Välkommen på bokrelease och seminarium 10 september!
Vådan av att (bara) läsa Kotler
De böcker som används på grundkurser i företagsekonomi formar inte bara studenternas bild av företagande utan även av hur samhället är (och bör vara) organiserat. Inom marknadsföringsämnet används nästan uteslutande böcker som mer eller mindre ansluter till den bild som formats av Philip Kotler sedan hans första lärobok 1967. Det här seminariet tar avstamp i boken Marknadsföring, människor och interaktion, skriven av Peter Svensson och Jacob Östberg, för att diskutera hur vi kan erbjuda studenterna en bredare och möjligen mer nyanserad förståelse för marknadsföringens och företagsekonomins roll i samhället.
I boken utmanas den Kotlerianska världsbilden av en annan bild: att marknadsföring består av människors handlingar, interaktioner och tolkningar. Konsumenter, varumärken, priser, platser och marknader är sociala händelser som utspelar sig i möten mellan människor, vilket gör dem både svårfångade och i princip omöjliga att kontrollera. Marknadsförarens död är nära förestående. Eller inte?
Ett inledande anförande görs av författarna till boken Marknadsföring, människor och interaktion och sedan blir det panelsamtal med Sara Rosengren, Handelshögskolan i Stockholm, Mikael Gidhagen, Uppsala universitet och Anita Radon, Södertörns högskola.
Vi bjuder på dryck och tilltugg.
Varmt välkommen!
Plats: Albano, seminarierum Tjoho
Tid: Onsdagen 10 september, kl. 15–17
OSA senast 3 september. Anmäl dig via formuläret nedan