En skola som fungerar för alla

Att relationer är en viktig del i skolans arbete framgår i pedagogers styrdokument. Men är det möjligt att få till en skola för alla? Joanna Lundin, aktuell med boken En skola som fungerar – för alla, svarar på tre snabba frågor.

 

Vad krävs för att en skola ska fungera för alla?
Att vi ser och förstår att det är ett arbete som kräver att vi behöver börja från början, med att skapa en organisation som har ett tydligt elevfokus, kontinuerlig utbildning och fortbildning för alla som arbetar i skolan. Och att vi inser att det är ett utvecklingsarbete som vi ständigt behöver arbeta med, och som aldrig tar slut.

Hur har dina personliga erfarenheter av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (npf) influerat boken?
Som förälder till ett barn som har en npf-problematik så har jag stått på andra sidan, varit arg och frustrerad över att skolan inte har fungerat. Med den här boken vill jag visa att det går att göra mycket med små medel.

På vilket sätt kan inkludering av individuella elevers behov leda till en större skolutveckling?
När vi ser och förstår att vi inte ska göra extraarbete för några få utan skapa arbetssätt och metoder som fungerar för alla, från början, då har vi också börjat reflektera kring arbetssätt och metoder. Vilket är en del av vad skolutveckling handlar om.

Läs mer
Joanna Lundin – Så får vi skolan att fungera för alla elever! Pedagog Malmö

Nyfiken på Joanna Lundin?

Joanna Lundin är NPF-pedagog och lärare med över 25 års erfarenhet i yrket. Hon är en flitigt anlitad föreläsare kring NPF, anpassningar och skolutveckling. Författare till boken En skola som fungerar – för alla.

Läs mer
Produktbild

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer