Sverige
Privatperson Logga in

Tjänstedesign: webinarium 15/4 kl. 12-13

Medverkande
Katarina Wetter Edman, doktor i design, Social Impact Lab, Örebro universitet
Stefan Holmlid, professor i design, Linköpings universitet
Pia McAleenan, Stiftelsen Svensk Industridesign SVID
Erik Widmark, Tjänstedesigner & affärsutvecklare, Expedition Mondial
Karin Lykke, servicedesigner, The Service Design Studio
Andreas Hellström, vetenskaplig ledare för vetenskaplig ledare för Centre for Innovation in Healthcare Improvement, Chalmers

Program
Pia McAleenan SVID, inleder.
Om boken Tjänstedesign - principer, praktiker och vägval. Författarna Katarina Wetter Edman och Stefan Holmlid.
Tjänstedesign i praktiken. Erik Widmark, Expedition Mondial, Karin Lykke, The Service Design Studio, och Andreas Hellström, Chalmers.
Om Tjänstedesign i kurslitteraturen. Jens Fredholm, förläggare, Studentlitteratur.
Samtal om tjänstedesign, framtidsblick och nuläge.

 

Stefan Holmlid

Stefan Holmlid, professor i design, Linköpings universitet. Han undervisar i tjänstedesign vid Linköpings universitet och Politecnico di Milano. Stefan har bland annat gästat Konstfack, Högskolan för Design och Konsthantverk, Malmö universitet, Swinburne University of Technology och Sungkyunkwan University. Han driver olika former av utbildnings- och kompetensutvecklingsinsatser, framför allt med aktörer i offentlig sektor. Stefans forskning spänner över ett flertal områden i mötet mellan design och tjänst, bland annat aktörsinvolvering, gestaltningsmetoder, kopplingar till policy och systemkopplingar mellan offentliga aktörer och civilsamhället, samt organisationers designförmåga.

Katarina Wetter-Edman

Katarina Wetter-Edman, filosofie doktor i design, Social Impact Lab, Örebro universitet. Katarina har undervisat i tjänstedesign vid Konstfack samt vid Högskolan för Design och Konsthantverk och Karlstad universitet. Hon har även drivit utbildningsinsatser för kommuner och regioner. Hennes forskning har fokuserat på hur tjänstedesign involverar användare, hur design kan bidra till systemsyn och underlätta samverkan samt hur tjänstedesign etableras och sprids med fokus på offentlig sektor. Vidare hur designkompetensens särart med fokus på estetisk kunskap bidrar till transformation på systemnivå.

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer