något som kan utgöra ett konkret stöd och spara tid sedan i arbetslivet där förskolepedagoger ofta har få timmar avsatta för att planera sin undervisning.

Helena: Jag tror att många pedagoger undviker att undervisa om naturvetenskap och teknik på grund av att de känner att deras egna kunskaper inte räcker till. Därtill var de kanske själva inte så intresserade av ämnena när de gick i skolan. Jag hoppas att vår bok kan vara ett stöd för att få fler att våga undervisa i ämnena, och kanske till och med göra dem intresserade av dem!

Ann: Jag tycker att boken är både spännande och rolig att läsa och ger inspiration till studenten att börja undervisa i förskolan!