Privatperson Logga in

Studentlitteratur på Bokmässan 2020 

Studentlitteratur arrangerar tre digitala seminarier under Bokmässan som i år sker 24-27 september. För första gången på 35 år kan Bokmässan i Göteborg inte arrangeras i fysisk form. Den 24-27 september arrangeras mer än 100 stycken samtal om litteratur och läsning på ett annat sätt än vanligt. I år kommer du att kunna ta del av allt som spelas in och livesänds utan kostnad genom Bokmässan Play. 

Spel, digital litteracitet och lärande

Spel och andra digitala kulturer är idag en lika självklar del av ungas vardag som skolan, fotbollsplanen eller stallet. Men vad lär man sig egentligen av att spela spel, förutom själva spelet i sig? Hur kan spelens berättelser och dramaturgi bli en naturlig del av lärandet? Hur kan digital litteracitet kopplas samman med den digitala kulturen för att bygga broar över genereationsgränserna? Adam Palmquist och Frida Monsén, båda med bred erfarenhet från klassrum, digitalt lärande och spelifiering, söker svaren och ger råd. Programledare: Patricia Diaz, författare och doktorand inom digitalisering. 

Torsdag 24 september klockan 13.00-13.30 

Kolla på seminariet

Nyfiken på Adam Palmquist? 

Adam Palmquist är fil.mag. och leg. lärare. I dag är han utvecklingsledare på Magelungen Utveckling och lärare på Akademi Magelungen. Adam Palmquist är ofta anlitad av skolor, högskolor och inkubatorverksamheter för sina kunskaper om spelifiering och lärande.

Läs mer om Adam Palmquist och hans arbete med spelifiering i vår intervju

Nyfiken på Patricia Diaz?

Patricia Diaz är språklärare och verksam som konsult, utbildare och kursledare inom IT i undervisningen. 

Läs mer om Patricia Diaz och hur hon använder det digitala i sin undervisning i intervjun här

När begären styr skolan, och vad är alternativet?

Ett ensidigt fokus på skolans nytta för samhället har senare år vävts samman med samtidens strävan efter omedelbar tillfredsställelse. Kraven på att skolan ska ge oss det vi begär, tränger undan diskussionen om vilken skola och vilket samhälle vi faktiskt behöver. Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson samt professorerna Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt gör upp en förenklad medial debatt om skolan. Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras skolans utmaningar - och hur vi går vidare. Programledare: Emma Leijnse, journalist. 

Fredag 25 september klockan 09.00-09.30

Kolla på seminariet
Nyfiken på  Andreas Fejes? 

Andreas Fejes innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik och är verksam vid Linköpings universitet. Han forskar om vuxenutbildningens och folkbildningens potential för migranters sociala inkludering samt marknadsutsättningens konsekvenser för verksamma inom vuxenutbildningen.

Nyfiken på Magnus Dahlstedt? 

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Han forskar om välfärd och medborgarskapande, med särskilt fokus på unga, inkludering och exkludering i en samtid präglad av marknadsorientering och internationell migration.

Framtidens skola

Vilka förändringar krävs? 

Vilka jobb kommer att finnas om 15-20 år? Vad behöver den som börjar skolan idag lära sig för att gångbar på framtidens arbetsmarknad? Och vad kan skolans personal göra nu, för att ställa om mot det som kommer sedan? Jan Hylén, fil.dr. med bakgrund på Skolverket och Utbildningsdepartementet, och Edward Jensinger, skolledare och skoldebattör, blickar in i framtiden i ett samtal om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. De diskuterar också praktiska tillvägagångssätt för rektorer och lärare att ställa om mot framtidens skola. Programledare: Emma Leijnse, journalist. 

Fredag 25 september klockan 12.15-12.45 

Kolla på seminariet

Nyfiken på Jan Hylén? 

Jan Hylén är fil.dr i statsvetenskap. Han har en bakgrund från Skolverket bland annat som forskningschef, sakkunnig och utredare på Utbildningsdepartementet och analytiker på OECD.

Läs mer om Jan Hylén och hans tankar kring framtidens arbetsmarknad och framtidens skola
i intervjun om hans senaste bok. 

Nyfiken på Edward Jensinger? 

Edward Jensinger är skolledare med mångårig erfarenhet från olika roller i skolan, såsom rektor, utvecklingschef och områdeschef. 

Läs mer om Jensingerns tankar kring hur man långsiktigt kan arbeta med digitalisering av skolan och kollegialt lärande i intervjun om senaste boken.

Hur får vi unga att läsa mer?

Hur väcker vi elevernas läsglädje och motivation? Och vad behövs för att ge alla elever möjlighet att bli goda läsare, när skolornas förutsättningar skiljer sig så mycket åt. Ett samtal som blandar forskning med praktiska exempel på hur vi kan arbeta med läsning i skolan. Medverkande: Maria Björsell, speciallärare och ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund, läscoach och författare, Mary Ingemansson, fil.dr, litteraturdidaktiker och barnboksrecensent.
Moderator: Robin Smith, lärare. Arrangör: Lärarnas Riksförbund

Fredag 25 september klockan 14:00-14:30

Kolla på seminariet

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer